מתכננים חופשה הקיץ? רוצים לנקות את הראש מהגל השני במסגרת ההגבלות הקיימות? אנחנו מזמינים אתכם להיזכר לרגע בפסטיגל, למשל. כן, כן, זה של חנוכה, שבו יש מחיר נקוב לכרטיסים, אבל מעט מאוד צופים שמשלמים את ערכו המלא: הבן דוד שבקבע, הגיס מחברת החשמל, האחיינית מהבנק - מישהו מהם כבר ישיג כרטיס דרך מועדון הצרכנים של הארגון שלו. ואם לא הוא, תמיד יהיו רשתות שיווק שיעניקו לנו, בסוף הקנייה בסופרמרקט, את הכרטיס הנכסף במחצית ממחירו. כבחנוכה כן עתה: רגע לפני שאתם מזמינים חופשה בארץ (בחו"ל כנראה לא ננפוש בזמן הקרוב), אל תשכחו לבדוק את מגוון ההצעות של מועדוני הצרכנות וההטבות השונים. זה יכול לחסוך לא מעט כסף, עניין מהותי ביותר בתקופה של משבר כלכלי. 

"לנוכח המצב הקשה של עולם התיירות, הנלחם בימים אלה על קיומו, החלטנו על הפניית משאבים רבים לתחום תיירות הפנים", אומר ארי שטיינברג, מנכ"ל אשמורת, מועדון הצרכנות וההטבות של חברי הסתדרות המורים, המאגד כ־170,000 עובדי הוראה פעילים וגמלאים של מערכת החינוך, "בחופשת הקיץ השנה יוכלו עובדי ההוראה ליהנות ממגוון חופשות במחירים אטרקטיביים בכל רחבי הארץ. השילוב בין המחירים המשתלמים והעובדה כי החופש הגדול הוא הזמן המרכזי עבור עובדי ההוראה לצאת ולנפוש גורם לכך שהביקוש לחופשות גדול מההיצע, למרות חוסר הוודאות שאנו עוברים בתקופה האחרונה. בימים אלה אנו גם מתחילים להיערך עם מבצעים מיוחדים לחופשות בחגי תשרי, ויש למה לחכות".

חברי מועדון אשמורת, שכולל גם בני משפחה, מחזיקים בכ־220 אלף כרטיסי אשראי אשמורת (ישראכרט) ועושים בכל שנה עסקאות בהיקף של כ־7.5 מיליארד שקל. אשמורת מציע לחבריו הנחות למלונות שונים באוגוסט: רשת פתאל (עד 25% הנחה, לא כולל כפל מבצעים), קלאב הוטל אילת (20% הנחה), מלון חוף התמרים עכו (15% הנחה) ועוד. כמו כן, יש דילים ברחבי הארץ למשלמים בכרטיס אשראי אשמורת: דן אילת (החל מ־1,216 שקלים לזוג ללילה, חצי פנסיון), מלון דניאל ים המלח (החל מ־684 שקלים לזוג ללילה, חצי פנסיון); ארתור ירושלים (החל מ־570 שקל לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר); הגושרים (החל מ־855 שקל לזוג ללילה, חצי פנסיון) ועוד.

ארי שטיינברג - מנכ''ל אשמורת (צילום: רפי דלויה)
ארי שטיינברג - מנכ''ל אשמורת (צילום: רפי דלויה)

עסקאות בסך מיליארדים 
"בעידן תיירות הקורונה, חודש אוגוסט השנה הוא בסימן של נופש בארץ בלבד, אין יציאות לחו"ל", אומר יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות של מועדון הצרכנות הוט, שחברים בו יותר מ־270 אלף עמיתים. לדבריו, בתחום התיירות כל הנחה שתקבלו דרך מועדון צרכנות כזה או אחר - גם אם אלו "רק" 5% - היא חשובה. "הזמנת מלון זאת לא עסקה של 50 שקלים, אלא של אלפי שקלים", הוא אומר, "כמו כן, דרך המועדונים אין לך עמלת סוכן, אם נהגת להזמין בעבר נופש דרך חברת תיירות מסוימת. כיום יותר מ־50% מהאנשים בארץ מזמינים נופש ישירות מבתי המלון. את ההנחה של מועדון הוט אפשר לקבל במעמד החיוב". 

נוסף לכך, "בכל שבוע אנחנו יוצאים במבצע עם רשת כזאת או אחרת במגוון בתי המלון ומראש מקבלים מחירים מיוחדים", ממשיך זפרני, "אז את נהנית מהמבצע וגם מההנחה במעמד החיוב. כלומר, יש פה כפל הנחה, שיכול להגיע לרמות של יותר מ־20%. אם למשל עושים עסקה בקיץ למשפחה בסכום של 8,000־10,000 שקלים, ההנחה יכולה להגיע גם ל־1,000־2,000 שקלים, וזה מורגש מאוד". 

יהודה זפרני - מועדון הוט  (צילום: פרטי)
יהודה זפרני - מועדון הוט (צילום: פרטי)

מהו היקף הפעילות שלכם בתחום התיירות?
"מאחר שהאוכלוסייה של מועדון הוט היא בעלת הכנסה ממוצעת ומעלה - הנדסאים, טכנאים, עובדי חברות הייטק ועוד - הביקוש אצלנו הוא גבוה מאוד יחסית. ב־2019 היה מחזור המכירות בתיירות אצלנו יותר ממיליארד שקלים. כרגע, גם בעידן הקורונה, בתחום תיירות הפנים הביקוש גבוה מאוד. אנשים רוצים להתאוורר. בחודש האחרון גם מתדפקים על דלתותינו מלונות רבים שקודם לא יכולנו לטפל בהם. עכשיו, בגלל הקורונה, אנחנו באים לקראתם ומגייסים עוד בתי מלון וספקים חדשים כדי לתת עבודה לכולם". 

בין ההנחות וההטבות של מועדון הצרכנות הוט בחודש אוגוסט: 10% הנחה ברשת מלונות פתאל ברחבי הארץ, הנחה של 9% ברשת מלונות ישרוטל, הנחה של 10% ברשת מלונות גרנד הוטלס, הנחה של 8% במלון אדמונד בראש פינה, הנחה של 5% ברשת מלונות פרימה, הנחה של 12% במלון חוף עכו ועוד. "אני מציע לחברי המועדון להזמין כבר עכשיו גם את הנופש לחגים", אומר זפרני, "החגים השנה הם באמצע ספטמבר. מי שיזמין עכשיו, ייהנה ממחירים זולים יותר מאשר בהמשך. רוב בתי המלון מאפשרים לבטל כמה ימים לפני מועד ההגעה ללא דמי ביטול, מובן שלכל מלון יש את תנאי הביטול שלו".

כאמור, אם אתם מתכוונים להזמין הקיץ חופשה במלון, כדאי שתבדקו תחילה את המחירים המוצעים במועדוני הצרכנות השונים. למשל מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק, הייטקזון, מציע באוגוסט מבצעים לנופש בהרכב של זוג ושני ילדים. במלון פסטורל כפר בלום, שני לילות על בסיס חצי פנסיון - 4,290 שקלים, במלון נוף גינוסר בכנרת, שני לילות על בסיס חצי פנסיון - 3,952 שקלים ובקראון פלאזה אילת, סוף שבוע בתאריכים 20־23 באוגוסט (שלושה לילות) בחדר דלוקס על בסיס חצי פנסיון - 5,990 שקלים. גם מועדון "יותר", מועדון ההטבות והצרכנות לחיילי החובה של "יחד למען החייל", מציע מגוון הנחות במעמד החיוב בהזמנה טלפונית של המלונות הבאים: 20% הנחה במלון ספא ויליג' (חמת גדר), 12% במלון הים האדום באילת ו־10% הנחה ברשתות פתאל וקלאב הוטל. 

נוסף למועדוני הצרכנות השונים, גם כרטיסי אשראי מעניקים הטבות בתחום הנופש. הטבות ייחודיות למלונות בחודש אוגוסט אפשר למצוא באתר Express Fly, שנבנה בשיתוף אמריקן אקספרס וחברת Smartair. לקוחות אמריקן אקספרס יכולים להשתמש בנקודות Membership Rewards שצברו בכרטיס האשראי לטובת הנחות בבתי מלון. נוסף להנחת הנקודות, תמורת הטבת בונוס, תינתן הנחה של 350 שקלים להזמנת מלונות בארץ.

נוסף לכך, מחזיקי אמריקן אקספרס יכולים ליהנות מהנחה של 15% בעת הזמנת חופשה עד 30 באוגוסט בכמה ממלונות רשת פתאל (הרודס אילת, ים המלח, תל אביב, הרצליה, יו בוטיק כנרת). יש גם מחירים מיוחדים לחבילות אירוח וספא במלון לייטהאוס בתל אביב מקולקציית מלונות בראון: לילה באמצע שבוע לזוג - 690 שקלים, לילה בסוף שבוע לזוג - 800 שקלים (בשניהם המחיר כולל טיפול ספא זוגי של 50 דקות וארוחת בוקר). המזמינים בכרטיס אמריקן אקספרס יוכלו גם ליהנות מילד ראשון חינם (עד גיל 15) בחופשה במלון פאלמס אילת ביולי־אוגוסט (מינימום ארבעה לילות באמצע השבוע או שלושה לילות בסוף שבוע).

מלון דן אילת  (צילום: אורי אקרמן)
מלון דן אילת (צילום: אורי אקרמן)

הנחה אטרקטיבית
אומנם הזמנת מלון היא ההוצאה העיקרית, אך מה עם אטרקציות, מסעדות וקניות, שהן חלק בלתי־נפרד מהנופש שלנו? גם בהוצאות הללו אפשר לחסוך, אם מנצלים את ההטבות של מועדוני הצרכנות. "עם ישראל, על אף המגבלות, עדיין פוקד את בתי המלון", אומרת הילה קניסטר־בר דויד, מנכל"ית מועדון "שלך" - מועדון צרכנות לרווחת עובדי הרשויות המקומיות בישראל, המאגד 120 אלף משקי בית. 

"בדיוק בעת הזאת יצרנו סל הטבות מותאם של אטרקציות לעיר אילת, שאליה מגיעים רוב הנופשים, כדי להתאים זאת לכיסו של העובד בזמן שבו לא פשוט להוציא כסף מהכיס. אנו רוצים גם לחסוך לאנשים כסף וגם להחזיר את הצבע לעסקים עצמם. יש לנו הטבות באילת שאין להן אח ורע, של מינימום 30% הנחה לעומת המחיר הרגיל, ולעתים אנו מסבסדים הרבה יותר. יש באתר שלנו שוברי הנחה שיכולים להגיע עד 60%. למשל, כרטיס לספורט הימי באילת, שעולה 69 שקלים, אנחנו מוכרים ב־19 שקלים. אגב, אנחנו פועלים בכל הארץ, כדי להוריד את הגשם על כולם. יש הטבות בירושלים, בתל אביב ובמקומות נוספים". 

הילה קניסטר-בר דוד- מועדון שלך (צילום: מורג ביטן)
הילה קניסטר-בר דוד- מועדון שלך (צילום: מורג ביטן)

עד כמה הלקוחות מממשים את ההטבות השונות?
"מבין 120 אלף משקי בית, יש 91,000 חברים פעילים במועדון. זאת אומרת כאלה שנכנסו לאתר. לא כולם קונים כל הזמן, אבל נמצאים שם, חווים את המועדון. זה אחוז גבוה מאוד. חלק מהחוויות של נופש הן מסעדות, קניות, צרכנות. במצב הכלכלי של היום, ההנחות האלה מהותיות מאוד. ראיתי לקוחות שלא פעלו קודם מעולם במועדון, והחלו לפעול רק בתקופת הקורונה. אנשים באמת צריכים את ההטבות האלו עכשיו". 

בין ההטבות המיוחדות לחברי מועדון "שלך" אפשר למצוא בילוי בגלקסיה ספינת זכוכית ב־35 שקלים לאדם, בגן גורו בניר דוד ב־25 שקלים, בחווה של חוה בקיבוץ חפץ חיים ב־15 שקלים לילד ו־28 למבוגר, בארץ האגדות בגן הבוטני בירושלים ב־29 שקלים, בספארי ברמת גן ב־19 שקלים ובתערוכת הלגו ממלכת הדינוזאורים ב־49 שקלים. יש גם הטבות שונות בחדרי בריחה (משתנה לפי הרכב המשתתפים ולפי סוג החדר והאתר) - למשל בחדר הבריחה "אוצר לאומי", הכניסה לקבוצה של ארבעה אנשים תעלה 345 שקלים. "רגע לפני שאתם מחליטים להזמין אטרקציה מסוימת, בדקו איזה כרטיסי מועדוני צרכנות יש לכם בארנק. זה יכול להוזיל בהרבה את העלויות ולהפוך את הקנייה לחכמה", מסכמת קניסטר־בר דויד. 

כאמור, בתקופה זאת של משבר כלכלי, רבות המשפחות שחושבות פעמיים לפני כל הוצאה והתנהלות כלכלית נבונה הופכת למהותית מאוד. "שנים אני אומרת לאנשים: קודם כל תבדקו את הכרטיסים שלכם, אם זה כרטיסי מועדוני צרכנות למיניהם או כרטיסי אשראי שהרבה פעמים גם נותנים הטבות. גם דרך הוועדים של המעסיקים הגדולים יש כל מיני דילים למלונות. לכן אם אתם עובדים בארגונים כאלה, כדאי לבדוק גם דרכם", אומרת דבי קצב, יועצת כלכלית אישית. 

קצב אף מייעצת להעדיף קודם כל מקומות שיש לכם הנחות או הטבות אליהם. "כולם מנסים עכשיו להוזיל עלויות, לכן אם החלטתם להזמין משהו, תבדקו קודם כל באתרים השונים אם יש דילים", היא אומרת, "אם למשל מתעניינים בנופש או אטרקציה מסוימת, ובדקתם וראיתם שאין הטבות או מבצעים למקום הזה אבל יש הטבות למקום דומה, בפער מחירים ניכר, הייתי ממליצה להעדיף את מה שחוסך לך כסף. זה נכון במיוחד בימים אלה, שבהם כולנו חייבים עוד יותר לשמור על הכיס וכמובן גם להגיד תודה שאנו עדיין יכולים לנסוע לנופש, כי יש כאלה שלא יכולים. כמובן מומלץ לא לשכוח לבדוק את תנאי הביטול של המלונות או אפשרות לבטל או להאריך תוקף כרטיס לאטרקציה מסוימת. זה חשוב מאוד בימים נזילים אלה, כשהקורונה מכתיבה לנו את סדר היום".