"נלחם על הבית": יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, עלה הבוקר (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והעניק ראיון לוחמני במיוחד, במסגרתו התייחס למשבר בתעשייה בצל התפשטות נגיף הקורונה. "נכנסו למשבר כשהתעשייה האווירית מרוויחה וחזקה, לצערי, אני חושש שההנהלה מנצלת את המצב כדי להתייעל ולהישאר ביעדי הרווח המקוריים. לא נהיה מוכנים לפיטורי עובדים, לא ניתן זה ליד", אמר כץ. 

יש דרמה בתעשייה האווירית, מבקשים לפטר 900 עובדים.
"מתי אין אצלנו דרמות? גם כשאין דרמות אצלנו - יש דרמות". 

זה 900 עובדים מתוך כמה? 
"בתעשייה האווירית מועסקים 1,500 עובדים, למעלה מ-6,000 מהנדסים, אלפי אקדמאים, הנדסאים, הרבה מאוד אנשים טובים". 

עכשיו אנחנו נמצאים במציאות אחרת, שבה במקומות עבודה רבים יש פיטורים. זה המצב גם אצלכם? 
"התעשייה האווירית ידעה לצערי משברים לא פחות גדולים מהמשבר הנוכחי. רק בתקופה האחרונה, בשלוש שנים האחרונות, בהסכמת ארגון העובדים, עזבו את התעשייה האווירית למעלה מ-1,000 עובדים כי זה היה כורח המציאות. 

לשמחתי, התעשייה האווירית בכהונתו של נמרוד שפר המנכ"ל, שאתמול הודיע על סיום כהונתו, עשתה עבודה טובה מאוד והגענו לרווחים יפים ולאיתנות פיננסית מצוינת. בזמן הכניסה למשבר הקורונה, הגענו כשהתעשייה האווירית מרוויחה וחזקה, ולכן נהיה מסוגלים להתמודד עם המשבר". 

מה קרה עכשיו?
"לצערי הרב, אני חושש שהנהלת החברה מנצלת את המשבר כדי להתייעל ולהישאר ביעדי הרווח המקוריים לפני המשבר. ארגון העובדים לא מתכוון לתת לזה יד". 

אתם יוצאים למאבק, זה מה שאתה אומר?
"אני גאה לעמוד בראש ארגון עובדים שלא שבת למעלה מ-30 שנה. העוצמה שלנו היא להגיע להסכמים הישגים בלי לשבות ובלי לפגוע בעבודה. עכשיו אנחנו מבינים שהראשונים להיפגע ממאבקים כאלה זה אנחנו העובדים כי אנו חברה שמייצאת 80% מהתוצרת שלה לחו"ל. לא ההודים ולא האמריקנים ולא אף אחד אחר מעניין אותו שאנחנו נאבקים על הזכויות שלנו. אם לא תהיה לנו ברירה והמלחמה היא מלחמה על הבית, כל האמצעים כשרים". 

מה היעד שלכם, לבטל או לצמצם את היקף הפיטורים? 
"רק לפני תקופה קצרה סיימנו הסכם צמיחה, פיטרנו עובדים כשלא הייתה ברירה, ידענו גם לפטר. אנחנו מתרשמים באופן חד משמעי שזה לא המצב כרגע ולכן לא נהיה מוכנים לפטר עובדים". 

המשמעות היא שאם יפטרו עובד אחד - תצאו להשבתה?  
"אנחנו לא מדברים על עובד אחד. אבל אם אנחנו מדברים על תכנית התייעלות רחבת היקף שלא לצורך, מבחינתו נילחם על הבית". 

ועד העובדים של התעשייה האווירית מאוד מזוהה פוליטית, יש לכם כוח גדול בליכוד. מה קרה שמזלזלים בכם? נזכיר שאתה גם בנו של השר לשעבר שר.
"יפה עשיתם תחקיר, כל הכבוד. העוצמה הפוליטית שלנו נעשתה אך ורק כדי שלא נזדקק לשביתות האלו, שלא נצטרך לפגוע בעבודה ולעשות את כל מה שאנחנו לא רוצים שיקרה. אני שמח לומר שב-12 שעות האחרונות קיבלתי מבול של טלפונים מפוליטיקאים, ולאו דווקא ממפלגת השלטון, כי נבחרי ציבור מבינים היום שכשיש למעלה ממיליון מובטלים במדינת ישראל, כשאין ברירה - שולחים אנשים הביתה. המצב כרגע הוא שיש ברירה, אפשר להשאיר אנשים במעגל העבודה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".