שפל כלכלי: הוועדה המוניטרית בראשות נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון תחליט היום לגבי גובה הריבית במשק. מרבית האנליסטים סבורים שכדי לעודד את המשק הריבית תופחת לאפס, או לחלופין תבוצע תוכנית הרחבה מוניטרית.

נתניהו בפתח הקבינט: "הסגר הוא הצלחה אדירה"

עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח, כתב: "בנק ישראל יאותת שהוא מוכן להגדיל את תוכנית רכישת איגרות החוב הממשלתיות, לתמרץ את הבנקים הגדולים לתת אשראי מוזל ואף להפחית את הריבית". אלכס ז'בז'נסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, אמר: "אנחנו מעריכים שבנק ישראל יוריד את הריבית לאפס". יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון: "בנק ישראל צפוי להודיע על תוכנית מוניטרית מרחיבה".

בנק ישראל  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כלכלני בנק הפועלים כתבו כי "לבנק המרכזי לא נותרה תחמושת רבה". למרות זאת, אין ודאות מלאה שהריבית תרד. נגיד בנק ישראל יקיים היום אחר הצהריים מסיבת עיתונאים ובה ינמק את המדיניות המוניטרית וירחיב על מצב המשק.

הנגיד מוטרד במיוחד מאי־אישורו של תקציב המדינה לשנת 2021 עד סוף השנה. ביקורת בנושא כבר הושמעה והטונים בשבועות האחרונים גם הלכו והוחרפו. אישור תקציב ל־2021 הוא תנאי חשוב להחלטת כלכלני חברות דירוג האשראי הבינלאומיות שלא להוריד את דירוג האשראי של ישראל. הורדת הדירוג עלולה לגרור תוספת לריבית המשולמת על החוב. הנגיד יפתח מחר בשיחות זום עם הכלכלנים, כדי לשכנעם שלא להוריד את הדירוג.

הבורסה לניירות ערך בימי קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
הבורסה לניירות ערך בימי קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל להודעת הריבית, ימסרו היום כלכלני מחלקת המחקר בבנק ישראל את תחזיתם לצמיחת המשק בשנת 2020 ובשנת 2021. ההנחה היא שצמיחת המשק תהיה נמוכה יותר בהשוואה לתחזית האחרונה, וגם הצמיחה הצפויה ל־2021 תהיה נמוכה יותר.

אם יוחלט בחודש דצמבר על הטלת סגר נוסף, סביר שתחזית הצמיחה תופחת בשיעור נוסף. עוד תמסור מחלקת המחקר את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה, שתהיה זו השנה החמישית ברציפות נמוכה מיעד האינפלציה הממשלתי.