החרפת המשבר הכלכלי והגידול במספר דורשי העבודה, במיוחד בקרב צעירים בגילי 25־35, עודדו את ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי לדיון בנושא. הישיבה תתקיים לאור בקשתו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לקבל דין וחשבון מיוחד ממרכז המידע של הכנסת על מצב שוק הדיור של הזוגות הצעירים בעקבות משבר הקורונה. במצב מגלים עניין גם ח"כים כמו מאי גולן, יוראי להב־הרצנו, יאיר גולן וג'אבר עסאקלה.

לפי מרכז המחקר, ב־2018 היו 676.6 אלף משקי הבית שבבעלותם דירה. הם שילמו משכנתה ממוצעת בסך 3,617 שקל בחודש. מאידך, 731 אלף התגוררו בשכירות ושילמו 3,307 שקל בחודש. השפעות משבר הקורונה על שוק הדיור מתבטאות בארבע תופעות עיקריות: ירידה בהכנסה הפנויה של משקי הבית, חשש מעיקולי דירות, עלייה בריבית על המשכנתה וירידה בהיצע הדיור. ההנחה היא שירידה בשכר הממוצע תקשה על בעלי הדירות בהחזר המשכנתה, וש־5% מאלה הנמנים עם משקי הבית המוחלשים לא יעמדו בהחזרים. 

על פי ההערכות, מגמות אלה עלולות להוביל לירידה במחירי הדירות ולעלייה מסוימת במחירי השכירות. בשיא משבר הקורונה (חודש אפריל) 12% מהגרים בשכירות לא עמדו בתשלום שכר הדירה.

מאופטימיות לפסימיות

בתוך כך, סקר שנערך ב־90 חברות פעילות בענף הבנייה מראה כי בחודש שעבר נרשם זינוק של 30% בהיקף מכירת הדירות לעומת מאי. הנתונים מצביעים על האופטימיות בענף ששררה לפני החשש מהתפרצות הגל השני של הקורונה. חברת הבנייה פרשקובסקי דיווחה כי בחודש יוני מכרה 24 דירות חדשות בהיקף 82 מיליון שקל, לעומת 17 דירות בחודש מאי. חברת הבנייה בריגה דיווחה על מכירת 15 דירות בכפר יונה - גידול של יותר מ־50% לעומת מאי. 

מנכ"ל חברת אלדק שיווק רוני כהן מעריך כי הגידול במכירות מגיע בעיקר מצד משפרי דיור שעוברים לדירות מרווחות יותר. לדברי טלי כהן, מהנהלת חברת שפיר מגורים, הקונים החדשים מעוניינים לפצות את עצמם על צמצום ההוצאות בתחומים אחרים ובעיקר בתיירות הנופש והנסיעות לחו"ל. 

למרות המגמות האופטימיות ביוני, שיבואו לידי ביטוי בשיפור התוצאות של חברות הבנייה ברבעון השני של 2020, בענף מדווחים כי בשבוע הראשון של יולי כבר מורגשת האטה במשרדי המכירות. זו מוסברת בעיקר בהתפרצות המחודשת של הקורונה וחוסר הוודאות הכלכלית שנוצר בעקבותיה. 

בתוך כך, נודע כי מבצע המכירות הארצי שעליו הכריזה אפריקה ישראל מגורים בשיתוף עם בנק מזרחי טפחות - "משכנתה מתחשבת" - הסתיים לאחר 45 יום. בעקבות המבצע רשמה החברה גידול ניכר במכירות, והיא מדווחת כי במהלכו שיווקה בהצלחה 110 דירות בהיקף כולל של כ־235 מיליון שקל. נכון להיום השלימה החברה את החתימה על 51 חוזי מכירה, והשאר מצויים בהליכי השלמה.