נגיד בנק ישראל אמיר ירון הודיע היום (שני) כי הריבית תישאר ברמה של 0.1%, כך נמסר בהודעת הבנק. עוד נכתב כי "תהליך הסרת המגבלות הביא לשיפור בפעילות הכלכלית במשק, אולם רמת הפעילות עדיין נמוכה. העליה בהיקף התחלואה בשבועות האחרונים מעיבה על תהליך ההתאוששות הכלכלית. הסרת המגבלות הביאה לגידול בהיצע אך רמת הביקוש נותרה נמוכה".

לפי הערכת חטיבת המחקר היקף ההשבתה של המשק הצטמצם מכ-36% מהפעילות בשיא המשבר לכ-12%. חטיבת המחקר מעריכה שהמשק יתכווץ בכ-6% ב-2020 בהנחה שלא תהיה החמרה נוספת במגבלות על הפעילות. מניתוח שנערך בחטיבת המחקר עולה שבין 650 אלף ל-720 אלף עובדים עדיין מובטלים, נמצאים בחל"ת או פוטרו ממקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה.

כמו כן, מהאומדן הראשוני של הגירעון ומימונו, שנערך על ידי החשב הכללי, עולה כי בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש יוני נמדד גירעון בסך של 12.2 מיליארד שקלים, לעומת חודש יוני אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 6.9 מיליארד שקלים. כאמור, החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית, שכן, משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות. השפעה המתבטאת בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים.

בתוך כך, מחלקת המחקר בבנק ישראל עידכנה כלפי מטה את תחזיות הצמיחה במשק לשנים 2020 ו־2021, כפי שדווח במעריב, זאת, לנוכח החרפת המיתון וההרעה בנתונים הכלכליים בעקבות הגל השני של קורונה. העדכון יפורסם במקביל להחלטת הריבית במשק, שתפורסם גם היא היום. 

כזכור, כלכלני הבנק המרכזי היו אופטימיים למדי בהחלטת הריבית האחרונה, שפורסמה ב־25 במאי, אז הופחתה תחזית הצמיחה השלילית ל־2020 ממינוס 5.3% למינוס 4.5%, ותחזית הצמיחה החיובית ל־2021 הופחתה מ־7.3% ל־6.8%. אלא שהחמרת הצעדים בעקבות התגברות הקורונה גרמה להחמרה בתחזיות. כעת כלכלני הבנקים מעריכים שתחזית הצמיחה העדכנית ל־2020 תהיה שלילית יותר - בגובה של מינוס 5% ואף יותר. מנגד, תחזית הצמיחה החיובית ל־2021 תהיה מתונה יותר ותופחת מ־6.8% ל־6.5% ואולי אף מתחת לכך. 

מרבית האנליסטים סבורים שהפחתת תחזית הצמיחה היא בלתי־נמנעת. החזרה הנמוכה מהצפוי למעגל העבודה, הקצב הגובר של סגירת עסקים והחשש מגל שני של קורונה (עוד לפני חורף 2020), שיאט עוד יותר את מחזור העסקים, צפוי לפגוע גם ברמת הצריכה הפרטית. זאת צפויה להיות שלילית - ככל הנראה בגובה מינוס 2%.

היום כאמור תתקבל גם החלטת הריבית, והשאלה העומדת על הפרק היא אם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, יפחית אותה - לראשונה בתולדות המדיניות המוניטרית - מ־0.1% לאפס אחוזים.

כאן הדעות בין האנליסטים חלוקות. יש הסבורים שהנגיד ימתין חודש נוסף ברמה הנוכחית. אחרים סבורים כי לנוכח הידרדרות מצב המשק והחלטת הממשלה להרחיב מאוד את תוכנית הסיוע לא יהיה מנוס מהפחתה מיידית. מהלך כזה גם צפוי לסייע להתאוששות הדולר.

בתוך כך נודע כי האוצר יחשוף השבוע את תוכנית "ערכת הקורונה הכלכלית", שנועדה לספק לבעלי העסקים רשת ביטחון עד סוף 2020. בכירי האוצר כבר דנו בשבוע שעבר עם שר האוצר ישראל כ"ץ בעקרונות התוכנית.

שר האוצר ישראל כ
שר האוצר ישראל כ

הסיוע המדובר יוזרם מיד וללא המגבלות שאפיינו עד כה את ההטבות לשכירים, לעצמאים ולעסקים הקטנים. שר האוצר הורה לבחון מודלים בעולם שבהם יושמו תוכניות סיוע דומות, כדי להוציא לפועל את התוכנית. כדי שזה יקרה, יש צורך באישור הממשלה וועדת הכספים לתוספת מיוחדת לתקציב המיועד למלחמה בקורונה, העומד כיום על 100 מיליארד שקל וכבר הוגדל פעם אחת ב־20 מיליארד שקל.