לראשונה מזה שלושה חודשים, שבו היום (ראשון) סניפי הביטוח הלאומי לפעילות. מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM על ההיערכות לפתיחה המחודשת, על תקופת הזכאות לדמי אבטלה שתכף נגמרת ועל התוכנית הכלכלית שהציע משרד האוצר.

פתחתם היום את הסניפים אחרי שלושה וחצי חודשים, נכון?
"אחרי כשלושה חודשים".

אנשים רצו? התנפלו? יש כללים מיוחדים? מפרסמים כללי זהירות? כן תבואו או לא תבואו?
"כל מה שציינת גם יחד, אבל בעיקר התארגנו מבעוד מועד ועשינו מעשה שבעצם ייתר ככל שיתאפשר את הצורך של אנשים לכתת את רגליהם ולהטריח את עצמם אל סניפי ביטוח לאומי".

עדיף, מי שיכול לא לצאת מהבית אלא לשבת ולעשות את זה מרחוק, כי זה יותר טוב?
"זה דבר טבעי. עשינו עוד משהו מעבר. יזמנו פניה אל כל מי שביקש להגיע לסניפי הביטוח הלאומי בכדי לבחון את האפשרות לתת מענה לכל צרכיו במסגרת שיחת טלפון. באופן שכזה מקצרים את התהליך, לא גוררים אותו אל סניף הביטוח הלאומי עם כל מה שכרוך בעניין ומשרתים אותו בצורה יעילה יותר, זמינה יותר ואיכותית יותר".

אני מכירה מקרה פרטי שהתקשרו לביטוח הלאומי למוקדים. לקחו ארבעה וחצי ימים עד שחזרו לאותו מקרה פרטי ושאלו מה רוצים בעצם. אני מבינה את הדוחק שיש ואת הצפיפות, אבל זה אולי עובד לאט? 
"ראשית אשמח מאוד לקבל את פרטי המקרה. אנחנו בני אדם, אנחנו עושים את הכל כדי שמקרים כאלה ממש לא יהיו מנת חלקנו. כל הייעוד שלנו, המדיניות והכיוון הוא לשרת את התושבים כמה שיותר מהר. אנחנו יודעים שיש לנו עומס בלתי נתפס על המוקדים וגם בהקשר הזה שיפרנו את המצב לבלי היכר. אנחנו ממשיכים בכיוון הזה ואני מקווה מאוד שלא ירחק היום וזה יהיה לגמרי נגיש לכל הקהל בטווח של שעות בודדות ולא מעבר לכך".

בינתיים הבעיה נפתרה.
"אני שמח".

מה יהיה בעוד שבועיים? 300,000 איש יושבים בבית ולא יקבלו דמי אבטלה. איך פותרים, אם בכלל?
"זה לא מקובל על שר הרווחה ח"כ איציק שמולי שביחד איתי פועלים בצורה נמרצת לדאוג לכך שתקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה בגלל המצב שאת ציינת ואף מעבר לכך תוארך גם לחודש יוני ולא רק לגבי המובטלים גם לגבי בני ה-67 פלוס, שמקבלים את מענק ההסתגלות. בגלל העובדה שאנחנו רואים למרות כל המאמצים שהשוק עדיין לא חזר לקדמותו, ישנם מאות אלפי מובטלים שמחפשים מקור תעסוקה ועדיין לא מצאו אותו, ואנחנו חושבים שחובתנו לתת להם מענה. להושיט להם יד וכתף בעת הזאת".

