"לאחר ההצהרה של נתניהו על הכוונה לפתוח את השמיים ב־1 באוגוסט, הייתה עלייה של 300% בחיפושים של קפריסין ויוון לעומת השבוע הקודם", מספר זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר E־COM. "ראינו שהציבור צמא לטוס, הייתה התעניינות, אבל בפועל כרגע יש רק הזמנות בודדות". 

ב־16 ביוני, בהצהרה משותפת עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו שתאריך היעד לפתיחת השמיים הוא 1 באוגוסט, ראשית ליוון ולקפריסין, הכל כמובן תלוי במצב התחלואה בקורונה. בינתיים האיחוד האירופי מתכוון לפתוח את שעריהם של שטחי האיחוד לתיירים שיגיעו ממדינות מחוץ ליבשת. נכון לעכשיו, ישראלים לא יורשו להיכנס, בשל נתוני התחלואה האחרונים. אחת לשבועיים תתעדכן רשימת המדינות, בהתאם לרמת התחלואה.

"כדי שהשמיים באמת ייפתחו ב־1 באוגוסט, צריך לעבור שתי אבני דרך: ירידה במספר הנדבקים היומי, שהוא כרגע גבוה מאוד, וקבלת ביטחון שפתיחת השמיים תנוהל בצורה אחראית ובטוחה, שלא תביא לגידול בכמות הנדבקים", אומר רוזן, "אני מניח שזה ייעשה באמצעות פתיחה מדורגת ליעד מסוים ועריכת פיילוט שיימשך שבועיים עד ארבעה שבועות. רק לאחריו יוכלו לפתוח את השמיים לאותה מדינה באופן קבוע. משמעות הדבר היא שפתיחת השמיים ב־1 באוגוסט נראית רחוקה בשלב זה".

כאמור, נכון לעכשיו, הישראלים ממש לא ממהרים לרכוש נופשונים ליוון ולקפריסין, החברות באיחוד האירופי, למרות המחירים המפתים, ומעדיפים להמתין עוד קצת כדי לראות מה יילד יום. "אנשים עדיין לא הזמינו, ולדעתי בצדק. צריך לראות מה יהיה", אומר רוזן, "אפשר למצוא אצלנו חופשה של ארבעה לילות ביוון או בקפריסין באוגוסט, בכ־400־450 דולר לאדם, וטיסה בלבד בכ־300 דולר. אלו מחירים מצוינים, אבל למרות המחירים המעולים, הציבור עדיין לא מזמין, כי עוד אין ודאות מוחלטת שאנשים אכן יוכלו לטוס ושלא תהיה חובת בידוד. לדעתי, נראה קפיצה בהזמנות כשמשרד הבריאות יודיע שהוא מסיר את חובת הבידוד בכניסה לישראל, הן לישראלים שיחזרו מחופשה והן לתיירים שיגיעו לפה". 

רוזן מספר כי בשל אי־הוודאות שעדיין קיימת, הוא אינו מתמקד כרגע בשיווק של שני היעדים הללו. "באתר שלנו יש דילים ליוון ולקפריסין, יש מחירים נמוכים בסדרי גודל של כ־30% לעומת השנה הקודמת, אבל כרגע אנחנו לא משווקים זאת אגרסיבית כי זה לא מעניין עכשיו את הציבור", הוא אומר, "כרגע אני משקיע אנרגיות וכספים בנופשונים בבתי מלון בארץ. לכך יש ביקוש. הציבור צמא לחופשה, הוא מזמין חופשות בארץ, ואנחנו גם רואים שהתפוסה בבתי המלון שכבר נפתחו היא יפה מאוד. בכל אופן, אם את מחליטה להזמין עכשיו חופשה בחו"ל, את אמורה לקבל את הכסף חזרה אם הטיסה תתבטל. ואם את רוצה לבטל ביוזמתך, כי פתאום את חוששת, זה יתנהל בהתאם למדיניות הכרטיס. לכן אני ממליץ לא לקנות דווקא את הכרטיס הזול ביותר, אלא כרטיס עם זכות ביטול, שינוי או דחייה. מומלץ גם להזמין בתי מלון עם זכות ביטול". 

