"במצב הנוכחי ההצטרפות לממשלת נתניהו הייתה ההחלטה הנכונה": "אני מבין את המפגינים ומתחבר למצוקה, לכאב ולזעקה שלהם", כך אומר שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי בראיון מיוחד ל"מעריב".

"מדובר באנשים שהיו לפני עידן הקורונה עם הכנסה נורמטיבית ופתאום נתקלים בחרדה, באי־ודאות ובעוני", הוא מוסיף, "הזעקה שלהם היא אמיתית ואני, כשר בממשלה, חייב לא רק להזדהות איתם, אלא לתת פתרונות כמו רשת ביטחון ואופק תעסוקתי".

כזכור, שמולי היה אחד ממובילי המחאה החברתית לפני תשע שנים. "אחת הטרגדיות של המחאה ב־2011 הייתה שהזעקה האמיתית לא תורגמה להחלטות מיידיות. כעת התפקיד הנוכחי שלי הוא להיות השגריר של המוחים, ולתרגם את הכאב שלהם לתקציבים ולהחזרת המשק למסלול צמיחה".

איציק שמולי (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
איציק שמולי (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

בתשובה לשאלות האם הצטרפותו לממשלה הצדיקה את עצמה והאם הוא מבין את התגובות הזועמות של חבריו במפלגת העבודה, אומר שמולי: "אני לא נמצא בפוליטיקה כדי לצבור ותק לפנסיה כח"כ, אלא כדי להשפיע. אני נמצא בשביל אותם מיליוני ישראלים החווים את שיאו של משבר כלכלי קשה מאוד והנושאים את העיניים לירושלים ומשוועים לפתרונות. אילו לא הייתי שם הייתי חוטא לשליחות".

"אני מבין וקשוב לביקורת הציבורית על ההחלטה להצטרף לממשלת נתניהו ועדיין אני אומר: מבין שתי החלופות הקשות - ללכת לסבב רביעי של בחירות בשיאו של גל שני או להצטרף לממשלה - קיבלתי את ההחלטה הנכונה. נכון שזאת לא ממשלת החלומות שלי, אבל אעשה כל שאני יכול לשכנע שזאת הייתה החלטה נכונה".

עמיר פרץ, איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עמיר פרץ, איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מהי עמדתך בוויכוח על תקציב המדינה? 
"אנחנו עומדים על כך שהתקציב הנוכחי יהיה לשנה ורבע ולא לרבע שנה, דווקא בגלל האתגרים במשק. כל בעל עסק יגיד שהוא חייב ודאות, ואם ראש הממשלה חושב שצריך לספק ודאות לשנה קדימה, אז גם התקציב חייב להיות דו־שנתי ל־2020־2021".

האם אתה סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו מונע משיקולים פוליטיים?
"התשובה הרשמית שלי בעניין השיקולים הפוליטיים של נתניהו היא שאת זה צריך לשאול אותו. מי שקידמו ודחפו את הדרישה לתקציב דו־שנתי היו הליכוד וראש הממשלה, ובסוף דווקא בעיתוי הקשה הנוכחי יש אנשים שיותר חשוב להם להתעסק בסוגיות אחרות שאינן קורונה.

"כדי שהממשלה תחזיק מעמד חייבים לדבוק בהסכם הקואליציוני. אבל בעניין התקציב יש לראש הממשלה החליפי בני גנץ זכות מלאה וסמכות להידבר עם נתניהו על אפשרות לשנות סעיפים כאלה ואחרים. אני חושב שבסופו של דבר יימצא פתרון במחלוקת על התקציב. בכל מקרה אסור לפרק את הממשלה עכשיו, זו תהיה תוצאה הרת אסון".

בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)
בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)

"אני לא בוחן כליות ולב, אבל הממשלה הזאת נבנתה מראש שכך לכל אחד מהצדדים אין יותר מדי אמון בצד השני", ממשיך שמולי ואומר: "היא הוקמה כי החלופה של בחירות נוספות בתקופת קורונה הרבה יותר גרועה. אם רוצים לרמוס את ההסכם ממניעים פוליטיים נגיע לתוצאה שאף אחד לא רוצה בה - פירוק הממשלה והליכה לבחירות בעיצומו של הגל השני והמשבר הכלכלי־חברתי".

מהו הקו האדום שיגרום לך לפרוש מהממשלה?
"לא נוכל להיות שותפים לממשלה אם תהיה פגיעה נמשכת בשלטון החוק והדמוקרטיה, או סיפוח חד־צדדי. ניסיון להוביל מהלכים בכוח ובאופן חד־צדדי ייתקלו בסירוב ובהתנגדות".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"