שירות התעסוקה פרסם היום (שלישי) את מדד חודש מאי בשוק העבודה, החודש השלישי למשבר הכלכלי-חברתי כתוצאה מהגבלות מגיפת הקורונה. רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, וסיפק מספר הערכות לגבי החודשים הקרובים.

עוד כמה נתונים שאתה יכול לתת לנו.
"החזרה לעבודה היא אכן איטית, אבל בואי נסתכל גם על חצי הכוס המלאה, שהשיא היה 27.5% אבטלה...".

יש עובדים, יש חזרה, אבל היא כנראה איטית מדי.
"החזרה היא בהחלט איטית. אבל זה לא לגמרי צריך להפתיע אותנו, כי בהחלט יש עדיין מגבלות. אנחנו רואים שכוח הקנייה לאט לאט חוזר לאנשים".

בקטנה, לאנשים אין כסף.
"גם אין כסף וגם המגבלות שקיימות. ואנחנו רואים שעדיין גלגלי המשק מתגלגלים לאט. אני חושב שגם מענק המעסיקים שאושר על ידי הממשלה והכנסת יעודד מאוד. ככל שהזמן יעבור, אני חושב שבסוף יוני-יולי נראה חזרה בהיקפים יותר גדולים".

בסוף יוני-יולי?
"כן, אני חושב. ההערכה שלנו שלקראת סוף אוגוסט אנחנו מעריכים שנישאר בסדר גודל של 9%-10% אבטלה, שזה עדיין מאוד גבוה".

שנים לא היה דבר כזה.
"אנחנו מעריכים שיהיו כ-350 עד 400 אלף, ובהם יהיה צורך לטפל בתוכנית שאנחנו מגבשים. אני גם מקווה שנקבל את התקציבים המתאימים בקרוב מאוד".
 
בכמה תקציב מדובר אגב? כמה אתם צריכים כדי לעלות על המסלול?
"אני מעדיף להשאיר את זה בדיונים שלנו מול האוצר, אבל מדובר בהרבה מאוד כסף. הממשלה גם אישרה כספים להפשרות ולאותם מובטלים. אנחנו שמענו את ראש הממשלה לפני מספר ימים, 'תעסוקה, תעסוקה, תעסוקה'. אנחנו בהחלט מתארגנים, גם גופים נוספים, כדי לסייע לאותם אנשים שנשארים מאחור ולא יחזרו עם הקבוצה הראשונה של החל"תים".

מי הן הקבוצות האלה? על מי אתה מדבר?
"ראשית, ראינו שמי שיצא לחל"ת, בעיקר 47%, אלה הצעירים. אז בהחלט אנחנו גם רואים שהחזרה שלהם היא יותר קשה. הם פחות מיומנים, יש להם פחות ניסיון וקשה להם מאוד להשתלב חזרה. חלק מהם גם עבדו בעבודות בכל נושא ההסעדה שעדיין לא חזר במלוא התפוקה. דבר שני, אנחנו רואים קבוצה נוספת של 55 פלוס, שגם הם מתקשים לחזור. חוץ מזה אנחנו רואים גם את האנשים החלשים, ובעיקר פריפריה, שם אנחנו רואים קושי מאוד גדול".

אין חדש תחת השמש רק שהמספרים פשוט גדלו בגלל משבר קורונה, כלומר אותן אוכלוסיות, אותו אפיון, אותן חלשים, אותם מוחלשים, אבל מדובר במספרים פי כמה וכמה יותר גדולים.
"אני נאלץ להסכים איתך, וגם לומר שאלה לא רק ההיקפים. אנחנו גם רואים שהיקף המשרות הפנויות מאוד קטן".

וגם, אני אגיד לך עוד משהו שהוא טוויסט של הדבר הזה, שאלה קלפי המיקוח. הרי עובד ירצה לבוא ולקבל את הכמה אלפים כדי שיוכל להעביר את החודש, ופה כשאין לך ברירה, ואתה עם איזה שהוא חבל על הצוואר, גם אם יציעו לך פחות תיקח את מה שיש, כי אחרת תגווע ברעב, לא?
"בהחלט ההתמודדות של דורשי עבודה מול המעסיקים היא הרבה יותר קשה. אנחנו מאוד חוששים מתת תעסוקה, לא רק העסקה חלקית אלא גם העסקה בתחומים שהם לא כל כך רלוונטיים. אנחנו רואים אנשים עם מיומנות וידע ומקצוע מאוד נדרש, אבל הם לא מוצאים מקומות עבודה, ועובדים בעבודות מאוד פשוטות".

כמה זמן לא היינו במצב של תת תעסוקה במדינה?
"היינו במצב של 3.3% אבטלה לפני שלושה חודשים, היקף השוק היה במצב מצוין".

אתה מתחבר למספרים של מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שאמר בשבוע שעבר שהצפי שלהם למספר המובטלים במשק ב-2020/2021 עומדת על חצי מיליון?
"אני מתחבר למספרים אחרים. ההערכות שלנו יותר מתקרבות למה שגם האוצר אני חושב וגם בנק ישראל... היום נדמה לי שמעתי את הנגיד מדבר על 8.5% אבטלה. אנחנו מעריכים שנהיה בקרוב ל-10%, שזה אומר בין 350 ל-400 אלף, ואחרי הגל הגדול של החל"תים שנחזיר אותם. אני מאוד מקווה עד סביבות אוגוסט-ספטמבר, לעבודה. אני חושב שככל שהזמן יעבור, בתוך 2021, זה בהחלט ייקח חודשים רבים, עד סוף 2021 אני חושב שנהיה במצב הרבה יותר טוב, אנחנו מקווים בכל אופן".