התחזית על תחילת 21 מדברת על חצי מיליון מובטלים.
"אנחנו מקווים לראות את הדברים בצורה אופטימית והלוואי והשוק יוכיח את עצמו אחרת ממה שמצפים לטובה. אבל הביטוח הלאומי, לשם כך הוא בעצם נוסד, יהיה לעזר ולסיוע ולכתף תומכת לכל מי שלא חזר לשירות התעסוקה, כמובן על פי חוק. אנחנו נעשה את הכל כדי שמלוא הזכויות שמגיעות לכל אחד ואחד מתושבי ישראל ככלל ובעת הזאת בפרט, ככל שזה נוגע לאבטלה - הם יקבלו את כל מה שמגיע להם. שר הרווחה בהחלט פועל בנושא הזה, הוא דוחף את זה גם עם האוצר וגם במסגרת ישיבות הממשלה ומשכן הכנסת ואני מקווה מאוד שנצליח, לא הרחק מרגע זה, להביא בשורה למובטלים".

בטוחה שיש ביניכם שיתוף פעולה מצוין, החל"ת נגמר. אתה בעד להאריך את התקופה לעוד חודש?
"חד משמעית כן".

איך עושים את זה? שינוי חקיקה?
"צריך תיקון חקיקה, העברנו את החומר הרלוונטי, ריכזנו אותו, עיבדנו אותו והעברנו אותו לאותם נציגים מאגף התקציבים. הנושא הזה נמצא על סדר היום גם של משרד האוצר למיטב ידיעתנו, ואנחנו מקווים שתתקבלנה החלטות ברוח מה שאנחנו חושבים לנכון שצריך להיות".

יש מבקרים הטוענים שהמדינה עשתה טעות בזה שהיא משלמת על החל"ת כיוון שזה מוציא כסף רב מהקופה. לא הייתה טעות לשלם מהמדינה.
"אני חושב שזו ההחלטה הראויה ביותר, הממלכתית ביותר והאנושית ביותר שקיבל הביטוח הלאומי במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. הדברים הם הרבה יותר מורכבים, הם לא פשוטים, הם סייעו רבות גם למעסיקים וגם לכל המובטלים שלא רצו להפסיק לעבוד. הם רצו להמשיך לעבוד ולפרנס את המשפחות שלהם בצורה מכובדת ולדעת שיש להם סיבה טובה לקום בבוקר. אנחנו מנענו את הצורך שלהם להשתמש בימי החופש שהם צברו במהלך עבודתם לצורך דמי אבטלה, כשבעצם כפו עליהם את הפסקת העבודה והפיכתם מאנשים יצרניים לאנשים מובטלים".

חצי מיליארד זה לא מספיק. זה לא לכולם וזה יוצר מצב שיש כאן איפה ואיפה. 
"אנחנו חשבנו שבתוכנית הזאת ראוי היה לשנות כל מיני דברים מהותיים, זו לא תוכנית של הביטוח הלאומי, זו תוכנית של משרד האוצר ומי שאמון ליישם אותה הלכה למעשה זו רשות המיסים. אנחנו, לצערי הרב, לא שותפנו ולא נוגעים בדבר הזה".

נחזור לסיום, נזכיר – פתחתם את הסניפים, מה אתם ממליץ לציבור לעשות?
"להיעזר בכל האמצעים שעומדים לרשותו, כולל זימון תורים שמאפשר לנו לחזור אליו ולשרת אותו מבלי שהוא יידרש להגיע פיזית לסניף. אנחנו מצליחים לתת מענה לאנשים בסדרי גודל של בין 80-50% מהמקרים, מספר עצום מבלי שהם בכלל נדרשים להגיע לסניף ומי שבכל זאת צריך להגיע לסניף רשאי להגיע. אנחנו נשרת אותה בצורה אדיבה, סבלנית, מתחשבת ומקצועית".

שומרים על ריחוק?
"אנחנו עובדים בהתאם לתו הסגול. מערכת הלוגיסטיקה והביטחון של הביטוח הלאומי העבירה את מלוא הכללים המחויבים מתוקף התו הסגול. אנחנו פועלים על פיהם, נכון להיום זה נעשה ללא שום בעיות בצורה לגמרי שוטפת ואני מקווה מאוד שכך יהיה גם בימים הבאים".