"התחושה היא של הצלחה מטורפת, גאווה והרבה תקווה", כך מסכם טמיר טרטמן את ההפגנה שהתקיימה במוצאי שבת בכיכר רבין בתל אביב תחת הכותרת "המחאה הכלכלית 2020". מחאה שביטאה את המצוקה וחוסר האונים של ציבור גדול לנוכח המשבר הכלכלי שפקד את המדינה עם התפשטות הקורונה.

"עבדנו על ההפגנה הזו במשך שלושה חודשים כדי לייצר איחוד בין כל ראשי מחאות העצמאים", אומר טרטמן, ממובילי מאבק ענף התיירות והבעלים של TOURBO, סטארט־אפ בתחום התיירות. "לאחר דין ודברים ותהליכים מורכבים ואינטרסים שלפעמים לא חפפו, החלטנו להתאחד ולייצר את ההפגנה שאירעה שלשום ושליכדה את כל העם. צירפנו בסופו של דבר לאיחוד הזה שנקרא 'קבינט התקווה' גם את יו"ר התאחדות הסטודנטים ואנשים נוספים שהם מעבר למעטפת העצמאים". 

טרטמן, כמו דוברים רבים שנאמו בכיכר במוצאי שבת, התעקש שלא מדובר בהפגנה פוליטית. "אנחנו לא מייצגים את הימין ולא את השמאל, אלא את הציבור שמתמודד עם קושי כלכלי שנוצר בתקופה הזו", הוא מבהיר. "כמובן שלכל הפגנה גדולה מגיעים אנשים עם שלטים, אנחנו לא שולטים בכל שלט ושלט. המטרה שלנו היא לייצר תהליך בריא ונכון שייתן תקווה לעם".

אתה מאמין שזה יקרה?
"אני מחזיק בכיסי את הבקשה שהוגשה כבר להפגנה הבאה. יצאנו לדרך במטרה לייצר מהלך אמיתי, שיוביל בסופו של דבר לכסף בחשבון הבנק. זה מה שמוביל ומעניין אותנו, ועל זה אנחנו נלחמים. הדרישה הראשונה היא שהטיפול במענקים של הפעימה הראשונה, השנייה והשלישית יסתיים השבוע. באופן אבסורדי, בממשלה יוצאים בהצהרות ובתוכניות לשנה קדימה, כאשר עדיין לא הושלמו המענקים האלה. עשרות אלפי עצמאים נשארו ללא תשובות וללא כסף ואנחנו מצפים שכל עצמאי שהיה אמור לקבל כסף במסגרת הפעימות הללו, יראה השבוע הפקדה בחשבון הבנק. לא הבטחות ולא סיפורים, כסף". 

 ואם זה לא יקרה? 
"יש לנו תוכנית מאוד מסודרת עם המון הפתעות במהלך הדרך". 

תמיר טרטמן (צילום: יח''צ)
תמיר טרטמן (צילום: יח''צ)

"השלטון שמע את הזעקה שלנו" 

"אני מרגיש סיפוק. בסופו של דבר רצינו להביע את הזעקה והכאב של בעלי העסקים, ולהעביר את התחושה שהמשבר לא מנוהל", אומר שלומי דיין, יו"ר איגוד הברים והמועדונים, שותף בחברת Nox שבבעלותה עשרה ברים ומועדונים. "יש לנו מטרה: לייצר ודאות כלכלית בתוך האנדרלמוסיה שאנחנו נמצאים בה, בתוך המציאות המורכבת. התחושה היא שההישג הנדרש הושג".

איזה הישג? 
"אני מאמין שהשלטון ראה ושמע את הזעקה של העם. הם צריכים לעשות בדק בית ולהבין שנעשו כאן טעויות שגרמו לכל כך הרבה אנשים לצאת מהבתים ולהביע את מחאתם. אני חושב שיש מקום לשינוי ושאפשר לייצר אותו. ההפגנה היא כמובן רק אמצעי להגיע למטרות שלנו, שהן מאוד ברורות: שיפור התוכנית הכלכלית כך שסקטורים נוספים ייכללו בה, וכמובן יישום התוכנית, כי כמו שראינו עד היום יש בעיית יישום". 
הפגנתם נגד מדיניות הממשלה, אך התעקשתם שההפגנה אינה פוליטית.

