העיר אילת תפתח מחר את שעריה לנופשים והתיירים שיתארחו בבתי המלון וייהנו מהמסעדות והאטרקציות בעיר הדרומית, לפי מתווה "האיים הירוקים". דוד אמור, מנכ"ל "אגמים" ו"המלך שלמה" מרשת "ישרוטל" סיפר היום (שלישי) בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM על ההכנות לקראת הפתיחה והדגיש: "כל אורחי המלונות צריכים להגיע עם בדיקה שהם עשו באזור המגורים שלהם, לא יהיה מצב שאורחים שמגיעים לאילת יוכלו לעשות בדיקה מהירה. הבדיקות המהירות מיועדות לתושבי אילת, לא לאורחים". בהמשך התארחה בתוכנית שרת התיירות אורית פרקש-הכהן, והביעה את רשמיה לנוכח הפתיחה המרגשת.

תשדיר משרד הבריאות בנושא אילת וים המלח

מתכוננים? מתרגשים?
"מאוד מתרגשים ומתוחים, רוצים לראות את האורחים שמגיעים אלינו".

לכמה אורחים אתם מצפים?
"אנחנו במלון 'אגמים' מצפים לתפוסה של בערך 70% וב'המלך שלמה' שייפתח בחמישי מצפים בערך ל-75% תפוסה בסוףהשבוע".

התחילו להגיע כבר היום?
"היום התחילו להגיע ל'אגמים' ואת 'המלך שלמה' נפתח בחמישי, אנחנו בהכנות אחרונות".

קודם כל לוגיסטיקה. איך זה הולך עם הבדיקות? מה הדרישות שאתם מציבים לאורחים שלכם?
"אנחנו למעשה כבר דיברנו עם האורחים שהולכים להגיע והסברנו להם שכל מי שמגיע למלון יצטרך בקבלה להציג לנו אישור שכל אורחי החדר עברו בדיקת קורונה ב-72 השעות האחרונות ושהבדיקה מראה שהם שליליים. יש בדיקה גם בכניסה לעיר אך אנחנו עושים בדיקה נוספת".

רגע, זה לא משנה אם אני באה עם בדיקה שלילית, תעשו לי עוד בדיקה גם בכניסה לעיר? אני עוברת שתי בדיקות?
"לא, כל אורחי המלונות צריכים להגיע עם בדיקה שעשו באזור מגוריהם בקופת החולים שלהם, לא בדרך".

ב-24 השעות האחרונות?
"רצוי קצת לפני כדי שהתשובה תתקבל ביום בו אתה מגיע למלון, ואתה צריך להגיע אליו עם התשובה".

מי שעושה את הבדיקה באילת יישב בחדר במלון עד שיקבל תשובה שלילית או חיובית?
"כרגע לפני המתווה שהוחלט עליו לא יהיה מצב שאורחים שמגיעים לאילת יוכלו לעשות בדיקה מהירה. הבדיקות המהירות מיועדות לתושבי אילת, לכאלה שמגיעים לאילת לרופאים, מרצים שבאים לעבוד פה, כאלה שמגיעים ליום אחד וחוזרים, תושבי אילת שיצאו מהעיר וחוזרים חזרה אך לא לאורחים. יש פה בלבול, הבדיקות המהירות לא מיועדות לאורחי בתי המלון, הם צריכים לעשות בדיקה בקופת החולים".

מה עם אוכל בבתי המלון? תגישו?
"כן. אנו מגישים אוכל לפי תנאי התו הסגול, שזה אומר שאנו מגישים את האוכל והאורחים לא ניגשים לבד למזנון או שכל עוד לא יושבים לאכול אז כולם עם מסכות ואלכוג'ל בכניסה וכו' וכמובן גם כמות אנשים מוגבלת בו זמנית בכל חדר אוכל".  

כמה אנשים יכולים להתכנס בחדר האוכל בו זמנית לפי הגודל?
"לפי המתווה החדש, 50% בו זמנית".

וזה פועל בקפסולות כלומר נגיד שני בני זוג באים או משפחה עם שלושה ילדים, אלה יוכלו לשבת לפי החדרים, כלומר זה מצוות לפי איך שחילקתם את זה, לפי מספר החדרים.
"נכון, אם הם קבוצה ביחד הם יכולים לשבת ביחד, בו זמנית בתוך חדר האוכל הם לא יכולים לעבור את ה-50% מכמות האנשים שיכולה להיות שם".

את "אגמים" אני מכירה כמלון יפיפה ויש חודשים בהם יורדים ישר לבריכה. היא פתוחה?
"בוודאי, הבריכות פתוחות. בכל בתי המלון הן יהיו פתוחות, גם שם תהיה הגבלת מרחק. סידרנו את כל הריהוט בצורה כזו שיהיה מרחק בין כיסא לכיסא".

עוד דבר שדובר עליו הרבה לקראת העניין של האיים הירוקים זה עניין האטרקציות. יש מלא אטרקציות באילת ובסביבה, מה פתוח ומה סגור?
"כרגע הם קיבלו אישור שאטרקציות שפועלות בשטח פתוח כן יוכלו לעבוד. אני מניח שכל הנושא של פעילות ימית יעבוד בלי שום בעיה, המצפה התת הימי בחלקים החיצוניים. כל אטרקציה חיצונית, טיולים, טיולי מדבר ומסעדות - הבנתי שיורשה להן להאכיל עד 50 איש מחוץ למסעדה".

הקניונים סגורים אגב.
"הקניונים סגורים, הבנתי שהביג כן יהיה פתוח ויש גם הקלה לגבי החנויות, עד אתמול היה אפשר עד ארבעה איש בו זמנית בכל חנות ומעכשיו אפשר 20 בכל הארץ. אגב, הקלה מאוד משמעותית, ואני מניח שאם ההסדר של אי ירוק יתפוס יהיו יותר הקלות בהמשך". 

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן הנמצאת בעיר עם שר הבריאות יולי אדלשטיין שוחחה בהמשך התוכנית עם ענת דוידוב, וסיפרה על הדרך למתווה ולפתיחה המרגשת של ענף התיירות בעיר.

קודם כל ברכות על ההשקעה הגדולה. במה את יכולה לעדכן אותנו נכון לרגע זה? איפה זה עומד מבחינתך?
"קודם כל אני שמחה לדבר איתך מהעיר אילת. יצאתי לכאן הבוקר והצטרפתי לשר הבריאות בהמשך היום כדי לוודא שכל ההיערכויות לפתיחת המלונות באילת וים המלח נעשות בצורה תקינה ובלי בעיות. אתמול בלילה אחרי שבועות של עבודה ממשלתית, הממשלה בקבינט הקורונה אישרה החלטה שקידמנו לפתוח אזורי תיירות ירוקים ונקיים באזור ים המלח ובאילת, והדבר הזה אותי ברמה האישית מאוד משמח, קודם כל בגלל שעשרות אלפי אנשים יחזרו לעבוד והם מתרגשים מאוד ממה שאני שומעת ממנהלי בתי המלון שאני פוגשת כרגע באילת, מהעובדה שזה ייתן לנו גם קצת אוויר, וגם חמצן מאוד חשוב לענף המלונאות היפה שספג מכות כל כך קשות בשני סבבים של סגר".

נכון וגם לאילת שהיא מוכת אבטלה. איך נפתרה בסוף הבעיה של מי שהיה חולה או מאומת, אותה בעיה שבגללה שר הבריאות אדלשטיין משך את ההצבעה ואחר כך זה הגיע להצעה פרטית וזה עבר. איך פתרתם את הבעיה הזו?
"מה שסוכם בין שר הבריאות לבין ח"כ אשר זו הסוגיה הזאת שנקראת תעודת מחלים, שהדבר הזה והסוגיה הזו תיבחן על ידי משרד הבריאות. השאלה של איך מתייחסים לאנשים שחלו והחלימו היא סוגיה רוחבית שבעיניי לא הייתה קשורה לחוק האיים הירוקים, ולכן התנגדתי לכריכה של הסוגיה הזו עם עיכוב הפתיחה של בתי המלון באילת ובים המלח כי בסוף זה חמצן".

לגמרי, אבל בסוף אם מישהו שהיה חולה מאומת רוצה להגיע מחר אז מה תדרשו ממנו, את יודעת לומר לנו?
"כמו כל אדם, הוא יצטרך לעשות בדיקת קורונה במקום מגוריו ולצאת לדרך עם הזמנה ביד לנופש ועם בדיקת הקורונה השלילית שלו. הוא יעצור בשני מקומות - בכניסה לאזור בו הוא בחר לנפוש, ים המלח או אילת, ופעם שנייה בצ'ק אין במלון, ויהנה מחופשה בריאה".

כלומר זה לא משנה אם הוא היה חולה, רק מאומת או א-סימפטומטי, את האישור צריך להביא כאחד האדם.
"נכון, גם אני וכל הצוות שלי עשינו אתמול בדיקת קורונה לקראת הנסיעה לאילת, והאמת שזה לא היה נורא בכלל. אני חושבת שזה מחיר ששווה לשלם".

מה קורה בשטח, כלומר, יש בום גדול? קיבלת מספרים? כמה אנשים כבר צובאים על בתי המלון ורוצים להגיע, כמה אנשים כמהים לחופש, יש לך נתונים?
"אני עכשיו בפגישה עם בעלי מלון ומנהלי מלון באילת וכולם מדברים על התעניינות ענקית לסוף השבוע הקרוב, ובכלל אנשים כמהים לחופש. אני גם מעלה את הנושא הזה כל הזמן בקבינט הקורונה לגבי ההיבטים של הבריאות הנפשית והמחיר של החרדה שכולנו משלמים בעקבות הסגרים, ואלו מחירים לא פחות כבדים ממחירי הקורונה. יש לנו נתונים מאוד מדאיגים של עלייה בחרדה ובפניות של לחץ, ובמקום הזה קצת נופש בריא יכול מאוד לעזור".

