מצב חברות ההסעות משפיע עלינו / מוריס צרפתי

"אנחנו מהמשפחות הראשונות במעלה אדומים. כשאבא שלנו יצחק השתחרר מקבע ב־1975, הוא הקים באזור התעשייה החדש של היישוב, מישור אדומים, מוסך ומפעל מתכת. עם השנים התפתחנו, אחי דותן ואני הצטרפנו לעסק, וכיום יש לנו במקום מתחם של 20 דונם עם שלושה מרכזי שירות מורשים, שניים מהם עבור אוטובוסים ומשאיות של יבואניות הרכב הגדולות. עד אמצע מרץ הכל היה רגיל, אבל אז סקטורים סביבנו התחילו להיסגר בגלל הקורונה והרגשנו ירידה בהיקף העבודה. כשהתיירים הפסיקו להגיע ובתי הספר נסגרו, הרבה חברות הסעות עצרו את העבודה ושלחו את הנהגים לחל"ת. אנחנו אומנם מוגדרים כ'עסק חיוני', כי אנחנו עובדים עם עיריות ומוסדות, אבל לא נשאר לנו כמעט עם מי לעבוד.

"בשלב הזה עשיתי חישוב של הוצאות קבועות ומשתנות והבנתי שאי אפשר להחזיק עסק עם 80 עובדים מבלי להיפגע. מאידך, בגלל שאנו מוסכי שירות אזוריים של חברות רבות, החלטנו להשאיר אותו פתוח כדי לא לגרום להן נזק. אז שלחנו חלק מהעובדים הישראלים לחל"ת, ואת העובדים הפלסטינים שיכנו בצימרים באחד מחופי צפון ים המלח ודאגנו להם לכל התנאים. כל יום הסענו אותם לעבודה הלוך וחזור כדי להמשיך לתת שירות למי שצריך".

"באמצע מאי העבודה החלה לחזור טיפין טיפין, ומאמצע יוני עלינו להיקפים גבוהים יחסית, בסביבות ה־80%. בין היתר בגלל שענף התיירות עדיין מוקפא וגם תחום הסעות התלמידים מצומצם מאוד כרגע. עוד לפני תקופת הקורונה נהגנו להציע ללקוחות שירות של איסוף הרכב מהבית לטיפול על ידי נהגים שלנו, וכיום אף תגברנו את המערך הזה, שהתברר לנו כחשוב ביותר בתקופה שכזו".

הכותב הוא מנכ"ל חברת "י. צרפתי שירותי רכב", אזור התעשייה מישור אדומים. טל': 053־7372336

הלקוחות התלהבו מהשירות עד הבית / אחמד עבד אלחלים

"המוסך שלנו פועל משנת 2003 ועם השנים הפך למרכז שירות וטיפולים לרכבי פורד ומאזדה - פרטיים ומסחריים. יש לנו לקוחות קבועים שרצים איתנו כבר שנים, ואנחנו גם עובדים עם משרד הביטחון. חוץ ממני, עובדים בעסק הזה גם שניים מהילדים שלי ואשתו של אחד הבנים כנציגי שירות, וגם אח שלי שהוא מנהל מחלקה. בתחילת השנה הרגשנו ירידה בפעילות – גם בגלל הבחירות השלישיות וגם בגלל השמועות על הקורונה. אנשים לא ידעו – יש סגר, אין סגר, יש ממשלה, אין ממשלה. עד ה־15 במרץ הפעילות הלכה ופחתה, ואז התחיל הסגר.

"לאורך כל הסגר המשכנו להיות פתוחים, כי בגלל העבודה שלנו עם משרד הביטחון הוגדרנו כעסק חיוני שאסור לסגור אותו. בשלב הראשון הוצאתי כמחצית מ־13 העובדים השכירים שלנו לחל"ת. במהלך אפריל, כשהרגשנו נפילה רצינית בפעילות, הוצאנו לחל"ת עוד כמה עובדים ונשארנו עם כוח האדם המינימלי. נשארנו פתוחים גם כשלא הייתה עבודה.

