"אבי ואמי, סמי ורבקה מזרחי, פתחו את החנות בשנת 1970, ואני לקחתי את המושכות לידיים כעבור עשר שנים, כשהשתחררתי מהצבא. התחלנו עם חנות קטנה בכיכר המייסדים בראשל"צ וב־1997 פתחתי חנות שנייה שמשתרעת על שתי קומות בשטח של 200 מ"ר ברחוב מאירוביץ. אנחנו עובדים עם עשרות בתי ספר וספריות ומוכרים ספרי לימוד, קריאה והשאלה, חוברות עבודה ויצירה וגם ציוד למשרד - מכיסאות מנהלים ועד ציוד היקפי למחשבים, כשהמוטו שלנו הוא ההיכרות ארוכת השנים והיחס האישי ללקוחות.
"הקורונה תפסה אותנו במצב טוב, כשאני מעסיק כשמונה עובדים, חלקם קבועים. כשהתחיל הסגר הראשון, הוצאתי את כולם לחל"ת למעט שניים שהמשיכו לעבוד איתי, כי היה לי את אישור העסק החיוני. אז המשכנו לקבל לקוחות לפי תנאי התו הסגול, ופתחנו במקביל קו משלוחים ללקוחות פרטיים, לראשונה בתולדות העסק. כשנגמר הסגר הראשון, נערכנו לעונת החזרה לבית הספר, אם כי השנה היינו הרבה יותר זהירים. הזמנו 40% פחות מלאי והצלחנו למכור הכל פלוס הזמנות נוספות.
"כעת, בסגר השני, זו תקופה יוצאת דופן. אני מוכר כיום פי שניים חוברות עזר ותרגול מבדרך כלל, כי הילדים יושבים בבית ומשתגעים מחוסר מעש. גם ראשי דיו למדפסות אנו מוכרים בכמות כפולה מבעבר, כי הרבה אנשים יושבים בבית ומדפיסים. אני אדם אופטימי שמסתכל גם על הדברים הטובים שיצאו לי מהקורונה. למשל, שפתחתי קו משלוחים שמעולם לא היה לי, שהעמקתי את הטיפול בגבייה ושהבאנו מוצרים חדשים וכאלה שמתאימים לזמן הזה. לדוגמה, בתקופה האחרונה מכרתי יותר פאזלים ממה שמכרתי ביחד ב־20 השנים האחרונות".
"הקמתי את בית העסק בשנת 1991 ומאז גדלנו והפכנו לחברה בע"מ. עיקר העיסוק הוא בריהוט וציוד משרדי - מכשירי כתיבה, מיכון משרדי, ציוד היקפי למחשבים וגם חומרי ניקוי ומזון כשר למשרדים. כלומר, אנו מספקים כל הצרכים של בית עסק. בשנים האחרונות אנו גם מייבאים ריהוט ומכשירי כתיבה מחו"ל. עד שהגיעה הקורונה העסקתי עשרה עובדים והכל רץ יפה. בחודש מרץ כבר התחלתי להרגיש ירידה במספר הקונים והבנתי שאנחנו עומדים להיכנס לסגר. בהתחלה התקשיתי להשלים עם זה, אך כשראיתי שאין ברירה - הוצאתי את העובדים לחל"ת.
"למרות שהעסק היה סגור ללקוחות, אני הקפדתי להגיע אליו יום־יום. עבדתי לבד, עניתי לטלפונים ומיילים, קיבלתי הזמנות וגם חילקתי אותן באופן אישי ללקוחות. כשהסתיים הסגר, החזרתי את כל העובדים. אבל מה, החודשים יולי־אוגוסט, שהם התקופה הכי חזקה בשנה בגלל החזרה לבית הספר, היו הפעם חלשים. הורגשה פחות תנועה ונרשמה ירידה דרסטית במכירות, בעיקר ללקוחות הפרטיים. מכרנו פחות תיקים, מכשירי כתיבה, מחברות, קלמרים וכדומה.
"בראש השנה נכנסנו לסגר השני, שאני מקווה שנצא ממנו בקרוב. למרבה המזל, בשבוע שעבר הצלחתי להשיג סוף־סוף את האישור של 'עסק חיוני', כך שאנו ממשיכים לעבוד תחת הוראות התו הסגול. לפני שהגיעה הקורונה החזקתי גם אולם תצוגה לריהוט בקרבת העסק. בסגר הראשון ניצלתי את ההזדמנות ומסרתי אותו למישהו שרצה לפתוח בו חנות למיטות. בקיץ חשבתי להקים אולם תצוגה חדש, אבל לפתע התחילו הרעשים של הגל השני. אז אמרתי לעצמי 'בוא נחכה עד יעבור זעם ואז נראה', ומאז אני ממתין".
אחד המאפיינים הבולטים של תקופת הקורונה הוא מעבר עסקים לעבודה מהבית, אשר משפיע באופן ישיר על צריכת הציוד המשרדי. מצד אחד חל קיטון בצריכת כלל המגוון של הציוד המשרדי, ומצד שני רואים התמקדות במספר מצומצם של פריטים, כגון ציוד למדפסות כמו דפים ודיו. לכן, הצעתי לבעלי חנויות לציוד משרדי היא להכין טופס הזמנה לציוד משרדי הכולל אך ורק את הרשימה המצומצמת והרלוונטית לימים אלה ולהפיץ אותו הן במדיה הדיגיטלית והן בתיבות הדואר בסביבה הקרובה לבית העסק. הלקוחות יבצעו את ההזמנות אם דרך הפלטפורמה הדיגיטלית ואם באמצעות הטלפון, וההזמנה תסופק להם על ידי שליח. אולם כדי שההזמנה תסופק תוך פרק זמן ריאלי, רצוי להעסיק שליח על אופניים או וספה שיבצע את השליחות.
על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.