קצא"א (קו צינור הנפט אילת־אשקלון), חברה פרטית בבעלות ממשלתית, מחדשת את המגעים לשיתוף פעולה עסקי עם מדינות המפרץ בעקבות הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין. כך נודע ל"מעריב".

יו"ר דירקטוריון החברה ארז חלפון כבר שיגר מכתבים לעמיתיו במדינות אלה בהצעות לשיתוף פעולה בנושא מסחר בנפט ובתזקיקים. עד כה נמנעו מדינות אלה משיתוף פעולה עם ישראל, והמגעים בין הצדדים התנהלו בעיקר מתחת לשולחן.

בין ההצעות ישנה אפשרות שמדינות המפרץ ישקיעו בצינור עצמו (שהוקם בעבר בשותפות עם איראן). היתרון הגדול של קצא"א הוא ביכולת השינוע של הנפט מאילת לאשקלון, ובכך לעקוף את הצורך בשימוש בתעלת סואץ, שם עלויות ההובלה יקרות יותר.

איחוד האמירויות (צילום: אינגאימג')
איחוד האמירויות (צילום: אינגאימג')

מנכ"ל קצא"א איציק לוי צוטט בעיתון "פוריין פוליסי" כאומר: "ההסכם עם מדינות המפרץ פותח המון הזדמנויות עסקיות, כולל אפשרות חיבור צנרת הנפט והגז עם ערב הסעודית. המטרה היא להסיט לצינור 12%־17% מנפח התנועה בתעלת סואץ".

אם שיתוף הפעולה ייצא לפועל, תגבר על פי ההערכות תנועת המכליות של מדינות המפרץ לכיוון אילת. בעבר הרחוק הגיע רוב הנפט שזרם בצינור אילת־אשקלון מאיראן, והוא הוחזק בחלקים שווים על ידי ממשלת ישראל ואיראן. 

בני גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות. צילום: מוטי כליף / לע"מ

מאז עליית חומייני לשלטון בפברואר 1979 נותקו היחסים בין המדינות, והאיראנים הגישו תביעות כספיות נגד ישראל לקבלת חלקם במיזם (כמיליארד דולר). כיום משמש הצינור גם לטיפול במטעני נפט המגיעים לישראל ממדינות כמו אזרבייג'ן וקזחסטן.