"יש בלבול בין המונחים התאגדות עובדים ועבודה מאורגנת", אומר שי בירן, סמנכ"ל כלכלה ומדיניות, ההסתדרות החדשה. "עבודה מאורגנת היא דבר יותר רחב מהתאגדות, ודו"ח ה OECD שיצא בנובמבר 2019 על עבודה מאורגנת לא עסק כלל בהתאגדות". בירן ירחיב על הנושא בפאנל מיוחד  בשם "עולם התעסוקה מעדכן גרסה - ארגז הכלים של ה־ "OECD" במסגרת הוועידה הדיגיטלית הלאומית להצטרפות ישראל ל-OECD שעורך עיתון מעריב בשיתוף עם קבוצת הג'רוזלם פוסט, וישודר ביום ראשון הקרוב בין השעות 9:30-14:00 בפלטפורמות הדיגיטליות של מעריב. בפאנל יקחו חלק גם עו״ד לאה ופנר מנכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל, נורית דאבוש דירקטורית בנק יהב, מרצה בקריה האקדמית אונו, עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל ויפה ויגודסקי, יו"ר קרן מעגלים.

"היכולת לייצר כללי משחק שחלים על כולם הם המפתח להתמודדות עם עולם העבודה החדש" מוסיף בירן, "הסדרה שהיא בעצם מו"מ בין ארגוני עובדים לארגוני מעסיקים, והיכולת לכתוב כללים לאוכלוסיות שלא מתייחסות לשטנץ הרגיל של יחסי עובד מעביד. בדו"ח ה OECD ישנה התייחסות נפרדת להסכמים שחלים על פרילנסרים. הם זקוקים להסדרה, הסכם מאפשר לייצב את אותו מצב ביניים שאי אפשר לייצר באמצעות חקיקה. משבר הקורונה גרם לכך שברגע אחד נמחקו כל כך הרבה מקומות עבודה כך שהתאגדות הפכה להיות לא רלוונטית וכל מי שלא היה מוגן על ידי זכויות עובדים גילה שאין לו כלום ביד מכיוון שלא היתה רשת בטחון שמכסה את הקשת המלאה בין שכיר לעצמאי, היה צריך להמציא מעכשיו לעכשיו את כללי המשחק, וכשממציאים מעכשיו לעכשיו את כללי המשחק יש אי וודאות ואנשים לא יודעים איך להתנהל".

"עולם התעסוקה החדש הוא עולם שיהיה חייב לסגל לעצמו מודל של שקיפות, זו כבר לא פריבילגיה - זו חובה", אומרת נורית דאבוש בשיחה מקדימה, "מה שקרה בעולם התעסוקתי מביא לשקיפות מלאה מול הציבור ביחסים שבין דירקטוריון לבין הנהלה, בכל מה שקשור במרכיבים של קבלת החלטות" היא מוסיפה. "השינוי הכי גדול בעולם התעסוקה בעיקר במערכות הציבוריות זה שמרכיב השקיפות הולך להיות בילד אין. זה נוגע גם לחברות כלכליות, ע"ע סיפור הראל ויזל שעלה לכותרות, כבר לא תוכל לקחת לך דיבידנדים ואף אחד לא יידע מזה, זה שינוי שהוא מאד דרמטי, וזה יהווה חלק מהצלחה של עסק".