יו״ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי, תקף הערב (ראשון) את החלטת שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הורדת המכס על מוצרי טקסטיל: ״רגע אחרי שראש הממשלה קורא לציבור לרכוש מוצרים ישראלים, הוא פוטר ממכס את מוצרי ההלבשה המיובאים מחו״ל. זאת בזמן שאת המכס על חומרי הגלם לייצור הטקסטיל הישראלי, הממשלה דווקא דאגה להשאיר. בשנה האחרונה הוכח שביטול המכס בגובה של 6% על מוצרי הלבשה, לא הוזיל אפילו חולצה אחת, אלא הלך לכיסי היבואנים. יותר ממיליון מובטלים משוועים למקומות עבודה, אבל ממשלת ישראל מעדיפה כנראה לייצר מקומות עבודה בטורקיה ובאסיה״.

מוקדם יותר הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על ביטול של תשלום המכס ומיסי הקנייה על מגוון רחב של מוצרים, ביניהם מוצרי ביגוד ואלקטרוניקה, בהיקף של 1.45 מיליארד ש"ח בשנה. כמו כן, סוכם על הענקת 35 ימי אבטלה נוספים לזכאים לכך בשל משבר הקורונה. 

ההחלטה לביטול התשלום הגיעה בעקבות בדיקה שהוצגה בפני רה"מ והשר, לפיה ביטול זמני של תשלומי הכמס על מוצרים אלו מוביל לירידה משמעותית במחירי המוצרים לצרכנים בטווח הארוך. ההנחייה תהיה תקפה לזמן מוגבל על מנת שאפשר יהיה לבדוק את תקפות הטענה שהוצגה ולוודא כי ההפחתה במחירים אכן מניעה את הפעילות במשק כמתוכנן.

ההנחיה תחול על המוצרים הבאים: טלפונים סלולריים, הנעלה, הלבשה וטקסטיל, מוצרי אלקטרוניקה לצרכי בידור כמו רמקולים, צגים וממירים, מוצרי חשמל ביתיים, מנורות ונברשות, צעצועים, תמרוקים, מוצרי תינוקות וכן מסגרות ועדשות למשקפיים. 

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

ראש הממשלה בירך על ההחלטה ואמר כי "נקל במכסים על שורה של מוצרים: טלפונים סלולריים, ביגוד, הנעלה ועוד דברים אחרים. המטרה כאן היא להניע את המשק, להניע את הגלגלים ולהקל עליכם אזרחי ישראל".

גם השר כ"ץ התייחס להחלטה וכן להארכת הזכאות לדמי האבטלה, ואמר כי "הדבר החשוב ביותר כמו שהצהיר עליו ראש הממשלה זה להאריך את משך הזכאות לדמי אבטלה לצעירים, לתת לכל אחד חודש נוסף באותו זמן שהמשק היה סגור, נוסיף להם את החודש הזה, כך שברגע שדמי האבטלה עומדים להיגמר הם יקבלו חודש נוסף. זה נותן בשורה למאות אלפי אנשים".