הישג לראש עיריית כפר סבא, רפי סער, במאבק הממושך כנגד מפגעי הריחות שמקורם לכאורה ממפעל בראון הנמצא בסמוך לשכונה הירוקה בעיר. מנהל מחוז המרכז של המשרד להגנת הסביבה, גדעון מזור, הוציא ביום שלישי השבוע לבעלי מפעל תערובות המזון לבעלי חיים, "בראון" ("י. בראון ובניו") בכפר סבא, זימון לשימוע והתראה בגין מפגעי ריחות קשים והפרות של תנאי רישיון העסק שניתן למפעל בתחילת שנת 2019. השימוע ייערך באמצעות אפליקציית זום ב- 31 לחודש ובו יתאפשר לבעלי המפעל "להשמיע את טענותיהם, לרבות הצגת המסמכים הרלוונטיים, טרם קבלת החלטה בעניין". 

מאז בחירתו לתפקיד, לפני כשנה וחצי, פועל סער כנגד מפגעי הריח ואיכות הסביבה ברחבי העיר ובין השאר כנגד המפגעים שלכאורה המפעל אחראי להם. בשבועות האחרונים הוא פנה מספר פעמים בנושא לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולבכירי הגורמים המקצועיים במשרדים אלו. כתוצאה מפנייתו ראש העיר, שדיווח על מאות תלונות של תושבים בשנתיים האחרונות, על מפגעי ריח חזקים ובלתי סבירים כולל חוות דעתו של מומחה לאיכות הסביבה בנושא, הגיעו נציגי המשרד להגנת הסביבה לסיור ולבדיקות במפעל.

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)
ראש עיריית כפר סבא, רפי סער (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)

ממכתב הזימון לשימוע עולה כי הסיור נערך בתאריך 12.05.2020, בהשתתפות יעקב בראון, מנכ"ל ובעלי המפעל ונציג המפעל, ירון בראון. מהמשרד להגנת הסביבה הגיעו מומחים מובילים בתחומים: איכות הסביבה, מניעת רעש וזיהום אויר, איכות אויר ואזבסט וד"ר עמית אופיר, ראש ענף זיהום אוויר מתעשייה ומפגעי ריח. בסיור זה, נקבע במכתב השימוע, התגלו "נזילות שמן רבות על גבי הקרקע, שהתנקזו כולן לבור שייעודו לא ברור". "ניקוז לא תקין", "לא קיים מתקן קדם טיפול בשפכים". "חלון פתוח בקומת הייצור השנייה בניגוד להוראות", "ריח בסמוך לשלוש הממגורות", ו"בדוד הקיטור השמן המשומש זולג לקרקע".

עוד מתברר ממכתב השימוע כי בחוות דעתו של ד"ר עמית אופיר, ראש הענף לזיהום אויר במשרד להגנת הסביבה, נקבע כי 19 תלונות בשנת 2019 בנושא מפגעי ריח, נמצאו מוצדקות, וכך גם התלונות במחצית הראשונה של  2020, כשהמפעל מרוחק רק 140 מטר מבתי התושבים. "זאת בניגוד לסעיף 3 בחוק הגנת הסביבה, הקובע כי 'לא יגרום אדם לריח חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא".

במכתב נדרש המפעל לתקן מידית את הליקויים שציין המשרד להגנת הסביבה כאשר מזור, מנהל מחוז המרכז במשרד, החתום על המכתב, מציין כי על עבירות אלו, לכאורה, ניתן להטיל עונשי מאסר של עד 18 חודשים וקנסות של מאות אלפי שקלים. 

עדי לוי סקופ (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)
עדי לוי סקופ (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)

ראש העיר, רפי סער: "מדובר במפעל הממוקם בשכונה בה מתגוררים כ-14 אלף תושבות ותושבים ובסמיכות לבית ספר יסודי וגני ילדים. תושבי האיזור מדווחים על ריחות אופייניים חריפים ובלתי נסבלים על בסיס יום-יומי.. לכאורה המקור לרוב ריחות אלה הוא מהמפעל, אם כי גם נבדקים מקורות ריח אפשריים אחרים. עיריית כפר סבא תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה למען איכות ובריאות חיי תושביה. פניתי לשרה להגנת הסביבה ולשר הבריאות, בבקשה כי יפעילו את סמכותם בנושא. אנו מברכים על שיתוף הפעולה ההדוק של כל הגורמים, במטרה לעצור את מפגעי הריח שאיש אינו יודע את חומרת השלכותיו בעתיד. עיריית כפר סבא מחויבת לפעול בנחישות ובמקצועיות כנגד כל מי שיגרום למפגעים סביבתיים לתושבי העיר".

חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק השכונות הירוקות, עו"ד עדי לוי-סקופ: "אנחנו לא מוכנים בשום אופן שהסבל של התושבים והתושבות, הנמשך זה למעלה משבע שנים, יימשך. בחודשים האחרונים נחצו כל הקווים האדומים, עם אלפי דיווחים של תושבים על ריחות חריפים. במשך תקופה ארוכה דרשנו מהמשרד להגנת הסביבה להפעיל את מלוא סמכויותיו בנושא. נמשיך לפעול בנחישות ובמקצועיות למען אוויר נקי והסרת מפגעים סביבתיים בשכונות הירוקות ובכל רחבי העיר".