בצל המשבר הכלכלי: יצחק (איציק) אברכהן, מנכ"ל רשת המזון 'שופרסל', התראיין היום (רביעי) בתכנית איפה הכסף של ענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לזינוק ברווחי החברה ברבעון האחרון, דווקא בצל המשבר במשק בשל התפשטות נגיף הקורונה. "בנינו בשנים האחרונות את התשתיות, אני חושב שהדבר הבולט זה שלחברה הייתה דרך ואסטרטגיה. המשבר הוא כואב מבחינה בריאותית וכלכלית - אבל בסופו של יום, אנשים צריכים לאכול", אמר אברכהן. 

אתם מסיימים את הרבעון ברווח של 80 מיליון שקלים, ההכנסות שלכם טיפסו ב-8%, לכמעט 4 מיליארד שקלים, למה אתה מייחס את זה?
"אני חושב שהדבר הבולט ביותר זה העובדה שלחברה הייתה דרך, אסטרטגיה, בנתה תשתיות. כשנוחת עליך משבר בריאותי או כלכלי, העוצמה הזאת באה לידי ביטוי, ואני שמח שיכולנו לתת שירות ברמה גבוהה יחסית להיקף האירועים שנחתו עלינו".

מה שקבע בחודשים האלו זה העובדה שרשתות המזון הגדולות, הן כמעט היחידות שעבדו. אנשים רצו לסופרים לקנות, כולנו זוכרים את ההיסטריה - גם זה חלק מהעניין.
"ברור, תמיד יש בעולמות האלה של אירועים ותחרות יש כאלה שנהנים יותר וכאלה שפחות. המשבר הוא משבר כואב מאוד מבחינה בריאותית וכלכלית, אבל בסופו של יום אנשים צריכים לאכול. בתחום של קמעונאות המזון אני שמח שאנחנו נמצאים במקום שידענו להיערך כמו שצריך ולתת שירות כמו שצריך והתוצאות באות לידי ביטוי".

חל זינוק בהזמנות ב'אונליין', גם ברשת המזון וגם ברשת הפארם – Be.
"בנינו בשנים האחרונות את התשתיות, בשנה הבאה נצא לדרך עם מחסן אוטומטי גדול. בעוד שנתיים עם מחסן אוטומטי ענק, ואנחנו משקיעים בזה כי חשבנו שהכיוון הוא חיבור בין חנויות פיזיות ועולם של טכנולוגיה וקניה באינטרנט. חשבנו על זה קודם, נערכנו לזה קודם, לא ידענו שתבוא הקורונה אבל מרגע שהגיעה, ידענו לנהל את היכולות שלנו במשבר הזה בצורה המיטבית".

העולם עובר תמורות בגלל הקורונה ויותר אנשים קונים אונליין, גם קבוצת הגיל השלישי שלומדים להשתמש במחשבים. הכול נגיש ויחסית פשוט, נשאר ליד הדלת ולא צריך להסתכן בחשיפה. האם אתם שוקלים בעקבות המצב שילווה אותנו עוד שנה-שנתיים במקרה הטוב, לצמצם סניפים ולהגדיל יותר את ההזמנות באונליין והמחסנים?
"זה ילך יד ביד, אנחנו נבדוק את עצמנו כל הזמן בין החנויות הפיזיות לחנויות האינטרנטיות. בקשר לגיל השלישי, עם פרוץ המשבר באזור מרץ, מיד הבנו שיש בעיה, היינו חלק מהסיוע של פיקוד העורף למשפחות של הגיל השלישי, והשתתפנו בחלוקה של חבילות שי. פתחנו את המערכות והדרכות לגיל השלישי, איך להתחבר לתוך האינטרנט ואיך לעבוד. אחוז המצטרפים החדשים לקניות באינטרנט בשופרסל - 30% הוא מהגיל השלישי".

סניף שופרסל, ארכיון (צילום: רויטרס)
סניף שופרסל, ארכיון (צילום: רויטרס)

זה מאוד משמעותי.
"מאוד משמעותי. אנשים קלטו את הסיפור הזה, מצטרפים, יודעים לנהל טלפון חכם אז הם יודעים היום לעבוד באינטרנט. אנחנו עושים דרך השירות שלנו קבוצות הדרכה, נותנים ממש הדרכה פרטנית, הנושא הזה מאוד חשוב לנו".

אז אני חוזרת לשאלה המקורית - אתם שוקלים לצמצם סניפים? אם יש עליה במצטרפים ו-30% מהם אלו בני הגיל השלישי, אולי צריך לשקול את זה?
"זה חלק מתהליך של חשיבה שאתה צריך לעשות יום-יום, שעה-שעה. ככל שמסלול א' צומח - מסלול ב' יקטן. בנקודת הזמן הזו, מפלס המים גם בחנויות וגם באינטרנט עולה, האם יש לנו תוכניות והאם אנחנו שוקלים ומתכננים צמצום של שטחים בהתאם לגידול בעולם האינטרנט? בהחלט כן".

המשק במיתון עמוק, נתונים מאוד קשים. אתה מודאג מהמצב הכללי?
"אני חושב שהמצב הוא באמת מדאיג. לשמחתי, זיהינו מוקדם מאוד שהביקושים למזון יהיו גדולים, אפילו היסטריים. שקלנו והחלטנו שנעשה הכול להגדיל את השירות לצרכנים, קלטנו אלפי עובדים בתקופת המשבר ועדיין אנחנו עם אלף עובדים מעל המצב הבסיסי שהיינו לפני תקופת המשבר, כלומר בחודש פברואר. אני מעריך שהמשבר הזה ילווה אותנו לפחות בשלוש השנים הקרובות, זו גם הסיבה שאנחנו מעלים הילוך ונגדיל את הנתח של המותג הפרטי של שופרסל, שבו יש מוצרים מאוד איכותיים במחירים מופחתים מהמותגים המובילים".

לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לכבוד לחגים?
"זה יהיה בחגים, גם בחודשים ובתקופה הנראית לעין, משום שאני חושב שזה הולך ללוות אותנו תקופה ארוכה. לגבי ראש השנה – שופרסל, לא בפסח ולא היום ולא בחגי תשרי, לא העלתה מחירים ולא תעלה מחירים. אפילו הורדנו ב-2-2.5% בהשוואה לעצמנו בשנה שעברה".

הממשלה עשתה טעות כשהוציאה את כולם לחל"ת?
"תפיסת העולם שלי אומרת דבר פשוט, נא לעזור ככל שניתן לעובדים הבוגרים. לעזור להם לעמוד על הרגליים ולהחזיר אותם מוקדם ככל שאפשר למעגל העבודה, להשאיר אותם בבית זו חלה רעה. אני חושב שזה לא טוב והייתי ממליץ למצוא דרכים".

הם בחל"ת כי הממשלה כפתה עליהם, הממשלה אשמה.
"אני לא כועס עליהם, אני מדבר על השיטה, על הדרך".

לשכת התעסוקה בימי קורונה (צילום: אלוני מור)
לשכת התעסוקה בימי קורונה (צילום: אלוני מור)

לא היה נכון לדעתך ללכת על המודל של חל"ת? כי אנשים נשארים בבתים.
"נכון, היה צריך לעשות את זה לתקופה מאוד קצרה, לנהל את זה דרך החברות, ולעורר את העניין של האנשים שבבית לצאת לעבודה".

המשבר הפוליטי מתקשר לזה? אולי הולכים לבחירות בעוד כמה ימים.
"מטריד מאוד שמדינה נמצאת במשבר בריאותי, כלכלי וחברתי, ויש זמן לבחירות. אני הייתי מצפה שהמערכת הפוליטית תתעשת ותתאחד ותראה מול העיניים אך ורק, אבל אך ורק, את הקשיים היום-יומיים הבריאותיים והכלכליים של הציבור בישראל ותעשה הכול כדי לתת להם את הסיוע שנעבור את התקופה הזאת. גם כך מבחינה כלכלית היא הולכת להימשך לפחות שלוש שנים".