הקניונים לא יפתחו.
"בשלב הראשון לא. כן מדברים כרגע על כך שמסעדות בשטח הפתוח רק בעיר אילת, כלומר באזורי התיירות הירוקים יוכלו לעבוד אבל רק בחוץ ורק עם מספר מוגבל של לקוחות, הקניונים עדיין לא ייפתחו ואני חושבת שעדיין זו חופשה נכונה וטובה וצריך לעשות את הדברים בהדרגה וכל הזמן לאזן בין הכלכלה לבין הבריאות".

אנחנו זוכרים את התמונות שהיו לנו באילת כשהקניונים היו פתוחים והיו שם אלפי אנשים שהצטופפו בפנים, אז יכול להיות שזה בשכל לא לפתוח, במיוחד שמתחילה עלייה מדאיגה שמשרד הבריאות מודאג ממנה, והשאלה היא איך תפקחו? כלומר, יהיו פקחים שיסתובבו בין בתי המלון, על מי זה מוטל? על מנהלי בתי המלון? על העירייה? איך זה יעבוד?
"צריך להבין שהאינטרס של כולנו זה שהדבר הזה יצליח ובראש הראשונה ראש העיר אילת וראש מועצת תמר, לכן במובן הזה יש כבר שילוט והסברה, משרד התיירות גם יעשה קמפיין הסברתי רציני שיתחיל בימים הקרובים, בתי המלון עצמם ערוכים ומאוד מקפידים כי הם אמרו לי שהם רק רוצים לעבוד. אז במובן הזה זה אינטרס של כולנו. יהיו אנשים ממה שהבנתי בבתי המלון שכל תפקידם הוא אחראי קורונה, הם יסתובבו ויבדקו שמקפידים על הכללים. אני בכלל חושבת כאחת שכל הזמן בממשלה אומרת שחייבים למצוא איזון אחר, לשנות דיסקט באיזון בין כלכלה לבריאות, שיש כאן מתווה יצירתי שאם הוא יצליח צריך לשכפל אותו לעוד ענפים".

בדיוק, גם לשכפל וגם אני שואלת אותך אילו אזורים נוספים יכולים להיות איי תיירות, האם חשבתם כבר על המקומות הבאים?
"עדיין לא, אני חושבת שהתהליך של אישור האיים הירוקים היה מאוד מורכב והייתי צריכה כשרת תיירות לקבל החלטה קשה, כי שר הבריאות וגורמי הבריאות התעקשו שזה יתחיל במתווה מאוד מצומצם, והחלטתי שכדי לתת חמצן לעשרות אלפי ישראלים, לעיר אילת ולמעל ל-50% מתחום הפנים של מדינת ישראל זו פשרה טובה שצריך לאזן אותה עם הבריאות ולפחות לצאת קדימה ולעשות משהו, מאשר שכל הענף ימשיך להיות משותק. יחד עם הצימרים שנפתחו זאת נראה לי התחלה טובה".

בצימרים יהיה אוכל? כי בבתי המלון יהיה אוכל, בצימרים מה יהיה?
"כרגע הצימרים ממשיכים לעבוד במתכונת מצומצמת ללא חדרי אוכל ומקומות משותפים, כי הצימרים פתוחים בכל הארץ ולא רק באזורים ירוקים שדורשים בדיקות קורונה ולכן זה היה המתווה, אם יהיה צורך נחזור ונדון גם בנושא הזה".

בואי נדבר טיפה על פוליטיקה לפני שאנו נפרדות. עד כמה הממשלה הזו הולכת להתפרק לדעתך? כמה מהר?
"הלוואי שהייתי יודעת, זה הרבה תלוי בשותפים שלנו ובראש הממשלה".

זה נכון, כי הם אומרים שזה תלוי בכם.
"לא, יש הסכם מאוד ברור, נכנסנו לממשלה כדי לייצר שינוי בכל מיני היבטים, ואחד מהם הוא לייצר תקציב למדינת ישראל אחרי שלוש מערכות בחירות, ובעניין הזה לא נתפשר".

כמה את מודאגת מזה שבג"ץ עלול או עשוי, תלוי איך מסתכלים על זה, להתערב בעניין של חוק יסוד ראש ממשלה חליפי?
"נכבד את החלטת בג"ץ בכל היבט וכפי שהיא תיקבע. אני חושבת שעצם החוק הזה, חוק היסוד, שהוסיף פרק שנקרא ממשלת רוטציה, ממשלת חילופים שבעבר לא הוסדר בחוק, אין איתו שום בעיה. יש כל מיני טענות שנוגעות גם למספר ההצבעות, מנגנון הצבעות אי האמון בחוק הזה".

כן, שהוא מן יצור כלאיים כזה שאף אחד עוד לא נתקל בו עד היום.
"אנחנו בכל מקרה נכבד את החלטת בג"ץ, ואני חושבת שלא תומכים או מרסקים את בג"ץ לפי פוזיציה, ולכן גם כשנוח לנו וגם כשלא נכבד את הפסיקה שלו".

היה והוא אומר שזה לא חוקי אז הולכים הביתה בעוד זה לא קשור לתקציב.
"אני מציעה שלא נקדים את המאוחר ונראה מהי הפסיקה. עשיתי התמחות בבית המשפט העליון ואני בטוחה שההכרעה תהיה חכמה, מאוזנת ועניינית".