תושבי אילת מאמינים שהיא תחזור להיות פנינת התיירות של ישראל

מומחה עסקי מטעם ארגון להב, מנהלת סניף אילת של בנק הפועלים ובעלים של מסעדה ושל סירת זכוכית מסבירים איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי – ואולי אף יוצאים ממנו מחוזקים

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
בית מלון באילת, ארכיון
בית מלון באילת, ארכיון | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
5
גלריה

"כשנכנסנו לסגר הוצאנו את מרבית מ־50 העובדים שלנו לחל"ת. חשבנו איך לצלוח את התקופה הזו בשלום ועלה לנו רעיון. לקראת חג הפסח הרי רכשנו כמות עצומה של בשר. אז אמרנו לעצמנו - או שניתקע עם הבשר שיתקלקל, או שנשנס מותניים ונמכור אותו כמו קצבייה. הכנו קיטים עם סוגי בשרים שונים לעשרה אנשים ב־500 שקלים, ודחפנו את היוזמה עם סרטוני וידיאו שצילמנו. זאת הייתה הצלחה אדירה, וכל העיר עפה על זה.

חן בן אפרים
חן בן אפרים | צילום: ללא קרדיט

"כשפתחנו מחדש בתחילת יוני, המבקרים הישראלים שלא יכלו לנסוע לחו"ל גילו מחדש את אילת ומגיעים אליה במספרים אדירים. מבחינתנו, המחזור בחודש הזה היה חזק יותר מיוני 2019. גם התחלנו בסבב גיוס עובדים, אך נאלצנו לעצור אותו בגלל אי־הבהירות עם ההגבלות החדשות. העיר הזו עברה טלטלות חזקות בשנים האחרונות, ואני מקווה שהיא לא תתמוטט. מצד אחד, אני מאוכזב מחוסר ההקשבה של המשרדים השונים לעיר שלנו. זה משהו בלתי מוסבר. מאידך, אני מעודד משר התיירות הנכנס, אסף זמיר, שביקר כאן והוא אוהב את אילת ויודע עד כמה היא שונה מכל הערים האחרות בישראל".

"נכנסו לסגר כמו כולם ב־15 במרץ, אבל כבר שבוע קודם התחלנו להרגיש ירידה חדה בפעילות - תיירים וישראלים הפסיקו להגיע והתחילו ביטולים. בתקופה הזו נעזרתי באנשי המקצוע של הבנק כדי לקבל הלוואת מדינה, ויש לי רק מילים טובות להגיד עליהם. במקביל, הוצאנו את שלושת העובדים שלנו לחופשת חל"ת, וישבנו בבית עד ששחררו אותנו ב־10 ביוני. כלומר, אחרי כמעט שלושה חודשים.

אילן זינו
אילן זינו | צילום: ללא קרדיט

"בחודש שחלף מאז השחרור יש פעילות, אבל היא עדיין נמוכה, כי אנחנו תלויים בבתי המלון, והנופשים לא מגיעים אליהם. זאת שרשרת. חבל רק שאלה שמגיעים לעיר חוששים לצאת מבתי המלון ומעדיפים להישאר בחדרים. גם כושר השיט ירד בחצי, כי ההנחיות הורו לרדת ל־40 נוסעים בספינה. אז עובדים תחת הוראות 'התו הסגול' ומנסים לשרוד בתקווה שעד החורף יחזרו לכאן ועדי העובדים והקבוצות המאורגנות. עם זאת, אני מעודד מכך שהתיירות המקומית חזקה עכשיו כי אין חו"ל, ובגלל זה שאילת היא עיר תוססת ובטוחה עם אוכל טוב ועם אפשרות בילוי שהישראלים אוהבים".

"אהבתי את הנוכחות גם בפייסבוק וגם באינסטגרם של מסעדת אחל'ה, והייתי אף ממליץ להם לעבוד יותר על ניהול רשומות לקוח כדי לשמור על קשר רציף איתם. כלומר, כל כניסה של לקוח חייבת להיות מתועדת במערכות ה־crm (ניהול קשרי לקוחות), כולל ימי הולדת, בקשות מיוחדות ועוד. לעומת זאת, הנוכחות הווירטואלית של סירת הזכוכית גלקסיה חלשה. לא מצאתי אותם בפייסבוק ובאינסטגרם, וגם אין קישור מהאתר שלהם לרשתות החברתיות. זה חייב שיפור כדי לאפשר להם להגביר מודעות ולהפוך למומחי תוכן בנושא. בשבוע שעבר, למשל, ביקר כריש בחוף הים באילת. זו הייתה ההזדמנות שלהם לספר על אוכלוסיית הכרישים בים האדום, להעלות כמה צילומים ולספר על מפגשים קודמים שהיו לנוסעי סירת הזכוכית שלהם עם כרישים. כך שומרים על נוכחות תמידית".

שלמי לחנה
שלמי לחנה | צילום: ללא קרדיט

הכותב הוא יועץ אסטרטגי עסקי ומרצה לשיווק במכללה למינהל

"אילת מושתתת על ענף התיירות ועוד לפני פרוץ משבר הקורונה חוותה העיר סופה קשה שפגעה בחופיה וגרמה לנזקים רבים. המציאות פשוט הראתה שישנם תרחישים שקשה להיות מוכן אליהם, אך כשהם קורים, צריך לזהות אותם ולהגיב אליהם בזמן אמת. למשל, תזרים המזומנים שהוא החמצן של העסק - ככל שינוהל בקפידה ובבקרה, העסק יוכל להיערך לתרחישים שונים. מעבר לו, הבליטה הקורונה את הצורך בשיפור היעילות התפעולית של העסק בכל התחומים: כוח אדם, עלויות חומרי גלם, מלאי ומעבר לאונליין, שכן כל עסק כיום נדרש להיות נוכח בזירה הדיגיטלית".

שוש ביטון
שוש ביטון | צילום: ללא קרדיט

לכן חשוב לפנות לבנקאי ולשתפו בכל בעיה פיננסית שצצה, כדי לשמוע על הכלים הקיימים ולקבל מענה מקצועי, יצירתי ומתאים. ובכלל, מיום כניסתי לבנק מלווה אותי המשפט "שקל לבן ליום שחור". הקורונה לימדה עד כמה חייב כל אחד - בעלי עסקים פרטיים וגם משקי בית - לדאוג לחסכונות גם לעתות מצוקה, כי לעולם לא ניתן לחזות מתי נידרש לכך.

הכותבת היא מנהלת סניף אילת של בנק הפועלים

תגיות:
אילת
/
קורונה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף