המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה גרם להשלכות כלכליות קשות, שפוגעות באופן ישיר בעסקים ובמשקי הבית בישראל. כיום, 70 אלף עסקים בינוניים וקטנים נמצאים בסכנת סגירה בענפי המסעדנות, האירועים וכמובן התיירות, אך לא רק. גם ענפים נוספים נפגעו כתוצאה מהמשבר, בעיקר בשל עיכוב התשלומים מצד הלקוחות. 

למרות כל זאת, אני טוען כי המשבר גם מביא הזדמנות להתייעלות ולריענון מחדש של השוק. ראשית, המשבר הבריאותי הזכיר לכולנו את חוסר היציבות האינהרנטית של הקיום האנושי. בתחום העסקי, הביטוי לכך הוא הימנעות מנטילת סיכונים מיותרים. לאחר הצלחתה המסחררת של ישראל לעבור את המשבר העולמי הכלכלי של 2008, הגיע אפקט מדאיג של ביטחון מדומה ואיתו לקיחת סיכונים. משבר הקורונה, מייעל את אוהבי הסיכון. ערך הכסף גדל וכל שקל בעסק מנותב לדברים החשובים באמת, ללא פריבילגיה של השקעה עודפת או בזבוז יתר. 
בעלי עסקים קיבלו אפשרות לרענן את כוח העבודה על ידי הוצאתם של עובדים לחל"ת, ללא התראה מוקדמת. בעל העסק נדרש להפעיל שיקולים לא פשוטים. עם זאת, עבור רבים מבעלי העסקים זו הייתה הזדמנות להיפרד מעובדים שלא תרמו להתרוממות העסק וניצלו את ההזדמנות כדי להתגבר על מגבלות משפט העבודה הנוקשה בישראל. 

גם הבטחת המדינה לתגמל בעלי עסקים שהחזירו עובדים, לא פגעה בהזדמנות של בעלי עסקים לחשב מסלול מחדש של כוח העבודה. חוזים חדשים נפתחו מול בעלי נכסים וספקים, שאפשרו הנחות מזומן, הגברת התחרות והנחות בגובה השכירות החודשית. אומנם, בעלי העסקים מוכרים פחות, אבל באפשרותם להרוויח יותר. שנת 2021 צפויה להיות שנת זינוק וצמיחה עבור עסקים שיבחרו להתייעל. 

עשו זאת בעצמכם

זה יכול להיות בשינוי תמהיל מוצרים ובהחדרת מוצרים משלימים בעלי ביקוש גבוה לעסק. לקוחות רבים שלנו, בעלי פלטפורמה שיווקית מעולה, פתחו קווי מכירה נוספים ויצירתיים. כך למשל, ירקן שעבר לשירותי משלוחים, דאג לאספקת ביצים בתקופת הסגר, חנות למכשירי כתיבה החלה למכור מוצרי היגיינה וחנות למוצרים לבית, החלה למכור בריכות ביתיות. 

אלטרנטיבה נוספת, היא הקמת שירותי מכירה מרחוק (אונליין). בניגוד לתפיסה הרווחת, אנשים צעירים מרבים לקנות ברשת. הצלחתן המסחררת של החברות אמזון ועלי אקספרס היא הדוגמה החזקה לכך. רשתות שמאפשרות קנייה מרחוק, מעידות על קפיצה במכירות במיוחד בתקופת הסגר. בתחום השירותים, גיוס אנשי שיווק ומכירות מעולים ומנוסים, שסיימו את עבודתם בחברות ביטוח ותקשורת גדולות, יכול להוות מנוע צמיחה נוסף לחברות שירותים קטנות, בעלות סבירה וברמת סיכון נמוכה. 

הלחץ של בעלי הנכסים - חנויות וקניונים בארץ, מאפשר הזדמנות לבעלי עסקים לקבל הטבות והנחות ולהתייעל, להרוויח יותר ברצפת המכירה ואף לפתוח אתרי אונליין למכירת מוצרים. ההצדקה בשרידות של עסק תלויה ב "בוקר טוב שלו" - כמה הוצאות קבועות יש לו בשוטף, שאינן תלויות בהיקף המכירות בתקופה מסוימת. בעלי הנכסים מהצד השני, לא פראיירים, ושוכר שלא ישלם את המחיר הסופי שיקבע לאחר הנחה יוחלף באחר. בסופו של דבר השוק יתכנס למצב יעיל והצמיחה תחזור באמצע 2021. הצעד שהמדינה עשתה לפני כשבועיים עם הקרן המוגברת, היה לאט מידי ומאוחר מדי, ועסקים רבים נסגרו ולא צלחו את התקופה. אלו ששרדו, אם יקבלו את הלוואת הגישור הזו עם גרייס לשנה שלמה ללא ריבית, יוכלו לנהל טוב יותר את המשבר, להעסיק רק עובדים חיוניים, לקבל הרבה יותר למ"ר ברצפת המכירה גם בחיסכון הוצאות שכירות, ואולי אפילו למצוא הזדמנויות חדשות במחיר פתיחת חנות במיקום אסטרטגי ובמחיר מופחת משמעותית מימים אחרים, בענפים שמבוקשים אפילו בתקופה זו. רק נותר לקוות שהמדינה אכן תזרים את הכסף ושהליך אישורו והזרמתו יסתיים במהרה.

הכותב הוא אבישי כהן, מנכ"ל אפק פתרונות מימון - חברה המתמחה במתן אשראי לעסקים

אבישי כהן (צילום: אופיר הראל)
אבישי כהן (צילום: אופיר הראל)