שבוע לאחר שהמפקח על הבנקים יאיר אבידן חתם באבו דאבי על פרוטוקול לשיתוף פעולה פיננסי עם המערכת הבנקאית הישראלית, הבנקים הישראליים מרימים את הכפפה וכבר ארגנו משלחות של אנשי עסקים. לראשוניות הכניסה לאמירויות יש חשיבות רבה.

מזכר ההבנה שנחתם מניח את היסודות למערכת היחסית הבנקאית באמצעות רשת הסליקה הבינלאומית סוויפט, כדי לאפשר מערך תשלומים ישיר בין גורמי המסחר במדינות איחוד האמירויות לסוחרים בישראל. בנק הפועלים ארגן בזריזות כבר במוצ"ש משלחת של אנשי עסקים שתצא בטיסה ישירה לדובאי במטוס פרטי. המשלחת תמריא מחר ובראשה יעמוד מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

המשלחת תכלול בין השאר את המשנה למנכ"ל גולן שרמן, את ראש חטיבת החדשנות ובכירים נוספים. הבנק הודיע שהמשלחת תבקר בדובאי ובאבו דאבי, ותיפגש עם ראשי המערכת הבנקאית והפיננסית ועם גורמים כלכליים בכירים.

המשלחת גם תיפגש עם נציגים מהממשל המקומי ומנהלי הבנקים העוסקים בטיפול במגזר העסקי המקומי. הכוונה היא לבחון השקעה במיזמים משותפים בתחומי האנרגיה, החקלאות, ההתפלה וההייטק.

"בנק הפועלים מעניק חשיבות רבה לכינון יחסים כלכליים צמודים עם הבנקים המובילים באיחוד האמירויות, על רקע הפוטנציאל העסקי והרצון של שני הצדדים לכונן מיידית קשרים כלכליים בין שתי המדינות", אמר קוטלר.

דב קוטלר- מנכ''ל בנק פועלים (צילום: גדי דגון)
דב קוטלר- מנכ''ל בנק פועלים (צילום: גדי דגון)

מנגד, בנק לאומי בראשות יו"ר הדירקטוריון סאמר חאג' יחיא והמנכ"ל חנן פרידמן יוציאו משלחת אנשי עסקים משלהם ביום שני הבא. הבנק יחכור ככל הנראה מטוס מחברת ישראייר. 

רשימת המנהלים הכלולים במשלחת מעידה על כיוון העסקים של הבנק. מדובר בראש החטיבה העסקית שמואל ארבל, ראש חטיבת שוקי הון רונן אגסי, מנכ"ל לאומי פרטנרס אבי אורטל ומנכ"לית לאומי־טק יפעת אורון. למשלחת יצטרפו גם אנשי עסקים ומנהלי קרנות השקעה, בהם מנכ"ל קרן ההשקעות פימי ישי דוידי.

בכוונת המשלחת לעניין את הבנקים המקומיים בשיתופי פעולה ובהשקעות בתחומי ההייטק, הטכנולוגיה הרפואית והתיירות. נוסף לכך, יקדמו שם הסכמים לשיתוף פעולה בקווי אשראי בנקאיים עם הבנקים המקומיים המובילים. 

חנן פרידמן (צילום: כפיר סיון)
חנן פרידמן (צילום: כפיר סיון)

למשלחת לא יצטרפו נציגי הגופים העסקיים המובילים מתחום התעשייה, והמסחר והאנרגיה.גופים מתחום משק האנרגיה והתשתיות מקיימים זה מספר שנים קשרים לא פורמליים עם איחוד האמירויות, ואלה יהפכו לרשמיים עם חתימת הסכמי השלום. 

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר מסר ל"מעריב" כי בשלב זה הוא מעדיף להמתין, ולארגן רק בשלב מאוחר יותר משלחת של אנשי תעשייה ונציגים ממכון היצוא. נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין מסר ל"מעריב" כי האיגוד כבר מקיים קשרים מסחריים עם נציגים מאיחוד האמירויות, וכי בכוונתו לקדם ביקור בישראל של משלחת מהמדינה.