מצוקת בעלי העסקים: ישראל אטלו, ממסעדת שמלץ, שיתף את בן כספית וינון מגל בתחושותיו לנוכח המצב הקשה אליו נקלעו מסעדנים רבים. "יש לנו מסעדה אחת שנקראת האצ' בשוק מחנה יהודה, 'שמלץ' ברמת אשכול ומבשלת בירה בתלפיות, כאשר כעת רק מסעדת שמלץ פועלת וגם זה רק למשלוחים וטייק אווי", סיפר ב-103FM, "המסעדה השנייה נמצאת בשוק מחנה יהודה, כך שאין כל כך אופציה בטח שלא להושיב לקוחות, ואת חווית השוק אי אפשר לשים בשקית או להעלות על אופנוע".

סגר קורונה - המשטרה סגרה בית עסק פיראטי פתוח, שהפר את תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

איך מתמודדים?
"באמת כבר בסגר הראשון עברנו למשלוחים, כשניתן היה לעשות טייק-אווי אז עשינו את זה. כשפתחנו את המסעדה השנייה בפברואר, אם היו שואלים אותנו".

פתחתם מסעדה בעצם זמן קצר לפני תחילת הקורונה?
"ב-15 לפברואר, כשאף אחד עוד לא ידע. בסך הכול, המסעדה שלנו מציעה אלטרנטיבה לאוכל מוכר וברוך השם הולך לנו יפה במשלוחים, אנחנו עושים דליקטס אמריקני עם קריצות לירושלמיות".

צריכים עובדים?
"כן, אחד הדברים שאנחנו מתפלאים לגלות, והתפלאנו גם בגל הראשון וגם בשני, וכך גם הרבה מעסיקים שאני מדבר איתך - קשה לנו לגייס עובדים, למרות שאחוזי האבטלה בשמיים. אנחנו מחפשים אחמ"שים ומלצרים, שליחים".

בירושלים?
"כן, אנחנו באמת במאת מתקשים למצוא אנשים. אם הייתי אומר לך שב בבית ותקבל 70 אחוז משכורת ולא תעבוד?".

כספית: "הצעתי לו את זה והוא מתעקש לבוא לשדר".
מגל: "ועוד קומבינה בשחור".
אטלו: "בוודאי שאנשים מעדיפים והממשלה עם החל"ת עד יוני 21 בעצם לא מספיק שאנחנו באמת בשיניים נלחמים כדי להיאבק בקורונה, עוד יותר מערימה עלינו קשיים למצוא את העובדים הטובים".
כספית: "המשיח של ינון הולך על מדיניות החל"ת ההרסנית במקום לתת כסף לך, למעסיק".
מגל: "יש תמריצים".
אטלו: "גם על התמריץ, מענק עידוד החזרת עובדים שזה כמו המודל הגרמני שהממשלה מממנת את השכר, זה היה מענק מדהים והוא נגמר החודש".

ואללה. תן לנו פרטים על המסעדה.
"אפשר לחפש אותנו בגוגל מסעדת שמלץ, יש שם אימייל וטלפון ואנחנו בשמחה".

כמה אתה משלם?
"אנחנו משלמים, תלוי בהתאם למשרה אבל משלמים גבוה ביחס לשוק ובנוסף לטיפים, לא על בסיס. אני לא חושב שזה הנושא, אני רואה איך השוק מגיב היינו מוכנים בשמחה להעלות את המחיר. רק מילה אחת בנוגע למענק העידוד והחל"ת. המענק עידוד, כמו שאמרתי, היה מעולה שבעצם הממשלה סבסדה את השכר ברמה מסוימת אבל כשזה תוך כדי החל"ת, כשמסבסדים 70 אחוז מהשכר של העובדים, אנשים לא רוצים לעבוד. אנחנו מציעים, את הכסף הזה שאנחנו נותנים לחל"ת ועובר דרך ביטוח לאומי תנו את זה למעסיקים, את אותו הכסף, תסבסדו שכר וכך תניעו את המשק".