יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התייחס הערב (שלישי) ב"איפה הכסף" ב-103FM לדיווח כי הפעימה השלישית לעצמאיים לא תבוצע כי נגמר הכסף.

קודם כל אשמח לתגובה לסיפור שהביא מתן חודורוב על כך שהפעימה השלישית לעצמאיים לא תבוצע כי נגמר הכסף. מה הולך פה? 
שלא יבלבלו את המוח שנגמר הכסף. יש 14 מיליארד שקל שהבטיח לועדת הכספים שיעבירו אליה בכדי לטפל בכמה צ'קים דחויים שהממשלה רשמה, בין היתר גם אותם דמי האבטלה. כנראה שזה עניין של מדיניות, ואני אומר לך שזה הלך הרוח אצל פקידי האוצר. אצל פקידי האוצר הקורונה נגמרה. מבחינתם, המשק חזר לפעילות, והכל זורם על מי מנוחות.

הם לא מבינים שאנחנו נמצאים רק בתחילתו של המשבר, ואני מדבר פה על משבר ריאלי מבחינת פעילות המשק שנעצרה, ועלול להפוך למשבר פיננסי, אפרופו האייטם הקודם ששמעתי עם אלון גל. דמי האבטלה לעצמאיים זה עוד אחד מהצ'קים הדחויים של הממשלה שלא היה להם כיסוי. זה והשישה מיליארד שקלים שאמרו לפני חודש שיתנו אותם לטובת החזרת עובדים לעבודה, זו קרן ההלוואות לעסקים בסיכון גבוה עם ערבות מדינה גבוהה. כל זה מתנהל בעצלתיים מתוך הבנה שבעוד חודש כשיתנו קרן הלוואות לעסקים בסיכון זה לא יהיה רלוונטי כי העסקים שהיו בסיכון פשוט יקרסו. 

קרסו. מלא עסקים כבר קרסו. בוודאי.
הם היו צריכים את ההלוואה הזו כבר לפני חודשיים, הם לא צריכים לקבל את ההלוואה הזו בעוד חודש. עכשיו, כל מה שהבטיחו לנו לא קורה. אמרו שגם במענקים לעצמאיים שיתחשבו במי שלא הרוויח ב־2019, אמרו שיתנו את אותו מענק פיצוי לפי ירידת המחזורים במאי ויוני, ולא לפי מרץ אפריל, ולא נתנו. כל הסיפורים האלה הם כמו שאמרתי קודם - צ'קים דחויים בלי כיסוי. כשהם יגידו עוד חודש חודשיים שיש כיסוי לצ'ק כבר לא יהיה מי שיפדה אותו. מהיום הראשון של הקורונה אני אומר לפקידי האוצר, וגם אצלך אמרתי את זה לא פעם ולא פעמים, חברים אתם נמצאים במשבר הכלכלי הכי גדול שהכרתם אי פעם.

המשבר הזה הוא לא בגלל שהעסקים לא יודעים לעבוד טוב, הוא לא בגלל שאנשים לא חרוצים, הוא לא בגלל שהם לא יודעים למכור ולהמציא את עצמם מחדש, הוא בגלל שהממשלה סגרה את המשק לחודשיים. התהליך הזה, גם עד לחזרה לפעילות, הוא תהליך שהמדינה חייבת להעניק רשת ביטחון בכדי שמהמשק ללא יקרוס, ואז תהיה לו התאוששות מהירה. הבעיה היא שהממשלה לא רואה את זה, היא נותנת למשק לקרוס, וההתאוששות תהיה הרבה יותר איטית ממה שהיינו יכולים לראות. 

השאלה היא האם איחרנו את המועד? 2020 מממלא אבודה, אבל האם גם 2021?
אני אף פעם לא אומר נואש, ולא אומר שאיחרנו את המועד. כמובן שכל יום שעובר הנזק הוא הרבה יותר גדול, וכל יום שעובר יקשה עלינו בהתאוששות יותר ויותר, ואז ליותר אנשים שיושבים בבית בחל"ת לא יהיה מקום עבודה לחזור אליו בעוד חודש או חודשיים. המדינה חייבת להתעשת ולהציב יעדים ברורים ומדדים. לראות מה קורה כל חודש ואיך מכניסים את המשק הזה לפעילות מלאה, ואיך שומרים את העסקים עם הראש מעל המים. לא יוכל להיות שלפני חודשיים בא מנכ"ל משרד האוצר וכל בכירי האוצר שאומרים אנחנו נשים 200 מיליון שקל כדי שעמותות המגזר השלישי לא יקרסו, ובשבוע שעבר בא סגן החשב הכללי ואני שואל אותו מה הביצוע והוא אומר לי אפס. אפס ביצוע. לא יכול להיות שמספרים שנתנו 80 מיליארד שקל ומדברים על 2020 5 אחוז בכל התוכניות.

לא יכול להיות שקרנות ההלוואה נותנות את ההלוואה למי שלא צריך, ומי שכן צריך עדיין ממתין לאותה קרן לעסקים בסיכון שתיתן לו את התוצרת, ואני יכול לעבור איתך סעיף סעיף  על זה. האבסורד הוא שאותו עניין של קיצוץ וקיזוז הקצבאות שבגללו קשיש שיוצא לעבוד סובל פעמיים באירוע הזה עלה לוועדת הכספים כבר לפני חודש וחצי, והממשלה הבטיחה שהיא פותרת אותו מיד. מה שאני ראיתי בחודשיים האחרונים זה בעיקר הודעות לעיתונות של הממשלה שבאו לכבות שריפות כשאנשים יצאו לרחובות. זאת לא תוכנית עבודה, זה פלסטר. עם זה לא פותרים משבר כלכלי, עם זה בסך הכל מכבים שריפות נקודתיות בכדי לא ליצור מהומה פוליטית.