חברת קצא"א מחדשת את המגעים לשיתוף פעולה עם מדינות המפרץ

קו צינור הנפט אילת-אשקלון, חברה פרטית בבעלות ממשלתית, מחדשת את השיחות בנוגע לשיתוף פעולה עסקי עם איחוד האמירויות ובחיירן, כך נודע ל"מעריב"

יהודה שרוני צילום: ראובן קסטרו
צינור הנפט
צינור הנפט | צילום: חן ליאופולד
2
גלריה

בין ההצעות ישנה אפשרות שמדינות המפרץ ישקיעו בצינור עצמו (שהוקם בעבר בשותפות עם איראן). היתרון הגדול של קצא"א הוא ביכולת השינוע של הנפט מאילת לאשקלון, ובכך לעקוף את הצורך בשימוש בתעלת סואץ, שם עלויות ההובלה יקרות יותר.

איחוד האמירויות
איחוד האמירויות | צילום: אינגאימג'

מנכ"ל קצא"א איציק לוי צוטט בעיתון "פוריין פוליסי" כאומר: "ההסכם עם מדינות המפרץ פותח המון הזדמנויות עסקיות, כולל אפשרות חיבור צנרת הנפט והגז עם ערב הסעודית. המטרה היא להסיט לצינור 12%־17% מנפח התנועה בתעלת סואץ".

אם שיתוף הפעולה ייצא לפועל, תגבר על פי ההערכות תנועת המכליות של מדינות המפרץ לכיוון אילת. בעבר הרחוק הגיע רוב הנפט שזרם בצינור אילת־אשקלון מאיראן, והוא הוחזק בחלקים שווים על ידי ממשלת ישראל ואיראן.

walla video test11 | צילום:

מאז עליית חומייני לשלטון בפברואר 1979 נותקו היחסים בין המדינות, והאיראנים הגישו תביעות כספיות נגד ישראל לקבלת חלקם במיזם (כמיליארד דולר). כיום משמש הצינור גם לטיפול במטעני נפט המגיעים לישראל ממדינות כמו אזרבייג'ן וקזחסטן.

תגיות:
כלכלה
/
הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף