"כ"ץ מגלה רגישות חברתית": לקראת הדיון על הצעת החוק להארכת דמי האבטלה בתקופת הקורונה, והכנתו לקראת קריאה שנייה ושלישית, שר האוצר ישראל כ"ץ הגיע היום (שני) להסכמות חדשות עם יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, חיים כץ, שיועילו לציבור מחפשי העבודה החדשים בצל משבר הקורונה. על פי הסיכום, מובטלים שהצטרפו למעגל מחפשי העבודה בין החודשים ינואר עד פברואר השנה, שלא היו זכאים לקצבה עד כה משום שמיצו את ימי האבטלה שעמדו לרשותם, יחלו לקבל סיוע פעם נוספת החל מהחודש הקרוב. 

כמו כן, יבוטל חוק הקיזוז שנגרם בשל חמשת ימי ההמתנה, לפיו מקוזזים חמישה ימים מהגמלה שניתנת מידי ארבעה חודשים. בנוסף, תקופת האכשרה תחזור להיות חצי שנה החל מהראשון למאי, במקום שנה כפי שהיה עד כה. יו"ר הוועדה בירך על ההתקדמות ואמר כי "אני שמח על שיתוף הפעולה הפורה עם שר האוצר שמגלה רגישות חברתית. בימים קשים אלה, המדינה מוכרחה להעניק את מלוא הסיוע לאזרחים שבעל כורחם איבדו את מקור פרנסתם".

חיים כץ (צילום: יח''צ)
חיים כץ (צילום: יח''צ)

סערת התקציב - "צריך להזריק חמצן למשק - מקווה שכחול לבן ילכו איתנו יד ביד"
מוקדם יותר הבוקר הביע כ"ץ את נחישותו להביא לממשלה תקציב חד שנתי, למרות התנגדות כחול לבן, שדורשת להביא תקציב דו שנתי עד סוף 2021. בראיון בגלי צה"ל, התייחס הבוקר (שני) להתעקשות של בני גנץ ואנשיו: "נפגשתי עם כל הדרגים בכחול לבן. אני שר האוצר וצריך להביא תוכנית, כמו שגנץ שר ביטחון ויש לו את תוכניותיו. כרגע צריך להביא בדחיפות תקציב. כל הפלגים באוצר אומרים זאת, צריך להזריק חמצן למשק שיאפשר לסייע לכולם ולהעיף את המשק לרפורמות משמעותיות. יש לי בסיס לאופטימיות, מקווה שכחול לבן ילכו איתנו יד ביד. אני וראש הממשלה לא מעוניינים בבחירות, אלא בפעילות להחייאת המשק".

על רצונו לבצע קיצוצים במגזר הציבורי וההתנגדות של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, אמר כ"ץ כי "זה לא סוד שעובדי שירות המדינה היו מוגנים ביחס לשכירים ולעצמאים האחרים. יש אנשים שמצבם קשה ואני מחבק אותם. ישבתי אתמול עם בעלי האולמות כדי לגבש תכניות סיוע שתעזור להם במשבר. ההסתדרות והמגזר הציבורי צריכים ולדעתי גם יתנו תרומתם ונגיע לדברים בעלי משמעות ותרומה למשק ולציבור בישראל גם במגזר הציבורי". 

בניין משרד האוצר  (צילום: פלאש 90)
בניין משרד האוצר (צילום: פלאש 90)

תהיה העלאת מיסים? 
"לא תהיה העלאת מיסים אחת. אני מדבר אחרי שסיימתי את שלב הכנת התקציב שאושרה אתמול ע"י ראש הממשלה. אנחנו לא יכולים עכשיו להכביד על הציבור. הסברתי לראשי כחול לבן ואני מקווה שהם יתנו כתף ונלך יחד לתקציב, לרפורמות מרחיקות לכת בחוק ההסדרים וגם לקופת קורונה שיש להקצות לה סכומים משמעותיים. לשם כך קמה ממשלת האחדות והיא עומדת כרגע למבחן וגם ההסתדרות צריכה לתת את חלקה". 

כ"ץ נשאל על יחסיו על נתניהו, לאור העובדה שראש הממשלה הודיע כי יציג תוכנית כלכלית משלו להתמודדות עם המשבר הכלכלי: "נכנסתי לתפקידי עם המצב הכלכלי הקשה בתולדות המדינה. קידמתי החלטות שהוחלטו קודם לכהונתי ולא יושמו. הסברתי שצריך לגבש רעיונות חדשים עם אופק של שנה קדימה, עד שיהיה חיסון אפקטיבי. זו התכנית שהודעתי לראש הממשלה שאני מגבש ואתמול בילינו שעות ארוכות יחד לגבי התכנית. אגבש תכנית ואעדכן כמובן את ראש הממשלה והוא יסייע לי להעביר את זה בממשלה. יש לו מעורבות".