בזמן שבו אלפי עסקים בישראל כבר קרסו ועשרות אלפים נוספים נמצאים על סף סגירה, נאלצים בעלי עסקים רבים להתמודד עם שאלות לא פשוטות, ובראשן - האם הם ייאלצו לפשוט רגל.

"מעריב" פנה לעורכי הדין צביקה הופמן וערן רוז, בעלי משרד הופמן־רוז, על מנת לנסות לעשות מעט סדר עבור כל אותם בעלי עסקים.

בשל הפסדי עתק ולקיחת הלוואות רבות אני נמצא בפני פשיטת רגל. מה לעשות?
"פשיטת רגל היא המוצא האחרון. משמעות של פשיטת רגל היא תהליך משפטי שנמשך ארבע שנים, שבמסגרתו על החייב לשלם צו תשלומים חודשי, להגיש דוחות דו־חודשיים, ישנו הליך עיכוב יציאה מהארץ, ישנו איסור לקחת הלוואות חדשות, לא ניתן לקבל מסגרת אשראי, ועוד".

הופמן ורוז מדגישים כי לפני פנייה לפשיטת רגל יש שלל אפשרויות להבראה כלכלית. "כולן עדיפות לאין שיעור ומשתלמות הן כספית והן מבחינת הבריאות הנפשית שלך ושל בני משפחתך".

"באמצעות עורכי דין מומחים לעניין פשיטות רגל, שיבחנו את המספרים, אפשר להגיע להליך של הסדרים מול הנושים, ניתן להפחית משמעותית את החובות ולהעניק לך הקלות, לפחות למספר חודשים, על מנת שתקבל אוויר כלכלי ותחזור להתמקד בשיקום העסק", הם מסבירים.

הנושים מסרבים להצעות שונות לפריסת תשלומים. מה עושים במקרה שכזה?
"במקרה כזה מומלץ לעורכי הדין שלך לפנות לתהליך הבראה כלכלית, שבמסגרתו המצב יוקפא - תפסיקו להחזיר את ההחזרים החודשיים שלכם לנושים, תחדלו לחשוש מאיומים חוזרים ונשנים מצד עורכי דינם של הנושים או מפתיחת תיקי הוצאה לפועל, ותוכלו להתמקד בשיקום העסק תחת הגנה משפטית".

ואם ההסדרים לא צלחו למרות הכל?
"נפנה להליך שיקום כלכלי, שזהו החוק החדש שנכנס בספטמבר 2019 והחליף את פקודת פשיטת הרגל. במסגרת ההליך נחזיר אתכם לשקט כלכלי ללא עיקולים והגבלות, תפתחו חשבון בנק חדש עם הוראות קבע וכרטיס דביט, ותתחילו בשיקומכם הכלכלי במסגרת ההליך, שבו תקבלו כלים רבים להתנהלות כלכלית נבונה. במסגרת ההליך תקבלו הפטר על החובות ותוכלו לפתוח בדף כלכלי חדש".

האם ניתן לפתור תסבוכת כלכלית לפני שנפתחו נגד בעל עסק תיקי הוצאה לפועל?
"בהחלט. למעשה, מדובר בטעות חמורה, ואנחנו תמיד ממליצים להגיע לפגישת ייעוץ לבחינת אסטרטגיה משפטית לפני שנכנסים לתסבוכת כלכלית בבית המשפט ובהוצאה לפועל. ניתן לפתוח במספר מסלולים משפטיים לקבלת הגנה מפני סנקציות ההוצאה לפועל, והכי חשוב להתאים מסלול משפטי מותאם להסדרת כלל החובות ופתיחת דף כלכלי חדש".