אהרון בר–חי: כשיצאנו מהסגר בנינו הכל מההתחלה

"את המתחם הקמתי יחד עם חברת 'מנקיז' בנובמבר 2019 בלב קריית שמונה – 700 מ"ר עם 120 מסלולי טיפוס ומתקן של נינג'ה, שענו על צורך חזק בעיר ובאזור. התחלנו טוב, ותוך חודשים ספורים כבר היו לנו 270 ילדים בחוגים ובסך הכל כ־500 חבר'ה מהעיר ומהקיבוצים באזור שהגיעו פעם־פעמיים בשבוע להתאמן. כאן עובדים על גמישות, כוח, סיבולת ושיווי משקל באווירה חברתית ושיתופית. ערב הגעת הקורונה העסקתי 25 עובדים במשכורות, הרוב חלקיות, כשהתגובות מצוינות וגם בעירייה עוזרים ומעריכים את העבודה שלנו".

"ב־15 במרץ הגיעה ההוראה לסגור את העסק, אבל כבר בשבועיים קודם לכן הרגשנו ירידה בפעילות עם המון ביטולים של מנויים וחוגים. הוצאתי את העובדים לחל"ת ונשארתי בקשר עם המנויים – שלחתי להם סרטונים של אימונים כדי שימשיכו לשמור על הכושר. חודשיים המקום היה סגור. למרבה המזל, אני זוכה לליווי בהתנדבות של עמותת קרן שמש, שעוזרת לאנשים כמוני שפתחו עסקים חדשים. למנטור היקר שלי קוראים אבי אלבויים, והוא איתי מההתחלה – מבניית העסק, דרך ההתנהלות בזמן הסגר ועד החזרה ממנו – אם זה בבחירת אסטרטגיית הפרסום ואם בהחלטה לאיזה קהלים צריך לפנות עכשיו".

"כשפתחנו מחדש ב־15 במאי היינו במצב של אפס חוגים ואפס מנויים. החזרנו שמונה עובדים והתחלנו לבנות הכל מההתחלה, תוך שמירה על כללי התו הסגול. בחודשיים הראשונים גררנו הפסדים, אבל באוגוסט היה בום של תיירות פנים שעזר מאוד. לקראת עונת החגים, בכל יום שעובר המצב קצת יותר טוב. כמי שמטפס על קירות כבר עשר שנים ומאמין בספורט הזה - אני אופטימי. זה מקום מפגש אתגרי ואיכותי עבור ילדים ומבוגרים, והאנשים חוזרים פעם אחר פעם, כי הם אוהבים את הספורט הזה".
הכותב הוא הבעלים והמנהל של "רוג'ום קיר טיפוס", קריית שמונה, טל': 053-3888307. 

אהרון בר–חי (צילום: ללא קרדיט)
אהרון בר–חי (צילום: ללא קרדיט)

מאור וינברג: מקבוצות גדולות לעבודה בקפסולות

"נולדתי בשאר ישוב, דור שלישי למקימי המושב. את החברה רכשתי ב־2005 עם סיום לימודי תואר בכלכלה וניהול במכללת תל חי, ומאז אנו פעילים בתיירות פנים וגם חוץ באזור אצבע הגליל, הכנרת והגולן - טיולי ג'יפים, ריינג'רים ואופניים, סדנאות שטח והפקות של אירועים חברתיים לאורך כל השנה עבור קבוצות, משפחות ולקוחות פרטיים. אנחנו עובדים עם פרויקט 'תגלית', אבל השנה אין אותם בגלל הנגיף. בשנים האחרונות העסק נתן קפיצה גדולה: החזקתי 12 עובדים ומדריכים, חלקם קבועים וחלקם סטודנטים, וכמות ההזמנות במרץ הייתה כמעט פי שלושה לעומת השנה שעברה. אחרי פורים חטפנו את הבום של הקורונה - התחילו ביטולים בקצב מטורף, כשחלק מהם נאלצנו לספוג כשכבר היינו בתוך הסגר".

