המחלוקת על גורל תקציב המדינה הפסיקה להיות עניין כלכלי ועברה למגרש הפוליטי. שר המודיעין אלי כהן, ששימש עד לאחרונה כשר הכלכלה והתעשייה, תקף אתמול בחריפות את כחול לבן על התנגדותה לתקציב חד־שנתי ל־2020 ועל התעקשותה לכונן תקציב דו־שנתי.

"חייבים לאשר תקציב חד־שנתי על רקע אי־הוודאות הכלכלית העצומה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה", אמר כהן ל"מעריב", "גם כל גורמי המקצוע תומכים בכך, אבל בכחול לבן מתנגדים בגלל שיקולים פוליטיים, קריסות בסקרים וחשש מבחירות מוקדמות, שכלל אינן עומדות על הפרק".

לדברי השר, "2020 היא השנה החריגה ביותר בתולדות המשק הישראלי, ואת זה אומרים לא רק בכירי האוצר, אלא נגיד בנק ישראל עצמו. אי אפשר לאשר מראש את תקציב 2021 בגלל חוסר הוודאות. משבר הקורונה הותיר 20 אלף נפגעים מבחינה בריאותית וכמיליון נפגעים מבחינה כלכלית. אין עסק בישראל שלא הושפע, ולכן חייבים לתכנן את תקציב 2021 במשנה זהירות".

מנגד, שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ שולל לחלוטין את עמדת השר כהן, שאותו החליף. "נעמוד על תקציב דו־שנתי, כפי שסוכם מראש, ולא נוותר על כך לנתניהו", הודיע פרץ, "תקציב דו־שנתי מייצר ודאות, וגם במסגרת התקציב הזה נקבעו מראש מנגנוני התאמות שיופעלו בתחילת 2021".

עמיר פרץ (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
עמיר פרץ (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

ואילו נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שנטען שהוא תומך בתקציב חד־שנתי, עוד לא קבע את עמדתו, מחשש לכניסה לשדה המוקשים הפוליטי. כרגע הוא תומך בגמישות תקציבית שתמנע את הצורך בקבלת התחייבויות ארוכות טווח. "כל עוד המשק נמצא בשלב של התכווצות או התאוששות, אנחנו לא רוצים להדק חגורות באופן שלא יאפשר לו לצמוח ולצאת מהמשבר", אמר הנגיד למקורביו, "חשוב שברגע שהמשק יחזור לצמוח, נחזור לתוואי הגירעון ולכל הנושאים שעמדו על הפרק ערב משבר הקורונה".

לדבריו, בסעיף 30 בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, הנוגע לתקציב, נכתב שבגלל אי־הוודאות, התקציב יובא לדיון מחודש ולעדכון בתחילת 2021, יחד עם תקציב 2022. "עד אז נדע טוב יותר איפה אנחנו, ונוכל להחליט אם יצאנו מהמשבר", הוסיף הנגיד, "התוכנית הזאת נכונה בין אם התקציב יהיה חד־שנתי ובין אם יהיה דו־שנתי. היא נותנת את המרווח להגיע עם נתונים המאפשרים להתכונן לגל שני ולקבל החלטה מושכלת בנקודת הזמן המתאימה. ברגע שנצא מהמשבר, נצטרך להראות תוואי אמין של חזרה לגירעונות סבירים והפחתת יחס חוב־תוצר".

המחלוקת על אישור התקציב אמורה להיפתר עד סוף השבוע. כך או אחרת, נראה שבגלל חוסר הוודאות העצום, בייחוד על רקע החששות לגל תחלואה שני, לא יהיה מנוס מאישור תקציב ל־2020 בלבד, ובחצי שנה שלאחר מכן לדון בתקציב 2021 - זאת חרף אי־האמון הפוליטי העצום בין כחול לבן והליכוד.