"זאת הייתה הצהרת כוונות לפתוח את השמיים ב־1 באוגוסט, אבל שום דבר עדיין לא היה בגדר החלטה", אומרת גם שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"ל שיווק ומכירות באשת טורס, "כרגע הישראלים מחפשים חופשות בארץ, ואנחנו מתמקדים בתיירות פנים. באתר שלנו אפשר למצוא דילים או טיסות ליוון ולקפריסין, אבל הכל כפוף כרגע לקבלת החלטה רשמית. נתוני התחלואה בימים אלה אינם מבשרים טובות, ואני בספק אם השמיים אכן ייפתחו ב־1 באוגוסט. אני מקווה מאוד שכן, אבל אני ממליצה כרגע להתמקד בחופשות בארץ, עד שנדע באופן רשמי מה קורה".

באשת טורס, למשל, אפשר למצוא חבילת נופש לרודוס (טיסה, מלון והעברות) באוגוסט: ארבעה לילות באמצע השבוע במלון Grand hotel (חמישה כוכבים), על בסיס אירוח של הכל כלול, ב־689 דולר לאדם, בהרכב של זוג עם שני ילדים. באי היווני קורפו תעלה חבילה על אותו בסיס בדיוק, במלון Almyros Resort (חמישה כוכבים), 990 דולר לאדם. ואילו בפאפוס בקפריסין חבילה באותו בסיס אירוח, במלון Coral Beach (חמישה כוכבים), תעלה 629 דולר לאדם. טיסות בלבד לרודוס ולכרתים באוגוסט אפשר למצוא ב־399 דולר ולקורפו ב־499 דולר.

טיסות לפאפאוס בקפריסין אפשר להזמין ב־289 דולר, וללרנקה ולאיה נאפה ב־289 דולר. "יש אנשים שכבר הזמינו, אבל הם מעטים", אומרת כהן־עורקבי, "הישראלים כאמור ממתינים, מצויים בחוסר ודאות. עדיין אין התנפלות על חו"ל. בכל אופן, יש אצלנו דמי ביטול גמישים. אפשר לבטל עד 48 שעות לפני היציאה, ללא דמי ביטול, גם אם השמיים ייפתחו".

האם לדעתך ההחלטה של האיחוד האירופי מרחיקה את החלום של פתיחת השמיים?
"האיחוד האירופי הודיע כי יבחן בכל שבועיים את עמדתו מחדש ויעדכן את רשימת המדינות. הכל תלוי בהתפתחות התחלואה בישראל, ביחס לנתוני התחלואה באירופה. צריך להמתין כשבועיים עד להתבהרות. אם השמיים לאירופה לא ייפתחו ב־1 באוגוסט, התאריכים הרלוונטיים הבאים יהיו חודש ספטמבר וחגי תשרי".

"המחירים אטרקטיביים מאוד כרגע, אבל הלקוחות צריכים להביא בחשבון שיש גם סיכון שבסופו של דבר הטיסות לא יוכלו לצאת לפועל", אומר עוז גור, מנכ"ל smartair ישראל, "אם מזמינים חופשה עכשיו, צריך לקרוא את האותיות הקטנות, לראות מהם תנאי הביטול. בייחוד בתקופה הזאת עדיף להזמין את החבילה או הטיסה מספק ישראלי, כי במקרה של ביטול אפשר לבוא, לדבר איתו ולקבל ממנו עזרה, לעומת ספקים בחו"ל שלא תמיד זמינים כשאנחנו צריכים אותם". 

והמחירים עכשיו אכן מפתים. כך, למשל, מספר גור, "ב־smartair אפשר להזמין לאוגוסט חבילה לשלושה לילות לשני מבוגרים ושני ילדים למלון Leonardo Laura Beach & Splash Resort בפאפוס (4 כוכבים), עם טיסות ישירות בחברת ראיינאייר, בעלות של 227 דולר לאדם, באירוח הכל כלול. ואילו חבילה של שלושה לילות באוגוסט לשני מבוגרים ושני ילדים למלון Louis Imperial Beach בפאפוס (ארבעה כוכבים), עם טיסות ישירות בראיינאייר, תעלה 285 דולר לאדם, כולל ארוחת בוקר". 

