על פי "דוחות הקורונה" בבנקים, רווחי הבנק צנחו ברבעון השני של השנה בכ־68%, עם יחס יעילות מאכזב ברבעון. בנק לאומי מוביל את הרבעון השני ברווחי המערכת בנק לאומי ובנק דיסקונט פרסמו בסוף השבוע את דוחותיהם הכספיים. לאחר הפרסום למעשה השלימה המערכת הבנקאית את "דוחות הקורונה", שמפרטים את ההשפעה המהותית שהייתה למגיפה על הפעילות העסקית במגזר זה.

לפי הדוחות, רווחי בנק דיסקונט צנחו ברבעון השני ב־68.1% ל־174 מיליון שקל, עם תשואה של 3.7% על ההון. את המחצית הראשונה סיים דיסקונט ברווח של 453 מיליון שקל - ירידה חדה של 52.3% בהשוואה לתקופה המקבילה, עם תשואה של 4.8% על ההון. לנוכח השפעות משבר הקורונה ואי־הוודאות הנמשכת במשק, הסתכמה ההוצאה להפסדי אשראי ב־532 מיליון שקל. בניסיון לשפר את הנתונים הלא מחמיאים, הנהלת הבנק, בראשותו של המנכ"ל אורי לוין, החליטה להוציא אל הפועל תוכנית פרישה מוקדמת ל־300 עובדים, שצפויים לקבל תנאים מועדפים.

מנכ''ל דיסקונט, אורי לוין (צילום: רמי זרנגר)
מנכ''ל דיסקונט, אורי לוין (צילום: רמי זרנגר)

עלות התוכנית נאמדת ב־300 מיליון שקל, והיא מופיעה כחלק מדוחות הבנקים. לפי הנתונים, כ־450 עובדים צפויים לפרוש מהבנק עד לסוף השנה הבאה. דיסקונט ממשיך להרחיב את פעילותו במשכנתאות, ותיק האשראי גדל ב־3.4% ל־39.7 מיליארד שקל.
למרות זאת, האשראי הצרכני ירד ב־4% ל־14.9 מיליארד שקל, ופיקדונות הציבור זינקו ב־15.2% ל־222 מיליארד שקל - זאת, לנוכח אי־הוודאות שנוצרה כאמור בעקבות משבר הקורונה. יחס היעילות בבנק מאכזב, והוא עמד ברבעון השני על 66%, לעומת 58.6% ברבעון הקודם. עוד יצוין כי זהו הרבעון הגרוע במערכת.

מנגד, לפי הנתונים, בנק לאומי, בניהולו של חנן פרידמן, הציג את הרווחיות הרבעונית הגבוהה ביותר בבנקים. רווחי הבנק הסתכמו ב־694 מיליון שקל, ירידה של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה. הרווח מהווה תשואה של 7.7% על ההון. מבחינת שיעור התשואה, מזרחי־טפחות הציג את התשואה הגבוה ביותר (9%) במערכת הבנקאית. הרווח במחצית הראשונה צנח ב־77% ל־462 מיליון שקל, והפסדי האשראי בבנק הסתכמו במחצית השנה ב־1.7 מיליארד שקל.

עוד יצוין כי מתחילת המשבר ועד מועד פרסום הדוחות הקפיא לאומי החזרי משכנתאות בהיקף של 367 מיליון שקל, שמייצגים משכנתאות בהיקף 21 מיליארד שקל. מרבית הלקוחות (64%) שהקפיאו את המשכנתאות, חזרו לשלם כרגיל אחרי מועד הדוח.