רשת "איקאה" הודיעה היום (שני) כי תחל להפעיל שירות Click & Collect, אשר יאפשר ללקוחותיה לרכוש את מוצריה באתר "שפע אונליין" ולקבלם במשלוח עד הבית. כמו כן, תאפשר "איקאה" ללקוחות שיבחרו בכך, לאסוף את המוצרים מסניפי הרשת ברחבי הארץ.

"אנו ממשיכים בתהליך ההכרה ב'איקאה' כחברה המוכרת מוצרים חיוניים לבית מול משרדי הממשלה. במקביל, ומתוך מחויבות להעניק שירות ללקוחותינו שהתאכזבו מאי פתיחת החנויות, פעלנו למציאת פתרונות נוספים לרכישה מהבית", נמסר מהרשת.

איקאה (צילום: חגית רבינוביץ', פלאש 90)
איקאה (צילום: חגית רבינוביץ', פלאש 90)

כזכור, אתמול פנתה "איקאה" למשרד הבריאות בדרישה לאפשר לה לפתוח את סניפיה ברחבי הארץ, תחת מתווה הפתיחה החלקית שמתיר להפעיל חנות שעיקרה מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית.

במכתב, שהפיצה רשת "איקאה", טענה הרשת לאפליה מול רשתות אחרות, ודרשה ממשרד הבריאות לאפשר לה לפעול – או לחילופין לאפשר להורות למתחרותיה לסגור ובכך "להפסיק את אי השוויון בין הרשתות השונות".

בשבוע שעבר הכריזה "איקאה" כי תשוב לפעילות חלקית, למרות התנגדות משרד הבריאות, אך החליטו לדחות את הפתיחה. מהחברה נמסר כי "דחיית הפתיחה מגיעה מתוך רצון להסביר למשרד הבריאות בירושלים את צדקת החברה".

ב"איקאה" הדגישו כי על אף שלדידם הרשת רשאית לפתוח באופן מלא את חנויותיה, שעיקר פעילותן מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, החליטה הנהלת החברה שאולמות התצוגה בקומה העליונה, המסעדות וממלכת הילדים יישארו סגורים. עוד נמסר, כי ההחלטה התקבלה, לאחר קבלת האישורים הנדרשים מרשת "איקאה" העולמית, ובמקביל לקבלת חוות דעת משפטית הקובעת כי עיקר פעילות חנויות "איקאה" הינו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית.

במקביל להודעת "איקאה", הציגו היום בעלי הקניונים הסגורים למשרד הבריאות, את המתווה לפתיחה תוך בקרה ופיקוח. על פי הנתונים שהציגו, כ-42% מהתל''ג, מקורו בקניות שנעשות ב-12 אלף חנויות שבתוך הקניונים.

יו''ר הוועדה, חברת הכנסת שאשא ביטון אמרה כי "פתיחת החנויות מול הגבלת המסחר במקומות ובשעות מסוימים, גורמת לצפיפות במקום לפיזור האוכלוסיה. לציבור אין ודאות בעתיד לאן יובילו שמירות ההנחיות". לדבריה, אם מדינת ישראל תיכנס לסגר שלישי, יש לפצות את בעלי החנויות.

המשנה למנכ''ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו טען: "מקדם התחלואה עולה ולכן לא נוכל להמליץ על פתיחת תחומים נוספים, כמו הקניונים". לדבריו, ההנחיות בעליות הגיון רב, ודומות למתרחש במדינות אחרות.

יו''ר התאחדות רשתות המסחר, שחר תורג'מן, דיבר גם הוא מול הוועדה ודרש פתיחה מלאה אך זהירה של החנויות, "תוך התחשבות בגודל החנות לגבי מספר הלקוחות המורשה". לטענתו, בקרוב הרשת הגדולה בארץ תהיה "'רשת קניוני רפאים'".

חבר הכנסת יואל רזבוזוב הוסיף אף הוא לדברים והדגיש כי מי שהחליט לסגור, עליו האחריות לפצות. "כל עולם האופנה והביגוד, אם לא יפתח בשבוע הקרוב, לא תהיה לו תקומה. אין יכולת ללוות ורבים יפשטו את הרגל", מסר מנכ''ל רשת "ביג", חי גאליס. עוד הבטיח כי כניסת הלקוחות למרכזי הקניות תהיה מותנית בבדיקת קורונה.