אבל המחירים המפתים, מבהיר גור, עדיין לא גורמים לישראלים להזמין בהמוניהם. "יש הזמנות לאוגוסט, בעיקר של אלו שאומרים: 'אנחנו רוצים לנצל את המחירים הזולים, ואנחנו אופטימיים ומאמינים שבסוף תהיה חופשה', אבל הם לא רבים", הוא אומר, "אלו לא המספרים שאנחנו מכירים. גם אני הזמנתי מזמן חופשה לסוף אוגוסט ועדיין לא ביטלתי. אני עדיין אופטימי שזה יתקיים, אבל הירידה בהזמנות כרגע היא דרסטית לעומת אשתקד. החודשים יולי ואוגוסט בשנה שעברה היו חודשי שיא ביציאות של ישראלים לחו"ל. כרגע עדיין אין ביקוש גדול, כי אנשים מחכים. אנחנו גם לא עושים עכשיו פרסום יזום. לא מפרסמים באופן אקטיבי, אבל אנשים נכנסים לאתר וחלקם מזמינים בגלל המחירים האטרקטיביים". 

מה יקרה אם הטיסות לא ייצאו לפועל?
"אם הטיסה בוטלה, אנחנו מנהלים תהליך מול חברת התעופה ומבקשים החזר על הכסף. הכסף מגיע אלינו ואנחנו מחזירים אותו ללקוח. יש עכשיו דיון עם חברות התעופה בנוגע למספר הימים עד לקבלת הכסף. אם יהיו אלה 90 יום, כמו שקורה כרגע, או שתהיה דחייה ל־120 יום מהביטול ועד להחזרת הכסף, כמו שהן מבקשות". 

אתה מאמין שבאוגוסט נוכל סוף־סוף לטוס?
"יש עוד זמן עד אוגוסט, והמצב דינמי מאוד ויכול להשתנות, גם אצלנו וגם במדינות אירופה. אני אופטימי ומקווה מאוד שהשמיים אכן ייפתחו ב־1 באוגוסט, לא רק בשביל ענף התיירות, אלא בשביל מדינת ישראל בכלל. אבל כאמור העניין דינמי ויושפע בוודאות מרמת התחלואה בארץ. לישראלים שמתלבטים בימים אלו בסוגיה של הזמנת חופשה, אני ממליץ, לאור המחירים האטרקטיביים, להזמין חופשה עכשיו, אבל לשים לב לתנאי השינוי והביטול של הטיסה והמלון ולוודא שהם ניתנים לשינוי או לביטול. אצלנו באתר, וגם באתרים אחרים, אפשר לראות מהם תנאי הביטול והשינוי. חברת ראיינאייר, למשל, מאפשרת לדחות את הטיסה עד סוף שנת 2020 אם הלקוח מעוניין".

יוון (צילום: אינגאימג')
יוון (צילום: אינגאימג')

חלומות על אוגוסט

חברת ישראייר מציעה בימים אלה מחירים מיוחדים לחופשות ביוון ובקפריסין למזמינים באתר, למגוון יעדים ולמגוון בתי מלון בדירוג של ארבעה וחמישה כוכבים. למשל: חבילות של שלושה לילות במהלך כל חודש אוגוסט, במחיר של 333 דולר לאדם; חבילות של ארבעה לילות, במחיר של 444 דולר לאדם; וחבילות של חמישה לילות, במחיר של 555 דולר לאדם לשני היעדים הללו. טיסה בלבד תעלה 199 דולר לאדם. החברה גם מציעה ביטוח מגן, בתוספת של דולר אחד לכל הזמנה, המקנה ביטול חינם שבעה ימים לפני מועד הטיסה. "אנו שמחים שנקבע תאריך יעד לפתיחת השמיים, גם אם חלקית. נערכנו בשלב זה עם שבע טיסות שייצאו בבוקר 1 באוגוסט ליעדים שונים ביוון ובקפריסין, ואנחנו מעריכים שעשרות אלפי ישראלים ייצאו ליעדים אלו במהלך חודש אוגוסט הקרוב", אומר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר. 

גם בחברת איילה נסיעות ותיירות כבר מוכנים וממתינים לתאריך המיוחל, כמובן בתקווה שהתוכניות אכן ייצאו לפועל. "האיחוד האירופי הציב מדד ברור מאוד של רמת תחלואה שתאפשר כניסה למדינות אירופה. לצערנו, נכון להיום, אנחנו לא עומדים במדד הזה, אבל כולי תקווה שעד אוגוסט זה ישתנה לטובה", אומר עמוס סרי־לוי, מנהל מחלקת הנופשונים בחברת איילה, "אנחנו נערכים בצורה כזאת שכביכול נתחיל לעבוד באוגוסט. כבר התכוננו להוציא טיסות ב־1 ביולי, אבל אז המועד נדחה ל־1 באוגוסט. השנה אנחנו משווקים שני יעדים ביוון: קרפטוס ולפקדה. אנחנו סיטונאים של שני היעדים הללו, כלומר משווקים אותם הן לסוכנויות נסיעות והן ישירות לצרכן הפרטי. בקפריסין אנחנו משווקים את כל מוצרי התיירות הקיימים בשוק". 