"אנחנו לא קוראים להחלפת הממשל כרגע, בשביל זה יש בחירות ושם הדברים נקבעים. אנחנו רוצים שנבחרי הציבור יזיזו את עצמם ויפעלו בשבילנו. אנחנו רוצים לראות את הממשלה פועלת. זה שההפגנה לא פוליטית לא אומר שאין ביקורת על הממשלה ועל הדרך שבה המשבר מנוהל. המטרה של ההפגנה היא שיקבלו את הביקורת הזו, יבינו אותה ויתקנו".

את השלטים שהונפו בקהל נגד הממשלה והעומד בראשה מסביר דיין בכך ש"יש הרבה זעקות ברחוב ויש הרבה דעות, והפגנה היא פלטפורמה של אנשים להביע את הדעות שלהם. אנחנו לא יכולים למנוע זאת. אנחנו יכולים לשלוט בתוכן שעל הבמה ובמסרים שאנחנו מעבירים לתקשורת".

מהו הצעד הבא שלכם? 
"אנחנו מצפים שהממשלה תפעל כבר השבוע. תעביר את התוכנית הכלכלית ביום חמישי לאישור וחתימה אחרי התיקונים שדרשנו. אנחנו מצפים לראות התקדמות והעברת כספים של מענקים שהובטחו עוד בחודש אפריל וטרם עברו. אנחנו נותנים צ'אנס השבוע. במידה שלא תהיה התקדמות משמעותית מצד הממשלה, ברור לנו שתהיה שוב יציאה לרחובות בסוף השבוע".

שלומי דיין (צילום: פרטי)
שלומי דיין (צילום: פרטי)

"כולם אחראים וכולם אשמים"

"אנחנו קבוצה של הרבה מאוד ארגונים שהתאחדו וארגנו את ההפגנה הזו", אומרת לילך ספיר, ממובילי מאבק המסעדנים. "להפגנה הזו לא הייתה בעלות, היא הייתה שייכת לעם. הרגשתי שהעם דיבר. זו החלטה לא פשוטה להגיע להפגנה בימים כאלה. אנשים פחדו להידבק, אבל עוד יותר פחדו להגיע לעוני בלי לנסות להיאבק על כך. זה מילא אותי גאווה גדולה להיות חלק מהם. הגיעו להפגנה מימין ומשמאל, דתיים וחילונים, יהודים וערבים". 

גם ספיר מבהירה שההפגנה לא הייתה פוליטית, אבל היא מחדדת את הנקודה. "הכוונה שלנו בלא פוליטי היא בכך שזה לא מפלגתי", היא אומרת. "בממשלת ישראל יושבים כיום מכל קצוות הקשת הפוליטית, והכעס שלנו הוא על כל אחד מהם. כל אחד שיושב בממשלה נותן יד למשבר באי־מתן דוגמה אישית ובהתעסקות בנושאים שאין להם דבר עם הסיבה שלשמה הם התכנסו. הם כולם אחראים עלינו וכולם אשמים. הדגש מבחינתנו הוא שכל מי שיושב שם היה אמור לעבוד בשבילנו וזו רשלנות פושעת שהם לא עשו זאת. למכנה המשותף המאוד רחב הזה התחברו אנשים שהרבה פעמים לא מסוגלים לצאת להפגנות, כי הם מרגישים שהן לא מייצגות אותם". 

לדבריה, גורמים שונים ניסו למנוע את קיום ההפגנה, והקריאות נגדה המשיכו גם בבוקר שלאחריה. "יש מי שעושים הכל כדי לצבוע את ההפגנה בצבעים שקריים, כמו למשל להאשים אותנו שאנחנו ממומנים", היא אומרת. "לא קיבלנו מימון מאף גורם, גייסנו כסף בפייסבוק ובאפליקציית ביט מעם ישראל. היו אנשים שתרמו 10 שקלים והיו שהעבירו 180 שקלים, למרות שאין להם. היה להם חשוב שההפגנה תתקיים. הואשמנו שזו הפגנה במסווה של שמאל, במסווה של ימין, שאנחנו מפיצי קורונה, למרות שאנשים התנהגו למופת. היו עוד שלל המצאות שאני לא רוצה לחזור עליהן". 

מה את מצפה שיקרה עכשיו?
"אני קוראת לממשלת ישראל להפסיק לחפש תירוצים ולהפסיק להתעלם מאיתנו. הטענה המרכזית של המפגינים היא שהממשלה לא רואה את העם. כדאי שהיא תתחיל לראות. אנחנו מצפים לראות שהפעם מילה תהיה מילה וכצעד ראשון הכסף יופקד לכל האנשים ביום רביעי, המועד שהממשלה אמרה שהיא תעמוד בו. במידה שזה לא יקרה, כפי שלא קרה בעבר, נארגן הפגנה נוספת במוצאי שבת הקרובה".

לילך ספיר (צילום: אנטולי קריניצקי)
לילך ספיר (צילום: אנטולי קריניצקי)

"הקוסם הפסיק להיות קוסם" 

"הצלחנו להזיז אנשים מהבית שלהם, מהאדישות שלהם", אומר שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי בתל אביב, המייצג את ענף התרבות וחיי הלילה והפך כבר מזמן לאחד מסמלי המחאה. "עד עכשיו כולם היו ספונים בבתים שלהם והנה יצאה המחאה הכי גדולה שהייתה בארבעת החודשים האחרונים. זו מחאה אמיתית, של אנשים שכואב להם. היו אנרגיות מצוינות. בדיעבד, כששמעתי את התגובות לאחר ההפגנה, תהיתי למה נבחרי הציבור בחרו לבקר את האלימות והזעם ברחובות. שהרי ארבעה חודשים ייבשתם ציבור שלם. שיקרתם, התנתקתם, התנשאתם מעלינו, ועכשיו אתם שואלים מה רוצה הציבור?".

גם מזרחי עונה למבקרים שטוענים שההפגנה הייתה ממומנת. "אני לא מיוצג ולא מייצג שום גוף, אלא את עצמי", הוא מבהיר. "השלטים, החולצות והכובעים נעשו מכספנו. לאורך כל הדרך מתייגים כל מחאה כפוליטית, תמיד מחאות זה או שמאל או ימין. אנחנו מוחים נגד הממשלה, נגד החזירות והאטימות, אבל אנחנו לא באים ממפלגה זו או אחרת. אנחנו אנשי עסקים שנפגעו. ממשלת ישראל הבטיחה הבטחות - שתעמוד בהבטחות. הם כל כך מנותקים, וזה כל כך כואב".

יש כבר תכנונים הלאה?
"ביום שישי, יממה לפני ההפגנה, בפגישה עם המארגנים ביבי לא הצליח לעצור את הגלים. הקוסם הפסיק להיות קוסם. גם אותם גופים שהיו אצלו בלשכה ואמרו לו שהם מורידים הילוך, היו בכיכר. ממשלת ישראל הבטיחה, ועכשיו היא צריכה ליישם. במידה שזה לא יקרה, אני מניח שמה שראינו במוצאי שבת הוא רק פרומו לעתיד".

שאול מזרחי  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול מזרחי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אנשים פשוטים דיברו מדם לבם" 

"היה מרגש והיה מדהים, והנקודה הכי חשובה היא שבפעם הראשונה בהיסטוריה של כיכר רבין זו לא הייתה הפגנה פוליטית, למרות שכל מיני קבוצות קיקיוניות שמאלניות ניסו להשתלט על ההפגנה ולצבוע אותה בצבע פוליטי", אומר המפיק אלירן ברדוגו, שמייצג את תחום האירועים. "כל מי שהיה על הבמה לא היה יו"ר, ולא היה מוביל מחאה ולא פוליטיקאי או סלב או זמר, אלא אנשים פשוטים, עצמאים שהתרסק להם העסק ודיברו מדם לבם. היה מיעוט של 5% שניסה להשפיע על כל השאר, מיעוט שלא בא למחות נגד המצב הכלכלי אלא ניסה לתפוס טרמפ במטרה להחליף את השלטון". 

ברדוגו היה נוכח בפגישה שהתקיימה ביום שישי במשרד ראש הממשלה בירושלים עם שר האוצר ישראל כ"ץ ובכירים ממשרד האוצר. "ראש הממשלה הבטיח שעד יום רביעי יועבר הכסף, ושהוא לוקח את האחריות לידיו", הוא מספר. "מעכשיו בכל יום שישי תהיה פגישה במשרד ראש הממשלה באותו הרכב ונוכל לבחון איפה הדברים עומדים".

אתה אופטימי? 
"בשלב הזה אני לא אופטימי ולא כלום. אני מחכה למעשים. ביום רביעי, אם יעבירו את הכסף, יחזור לי קצת מהאמון. כרגע חובת ההוכחה עליהם. אחר כך אני רוצה לראות שבכל יום שישי תהיה פגישה קבועה, ורק ככה נגיע לתוצאות. זו הציפייה שלי. שלא יקרה מצב שבו צועדים צעד אחד קדימה ושניים אחורה".

אלירן ברדוגו (צילום: פרטי)
אלירן ברדוגו (צילום: פרטי)