אחרי לא מעט מחלוקות סביב הנושא, הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק למימון ימי הבידוד. עורכת הדין סיגל פעיל, מומחית לדיני עבודה, הסבירה הערב (חמישי) לליאת רון בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM מהם פרטי המתווה והתייחסה לחלוקת המימון בין העובד, המעסיק והמדינה, ובהמשך הסבירה כי בעבור ציבור העצמאים - טרם גובש מתווה בנושא.

אנחנו שומעים שסוף סוף הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק למימון ימי בידוד. עורכת הדין סיגל פעיל, מומחית ליחסי עבודה, תסבירי לנו מי משלם על הבידוד?
"אז קודם כל באמת אפשר להוריד את הכובע ליו"ר הוועדה חיים כץ, בשיתוף פעולה עם נשיאות המגזר העסקי, שהביאו פתרון מידתי למעסיקים ולעובדים לגבי ימי הבידוד. מה שיקרה הוא, מה-1 באוקטובר - יש פה תחולה רטרואקטיבית, הוא שימי הבידוד ימומנו באופן הבא - ימי העבודה שעובד היה אמור לעבוד בהם במהלך ימי הבידוד - זאת אומרת שזה לא כולל בתוכו את ימי המנוחה או ימים שהוא לא היה אמור לעבוד בהם, יחולקו כך: יום אחד על חשבון העובד, יום אחד על חשבון המדינה.

יתר הימים, מתוך מניין הימים שמכונים ימי עבודה בתוך החוק, שזה חמישה ימים בתוך שבעה ימים ולא יותר, יחולקו כך - אצל מעסיקים שהם עד 20 עובדים, זה יחולק 75% על חשבון המדינה ו-25% על חשבון המעסיק. מעסיקים שהם מעל 20 עובדים, זה יחולק 50% ו-50%. שוב, אני מדברת על יתרת הימים אחרי היום הראשון שיהיה על חשבון העובד ויום אחד על חשבון המדינה, וגם זה רק ימי העבודה שהעובד היה אמור לעבוד בהם".

אני מבין מה את אומרת, ואני מבין שהיה צריך להגיע לאיזשהו פתרון, אבל את יודעת מה זה מעל 20 עובדים, הרי אפשר להגיד שלהרבה מאוד עסקים קטנים יש 25 עובדים, זה לאו דווקא אומר שהם כאלה טייקונים. עדיין, אפשר להגיד שרוב המשקל בסוף בא שוב על כתפיהם של המעסיקים הקטנים, לא?
"קודם כל, יש כאן יתרון למעסיקים קטנים, מה שמכונה בחוק - 'עד 20 עובדים', כשאתה מוציא החוצה עובדים בחל"ת. זאת אומרת שאם המעסיק הוציא עובדים בחל"ת, אז לצורך החוק הזה, מוציאים אותם מחישוב מצבת כוח האדם. זה מאפשר ליותר מעסיקים 'ליהנות' - במרכאות כפולות ומכופלות, אין פה הנאה משום סוג כמובן - ממימון של 75% מייתרת הימים האלה. אני מסכימה שהמצב הנוכחי מוטל באופן חסר פרופורציות על מעסיקים בכל מקרה, אבל ביחס למצב כפי שהיה קודם בהסכם שהאוצר חתם עליו עם התאחדות התעשיינים, ובהתחשב במצב הנוראי שהיה אז, הנטל על המעסיקים היה חמור בהרבה - המצב הנוכחי שנוצר, הוא הרבה יותר טוב".

ומה קורה אם אני עצמאית?
"זו שאלה נפלאה, זה בהחלט מאבק נוסף שאנחנו מנהלים בקשר לעצמאים".

אני חושבת שהמתווה הזה, תסלחי לי שאני אומרת את זה, 'מתווה פח'. את יודעת למה? כי לא יכול להיות שבכל פעם שוכחים את האנשים שבאמת זקוקים לחגורת ההצלה הזאת - כל אלה שמעסיקים את עצמם ולא מעסיקים אחרים. אני מצטערת, אני חושבת שהמתווה הזה בעייתי.
"להיפך, לא רק שאת לא צריכה להצטער, אני חותמת ועוד ביתר שאת על כל מילה ממילותייך, זה בדיוק מה שנטען בתוך ישיבת הוועדה, זה בלתי הגיוני, זה הזוי וזה מוזר ואי אפשר בכלל ליישב את זה עם ההיגיון הבריא".

נו, ו...
"כל סיפור העצמאיים עדיין לא מוסדר, וכמובן צריך להסדיר ולהכניס אותם בתוך החוק הזה".