בפתח ישיבת הממשלה אתמול מנה ראש הממשלה בנימין נתניהו שלושה הישגים חשובים למדינת ישראל. הראשון הוא כינון יחסי השלום והנורמליזציה עם בחריין, איחוד האמירויות וסודן. אכן, הישג עצום למדינת ישראל.

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

ההישג השני הוא שחברת דירוג האשראי המובילה בעולם S&P הותירה את דירוג האשראי של ישראל על רמתו הגבוהה, ללא שום שינוי. "מדובר בעוד הישג מרשים, בטח ובטח בתקופת הקורונה וזוהי הבעת אמון מרשימה במדיניות הכלכלית שאנו מובילים", אמר. "בניגוד למבקרים למיניהם, אנחנו מנהלים היטב את כלכלת ישראל".

ההישג השלישי הוא ההסכם עם חברת פייזר לקבלת 8 מיליון מנות לחיסונים ל־4 מיליון אזרחי ישראל. "אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה ופועלים במרץ להבטיח שלכל אזרח יהיה חיסון ושנקבל את החיסונים יחד עם המדינות המובילות בעולם", ציין נתניהו. ובכן, על הישג השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, שהוא חשוב כשלעצמו, נתניהו לא מחמיץ שום הזדמנות לקחת בלעדית את הקרדיט ולהלל ולשבח את עצמו.

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

אלא שבנוגע לנושא חיסוני הקורונה ובוודאי הותרת דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי אין סיבה למסיבה. ראשית, מבקר המדינה חייב לבדוק איך עד היום נגררנו מאחור ונותרנו בין האחרונים ללא חיסון מפייזר.

בניגוד להמלצת החשב הכללי, ישראל העדיפה את חיסוני מודרנה ולא את אלה של פייזר. חתמנו על הסכם עלוב, ללא יכולת להפעיל סנקציות כנגד חברת התרופות האמריקאית. למרות שנתניהו התרברב על קשריו עם יהדות סלוניקי (שמנכ"ל פייזר קשור אליה), לא נוכל לתבוע אותם, גם אם נישאר בין האחרונים בתור לקבלת החיסונים.

אלא שפסגת ה"הישגים" היא ההחלטה התמוהה ביותר של כלכלני חברת הדירוג הבינלאומית S&P להותיר את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי. על כך אפשר לומר - אשראי ורע לי.

שוחחתי אתמול עם בכירים באוצר וגם הם הופתעו מההחלטה. הציפיה המוקדמת שלהם הייתה שגם אם הדירוג לא יורד מרמתו הנוכחית (AA מינוס), אופק הדירוג ישתנה מיציב לשלילי. אחרי הכול, ישראל היא היחידה בעולם ללא תקציב מאושר, גירעונות הולכים ותופחים, חובות הולכים ונערמים וצמרת ניהולית בכירה במשרד האוצר שפוזרה לכל רוח. גם לאחר שלוש מערכות בחירות, אין פה ממשלה יציבה.

כמובן, מרגע שהדירוג לא השתנה, ניתן האות על ידי הפוליטיקאים לחגיגות ניצחון המשק הישראלי. נתניהו כל כך משתוקק להישג, שנוסף לדבריו "שמדובר בהבעת אמון מרשימה במדיניות הכלכלית שאנחנו מובילים", מישהו טרח באופן מסתורי להחליף בעיתון גלובס את תמונתו של שר האוצר ישראל כ"ץ בידיעה בנושא - בתמונתו של נתניהו.

כמובן שגם כ"ץ עצמו ניצב באולפני הטלוויזיה זחוח, כשטען "שההחלטה של חברת S&P להשאיר את דירוג האשראי היא הבעת אמון גדולה בכלכלת ישראל וציון לשבח על המדיניות הנכונה, שאותה אנו מובילים".

ההחלטה האומללה על הותרת הדירוג נותנת אור ירוק לשר האוצר להישאר ללא צמרת ניהולית ולצפצף בעצם על הדרג המקצוע במשרד. היא גם מאפשרת לו לנפח את הגירעון במדינה, ללא שום חשבון - כי הרי דירוג האשראי לא השתנה.

לנתניהו היא מעניקה לגיטימציה להתנהל ללא תקציב המדינה. שכן, כלכלני חברת דירוג האשראי המכובדת אמרו שהכול בסדר ואין סיבה לדאגה. מובן שאנשי כחול לבן, שכל הזמן איימו להפיל את התקציב, נקלעו לעמדת נחיתות.