לדברי סרי־לוי, עלות חבילה לשלושה לילות באוגוסט לקרפטוס מתחילה ב־600 יורו לאדם בחדר זוגי במלון הבוטיק המשפחתי Mediterranean, ואילו במלון Konstantinos Palace (חמישה כוכבים) העלות מתחילה ב־700 יורו. טיסה בלבד לקרפטוס תעלה באוגוסט 399 יורו. חברת איילה משווקת חבילות נופש ללפקדה, במלון Porto Galini (ארבעה כוכבים), במחיר שמתחיל ב־700 יורו לאדם בחדר זוגי, כולל טיסות, העברות וארוחת בוקר. 

"המיוחד בלפקדה הוא שזהו יעד שהרבה מאוד ישראלים גם רוכשים אליו טיסות בלבד, מהסיבה שיש עשרות משפחות ישראליות שהקימו שם וילות ובתי נופש, והישראלים שטסים לאי שוכרים אותם מהם. בלפקדה יש גם את המרינה הגדולה ביותר ביוון. הרבה מאוד ישראלים טסים ללפקדה ולוקחים יאכטה לשבוע. טיסה ללפקדה במהלך אוגוסט תעלה 499 יורו לאדם". 

סרי־לוי מסביר שמה שמייחד את האיים קרפטוס ולפקדה היא דווקא העובדה שאלו אינם איים שהמוני ישראלים פוקדים אותם. "בכל רגע נתון, יש בהם 120 ישראלים לכל היותר", הוא אומר, "אלה איים מתוירים פחות ושקטים יותר. הם מתאימים בעיקר לנוסעים שמתעניינים יותר בנוף, בחוויה אותנטית, בחופים מדהימים. יש שם פחות קניות, פחות פארקי מים ויותר טבע, נוף ותרבות יוונית אותנטית, כולל כמובן מסעדות אותנטיות".

מה המצב עכשיו מבחינת הזמנות?
"נכון לעכשיו יש הרבה מאוד טלפונים והתעניינות, אבל השוק מצוי באיזושהי המתנה כדי לראות אם העסקאות באמת מתממשות. יש גל גדול של אנשים שיושב על הגדר ומחכה. אנשים מקבלים מידע, מחירים, ואתה לא שומע התנגדות או אמירות כגון 'וואו, הגזמתם'. אבל אין ספק שעדיין יש איזושהי אי־ודאות באוויר, למרות הצהרת הכוונות של ראש הממשלה בעניין. יש עדיין חשש, שנובע בעיקר בעקבות הפרסומים שלפיהם אנחנו בגל השני של הקורונה. יש סגירות של הזמנות, אבל נכון לעכשיו אין תאריכים שאזלו בהם המקומות. אני מניח שככל שיחלוף הזמן יהיו יותר הזמנות".

סרי־לוי מבהיר שאל לכם לחשוש: "אם השמיים לא ייפתחו ב־1 באוגוסט, אין שום בעיה. זה נקרא כוח עליון. אף אחד לא מחויב בכסף. חברת התעופה לא תחייב אותנו, המלון לא יחייב אותנו, ואנחנו נחזיר ללקוח את הכסף. הבעיה יכולה להיות דווקא במצב שהשמיים ייפתחו, אבל פתאום, מסיבות שונות, אנשים יחליטו לא לנסוע. לכן אני ממליץ לעשות ביטוחי ביטול מתאימים". 

האם עדיין יש סיכוי להציל את העונה?
"אף שכבר החמצנו את החודשים יוני ויולי, חודש אוגוסט ותקופת החגים הם לרוב הזמן שממנו נזקף עיקר הרווח של קפריסין ויוון. לכן, אם העונה תתחיל ב־1 באוגוסט ותסתיים אחרי סוכות, עדיין יש סיכוי לעונה רווחית באופן סביר. בתאריכים מסוימים בספטמבר המחירים יהיו זולים יותר מאשר באוגוסט, אפילו עד 20%. מובן שבראש השנה ובסוכות יהיו תוספות, אבל המחירים עדיין לא בשמיים".