בנק ישראל הודיע היום (שלישי) בפעם השלישית על מתווה מעודכן לדחייה של החזרי הלוואות ומשכנתאות, זאת בשל המשבר הכלכלי שנגרף בעקבות ההגבלות השונות של נגיף הקורונה. המתווה שפורסם על ידי הפיקוח על הבנקים, מחייב אותם להאריך בחודשיים נוספים, עד לסוף דצמבר 2020, את התקופה שבה ניתן לבקש דחייה בהחזרים. הארכת התקופה כוללת את כל סוגי ההלוואות: משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים.

בכל הנוגע להלוואות צרכניות של עד 100 אלף שקלים - לקוחות שדחו את התשלומים לתקופה של עד שישה חודשים, יוכלו לקבל דחייה נוספת עד 31 בדצמבר - דחייה של תשעה חודשים בסף הכל. לקוחות שטרם דחו את התשלומים ומעוניינים עכשיו בדחייתם, יוכלו לקבל דחייה של עד שישה חודשים, כאשר הדחייה היא ללא שיקול דעת הבנק היא של רכיב הקרן בהלוואה, והוא רשאי לאפשר גם דחייה של הריבית בנוסף לדחיית הקרן.

באשר למשכנתאות - לקוחות שכבר דחו את ההחזרים יוכלו לקבל דחייה נוספת עד לסוף השנה. מי שעדיין לא ניצל את האפשרות לדחות החזרים, ומצא עצמו כעת זקוק לכך, יוכל להגיש עד סוף השנה בקשה לדחייה לתקופה של חצי שנה. בכל הנוגע לאשראי לעסקים תינתן אפשרות לדחיית ההחזרים בעד שישה חודשים, זאת בתנאים מסויימים בהתאם לשיקול דעת הבנק. בעסקים קטנים, מדובר באפשרות לדחייה של עד שישה חודשים, כל עוד פרעו כסידרן את ההלוואות עד סוף אוגוסט השנה (בשנה שקדמה) ושצפויים לעמוד בהחזרי ההלוואה לאחר שוך המשבר, "בהתאם לשיקול דעת הבנק".

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון  (צילום: דוברות בנק ישראל)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: דוברות בנק ישראל)

כזכור, מחודש מרץ ועד למחצית ספטמבר 2020, הבנקים דחו הלוואות לכ-738 אלף לקוחות בכל מגזרי הפעילות, בסך מצטבר של כ-9.5 מיליארד שקלים. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מסר: "הרחבת המתווה שהמערכת הבנקאית קיבלה על עצמה היא כלי מסייע נוסף לנפגעי המשבר, בעלי משכנתאות, ולווים אחרים שזקוקים לגשר הזה, כדי לצלוח את התקופה הקשה. החודשים הבאים יאפשרו לבנקים וללקוחות להתחיל להיערך ליום שאחרי דחיית ההלוואות ולהסדיר את אופן פריסת ההלוואה ככל שיידרש".

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, הוסיף:  "יש לזכור, כי דחיית תשלומים כמוה כהלוואה חדשה, הטומנת בחובה עלויות. לכן, טרם קבלת החלטה על דחיית תשלומים, חשוב לבחון את השלכות הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי שלה (שיעור הריבית, סכום החיוב החודשי לחיוב לאחר הדחייה וכיוצ"ב). מומלץ לממש חלופה זאת רק לאחר בחינת נחיצותה ועלותה. דחיית התשלומים לא תתאפשר לתקופה בלתי מוגבלת, ולכן יש לפעול בנחישות על מנת להגיע  להסדרי תשלום ופירעון החובות, התואמים את יכולות הלקוחות בשים לב לאתגרי התקופה".

בתוך כך, מנתוני שירות התעסוקה הראשונים שפורסמו בשעות הצהריים, והם הראשונים לאחר החמרת הסגר ביום שישי האחרון, עולה כי כיום רשומים בשירות התעסוקה 895,858 דורשי עבודה, מהם 560,679 בחל"ת. מיום חמישי בבוקר ועד בוקר יום שלישי, הגם שמדובר היה בסוף השבוע וביום הכיפורים, נרשמו 42,545 דורשי עבודה חדשים.  מאז חידוש המגבלות על המשק ערב ראש השנה נרשמו 163,297 דורשי עבודה. עבור 123,342 מתוכם זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה.