תהליך ההפרטה של דואר ישראל יצא אתמול לדרך לאחר מספר שנים של עיכובים. מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קווינט, שר התקשורת יועז הנדל והשר דודי אמסלם הודיעו על מכירת 20% ממניות הדואר למשקיע אסטרטגי.

ל"מעריב" נודע כי בעסקה מגלות עניין גם חברות הפועלות בתחומי הלוגיסטיקה. הבולטת שבהן היא קרן ההשקעות פימי שבניהול ישי דוידי. פימי היא בעלת השליטה בחברת אוברסיס שיפינג.

דוידי כבר פנה בנושא ליו"ר הדואר חזי צייג וביקש לקבל פרטים על מבנה הדואר, הפעילות ומצבת כוח האדם. גם יובל כהן מקרן ההשקעות פורטיסימו גילה עניין בעסקה. סניפי הדואר פרוסים על פני 1,400 נקודות חלוקה ממטולה ועד אילת.

ישי דוידי (צילום: פלאש 90)
ישי דוידי (צילום: פלאש 90)

בדואר ישראל הושקעו מיליארדי שקלים בתשתית לוגיסטית ובכוונת החברה להיכנס בחודשים הקרובים גם לתחומי האשראי והפעילות הקמעונאית. הקורונה פגעה בדואר ישראל וקיזזה כ־400 מיליון שקל מהכנסתה השנתית, עקב עצירת משלוח החבילות גם על ידי גופים בינלאומיים כמו אמזון. פעילות השילוח מתחדשת עתה בהדרגה. 

על פי תחזיות שהוכנו בדירקטוריון הדואר, הפערים במכירות ייסגרו ב־2021. היקף החבילות יגדל בקצב של 20% ויגיע בשנה הבאה ל־80 מיליון, כשהשאיפה היא שעד 2024 יגיע ההיקף ל־100 מיליון חבילות. מחזור המכירות יגיע ב־2021 ל־2.25 מיליארד שקל.

את תהליך המכירה מלוות חברות הייעוץ גיזה ומקנזי. מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קווינט העריך את התמורה שתיכנס עבור 20% מהדואר ב־250 מיליון שקל, תמורה המשקפת שווי חברה של 1.25 מיליארד שקל. תמורת העסקה תיכנס לדואר ותשמש להתייעלות ולהשקעות נוספות. 

חזי צייג (צילום: תמר מצפי)
חזי צייג (צילום: תמר מצפי)

בתחילת החודש הבא תקיים דואר ישראל כנס משקיעים שבו ניתן יהיה לקבל פרטים נוספים על תהליך ההפרטה. השלב הבא בתהליך יהיה מכירת 20% נוספים מהדואר באמצעות הנפקה בבורסה. המשקיע צריך להציג הון עצמי מינימלי של 250 מיליון שקל, היקף נכסים של 625 מיליון שקל לפחות ומינוף מקסימלי של 70%.

שר הדיגיטל הלאומי והממונה על החברות הממשלתיות דודי אמסלם אמר: "הפרטת דואר ישראל היא אחד המהלכים המשמעותיים ביותר מבין סדרה של הפרטות חברות ממשלתיות במטרה להמשיך לשפר את השירות לתועלת האזרח".

שר התקשורת יועז הנדל הוסיף: "הפרטת הדואר והרפורמה הן הכרח. הדואר הוא תשתית חיונית וחייבים לשפר את השירות לאזרח, להגדיל את התחרות ואת הכדאיות הכלכלית. הפרטה והכנסת משקיע פרטי הן מהלך קריטי".

מנהל רשות החברות עו"ד קווינט אמר: "מדובר באחת החברות המובילות בין החברות הממשלתיות, והיא הראשונה בשורת הפרטות שייצאו לדרך בחודשים הקרובים. לאחר בחינת הפרטות חברות דואר בעולם, ראינו שצירוף משקיע אסטרטגי הפך אותן ליעילות ולאיכותיות יותר", יו"ר דירקטוריון דואר ישראל חזי צייג סיכם: "אנו מודים על האמון של רשות החברות הממשלתיות בנו. מדובר בהמשך הדרך שאנו מובילים זה חמש שנים, שבה הצלחנו להבריא את החברה. בשנים האחרונות הפכנו מחברה תפעולית לחברת שירותים, עברנו שינוי אסטרטגי, וממבנה גיאוגרפי של מרחבים לחטיבות עסקיות ממוקדות".