"ב־15 במרץ הוצאתי את כל העובדים לחל"ת, סגרתי את העסק וישבתי חודשיים בבית בחוסר ודאות מתסכל. אתה לא יודע מה יקרה ואיך להיערך לקראת העתיד מבחינת כוח האדם, ההשקעות והקניות. היו ימים שירדתי למשרד רק כדי לסדר מסמכים, להקפיא ביטוחים ולהניע את הכלים המוטוריים".

"באמצע מאי חזרנו לפעילות, מבלי שאף אחד באמת הסביר לנו על התו הסגול. אז אנו מסתמכים על אמות המוסר הגבוהות שלנו – מחטאים כמה פעמים ביום את הכלים והמושבים ומקפידים על עבודה בקפסולות של 20־30 איש - לעומת קבוצות של עשרות ומאות אנשים בעבר. למרבה המזל, לקוחות פרטיים מגיעים כל הזמן. בחג שבועות היקף העבודה היה טוב, וזה נמשך גם ביולי־אוגוסט. את רוב העובדים החזרתי מחל"ת, אבל הדיבורים על סגר נוסף בחגים משפיעים עלינו. למשל, לקראת חג הסוכות אנחנו עומדים כרגע על אפס הזמנות".
הכותב הוא הבעלים והמנהל של חברת "מסע באיזי". שאר ישוב. טל': 050-7624229.

מאור וינברג (צילום: ללא קרדיט)
מאור וינברג (צילום: ללא קרדיט)

שלומי לחנה: יותר אופציות לפעילות משפחתית

"משבר הקורונה ומגבלות התנועה לחו"ל לא מיתנו את הצורך של אנשים לחוות וליהנות. השנה, יותר מבעבר, זה מצא את ביטויו בחופשות בארץ וכמובן באטרקציות כמוצר נלווה לחופשה. משפחות מעוניינות בבילוי עשיר בפעילויות ובכיף - ושתי האטרקציות עונות על הצורך הזה. לאהרון מ'רוג'ום קיר טיפוס' יש אתר חווייתי, נעים לגלוש בו, הוא ברור וידידותי. עם זאת, ציפיתי לראות בו כרטיס הנותן מענה לכניסה משפחתית - ולא מצאתי. 'מסע באיזי' הוא אטרקציה ותיקה באזור, שביקרתי בה מספר פעמים בעבר והיא בסך הכל נותנת תמורה טובה מאוד. גם האתר ידידותי מאוד וברור. כאן אני ממליץ למאור להתייחס ללקוחות הכותבים בגוגל, מאחר שמדובר באקט שירותי. מנגד, העמוד בפייסבוק חי, פעיל ומציג לקוחות מרוצים. שאפו על העבודה".
הכותב הוא יועץ אסטרטגי עסקי ומרצה לשיווק במכללה למינהל

שלומי לחנה (צילום: ללא קרדיט)
שלומי לחנה (צילום: ללא קרדיט)

צהל ברזאני: להגיב מהר למציאות החדשה

"העסקים שאני פוגש ביומיום נולדו מתוך חלום של אדם אחד שהגיע לתחום עם הרבה תשוקה. זה נכון לגבי כמעט כל העסקים הקטנים, ובוודאי בתחומי הספורט האתגרי והנופש הפעיל. גם בימים שבשגרה זה לא פשוט להיות בעל עסק קטן שנאלץ להתמודד עם אין ספור קשיים ומשימות במציאות עסקית משתנה, וזה נכון במיוחד גם לתקופה המאתגרת באופן יוצא דופן שבה אנו נמצאים. אנו רואים שעסקים שמגיבים מהר למציאות החדשה, מבצעים התאמות ומעיזים להמציא את עצמם מחדש, אכן מצליחים לעבור את המשבר ואף חוזרים לצמוח. אני מדבר על שינויים כמו פתיחת ערוצי מכירה בדיגיטל, שמירה על קשר עם הלקוחות גם בתקופות שבהן העסק סגור בשל הנחיות המדינה, ריענון והגדרה מחדש של קהלי היעד והרחבת הפעילות והייצור של מוצרים מותאמים לצורכי התקופה".
הכותב הוא מנהל סניף קריית שמונה בבנק הפועלים

צהל ברזאני (צילום: ללא קרדיט)
צהל ברזאני (צילום: ללא קרדיט)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.