משבר הקורונה חלף - לפחות בכל הנוגע לשער החליפין של השקל. במהלך המסחר במטבע נקבע אתמול השער היציג על 3.468 שקלים - ירידה של 0.46%. לאחר קביעת היציג התחזק מעט הדולר. מאמצע חודש מרץ, שיא התפרצות הקורונה, נחלש הדולר ב־10% לעומת השקל. מאידך, מגמת ההתחזקות של היורו לעומת הדולר נמשכה גם אתמול.

ההערכה לגבי אירופה היא שההתגברות על המגיפה היא שמסבירה את התחזקות היורו. הדולר ממשיך להיחלש מכיוון שבניגוד לעבר המשקיעים כבר לא רואים בו מקום מקלט פיננסי בטוח. התחזקות השקל מהווה מכה נוספת לתעשיינים, שנפגעו במשבר הקורונה בשל ביטול בהזמנות יצוא. עד לאחרונה התערב בנק ישראל במסחר, ועל פי ההערכות רכש במהלך מאי כמה מאות מיליוני דולרים, מה שהקפיץ את יתרות המטבע לשיא חדש.

על פי ההערכות, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אינו מתכוון להמשיך בהפחתת הריבית בטווח הנראה לעין ונראה שהיא תעמוד על 0.1% לשנה. עם זאת, אם יוכח שהמשק נקלע למיתון עמוק יותר מהתחזיות המוקדמות, לא תהיה ברירה אלא להמשיך להוריד את הריבית ואולי להעמידה על אפס אחוז.

פרופ' ירון. לא צפוי להפחית את הריבית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פרופ' ירון. לא צפוי להפחית את הריבית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נתוני התעסוקה החיוביים במשק האמריקאי גררו אתמול את וול סטריט לעליות שערים של כ־1% במדדים המובילים בפתיחת המסחר. בבורסה לניירות ערך בתל אביב נרשמה אתמול מגמת מסחר מעורבת עם נטייה קלה לירידות שערים.