"בתחילת מאי התחילה לחזור העבודה, ובראשון ביוני החזרתי סופית את כל העובדים שלנו מחל"ת. רק כעבור חודשיים, ביולי, הגענו להיקף פעילות של 90% בהשוואה לשנה שעברה. ישנם לקוחות שמטבע הדברים מפחדים עדיין מהנגיף וחוששים להגיע עם המכונית שלהם לטיפול. במקרים כאלה אנו מתקשרים ומציעים להם שירות עד הבית. כלומר, אנחנו נאסוף מכם את המכונית וגם נחזיר לכם אותה הביתה או למשרד בתום הטיפול. זה שירות מצוין, שלא מעט לקוחות שמחו להשתמש בו. מאוד חשובים לנו המסירות והקשר עם הלקוחות. כרגע הכל בסדר, אבל המצב עדיין לא ברור בכל המדינה. מי יודע אם מחר לא יהיה סגר שיחזיר את כולנו אחורה".

הכותב הוא מבעלי מרכז שירות "עבד אלחלים", מנשיית א־זבדה. טל': 054־4561539

אחמד עבד אלחלים
אחמד עבד אלחלים

לא לעצור את הגלגל / איילה מילר רולוב

"ב־18 במרץ, כשהמדינה נכנסה לסגר כללי, ענף המוסכים המשיך לעבוד, מכיוון שנחשב ל'עסק חיוני'. מאידך, כלי הרכב של הלקוחות הפרטיים כמעט שלא היו בשימוש, מאחר שהרבה אנשים פוטרו, הוצאו לחל"ת או החלו לעבוד בבית. הפעילות ירדה משמעותית, והמוסכים חייבים לפיכך התאים את שירותיהם לתקופת הקורונה. למשל, כשלקוחות חוששים להגיע למוסך, המוסך יכול להציע להם שירות שינוע לרכבים מהבית למוסך ובחזרה. כשלקוחות רוצים לחסוך בהוצאות על הרכב אך עדיין לשמור על תקינותו, ניתן להציע להם טיפולים מוזלים עם חלקים חליפיים אך איכותיים בפריסה של עשרה תשלומים ללא ריבית בכרטיס אשראי. ובכלל, כדי להישאר בתודעה של הלקוחות מומלץ לתת להם טיפים לשמירה על הרכב ולייעץ להם ביושר מה דחוף לתקן בו ומה ניתן לדחות".

הכותבת היא חברת מועצה באיגוד המוסכים בישראל ובעלת מוסך.

איילה מילר רולוב
איילה מילר רולוב

האתגרים מחייבים חשיבה יצירתית / הודא קדור

"אומנם המוסכים ומרכזי השירות לרכב הוגדרו כבר בתחילת משבר הקורונה כ'עסק חיוני' ולכן נשארו פתוחים גם בימי הסגר, אך גם הם חוו ירידה בפעילות - אם עקב הצמצום בנסיעות ובשימוש ברכבים בזמן הסגר וההגבלות, ואם עקב חששם של הלקוחות להגיע למוסכים ולהיחשף לנשאי קורונה. הירידה בהיקפי הפעילות מצד אחד, ובהוצאות הקבועות מאידך, פגעה משמעותית ברווחיות ובתזרים. על מנת שיוכלו להתמודד עם המצב, הם נדרשו לפתח חשיבה יצירתית ולמצוא דרכי התמודדות מול האתגרים החדשים. כך למשל החלו מוסכים להציע ללקוחות לאסוף את הרכב מביתם ולהחזיר אותו בסוף הטיפול, ובכך לחסוך הגעה של הלקוחות למוסך. בנוסף, הם החלו לפרסם ברשתות החברתיות מבצעים אטרקטיביים והנחות על טיפולים. במקביל, על מנת להקטין את ההוצאות בצורה מהירה, ביצעו רבים מהם מהלכים חשובים ומתבקשים כמו הקפאת תשלומי הלוואות וצמצום של המלאים".

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף קריית טבעון.

הודא קדור
הודא קדור

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.