למשבר הקורונה נכנסנו לפני מספר חודשים עם הרבה סימני שאלה, אבל כבר בהתחלה החלטנו שנלך יד ביד עם הלקוחות שלנו ולקוחות הבנקים האחרים שיתקלו בדלתות סגורות דווקא כשהם זקוקים להם יותר מתמיד. תמיד היינו הבנק של כל הישראלים והוכחנו את החשיבות שלנו גם בימי משבר אלה כבנק הכי פתוח ונגיש במערכת. 

אנחנו מתקרבים לסופה של אחת השנים הקשות והמאתגרות שידענו אי פעם, שנה שבה העולם כולו עצר מלכת. אם שנת 2020 תיזכר כשנת המשבר הבריאותי, נדמה שאחרי שהחיסונים ייכנסו לחיינו, שנת 2021 תהיה שנת המשבר הכלכלי הגדול ושנת המבחן האמתית שלנו.

עם מיליון מובטלים, מאות אלפי עצמאים על סף קריסה, חברות ענק שלא יודעות מה צפוי להן מחר גרעון הולך וגדל, ברור לכולנו שהמשימה לא תהיה פשוטה. כדי לעמוד בה בהצלחה נדרשת התגייסות של כל המערכת – משרד האוצר, בנק ישראל והמערכת הבנקאית – יד ביד.

אין זה סוד שבשנים האחרונות הבנקים היו שק החבטות של נבחרי הציבור ולא פעם ניסו לתאר אותנו כעושקים, ציניים ותאבי בצע. 

אני שמח שדווקא בחודשים האחרונים הקולגות שלי ואני מצאנו את הדרך לתקשר עם הציבור בדרך שהביאה את הזעם הטבעי שעשוי היה להיות מופנה נגדנו לרמה הכי נמוכה שלו אי פעם. במשבר הנוכחי הבנקים התגלו כמערכת שמוצאת פתרונות יצירתיים ומכילה את המצב המורכב תוך שהיא לא מחכה לפתרונות הממשלה שבוששו לבוא ומפגינה אנושיות, הבנה, הכלה וגמישות כדי שהלקוחות יוכלו לשרוד את התקופה הקשה.

לטובת הבראת המשק, הממשלה צריכה לבחון מחדש את שיטת המענקים הקבועים ודמי האבטלה המורחבים שניתנו כפלסטר כדי לעצור את הדימום הכלכלי של תחילת המשבר. מה שהיה טוב כפתרון ביניים הופך למסוכן כפתרון קבע שמשנה את ה-DNA שלנו כחברה ופוגע באפשרות להאיץ את תהליך הבראת ושיקום המשק.

הגידול במספר המובטלים והישראלים שנקלעו לקשיים כלכליים עלול לשנות את החברה הישראלית ולהביא רבים לפת לחם.  אני קורא לממשלה לא להשאיר את הנושא הזה לטיפול המערכת הבנקאית אלא לצאת במדיניות מסודרת. המדינה צריכה להגדיר את כללי המשחק ולייצר פתרונות מתאימים. 

פסגת העסקים של מעריב 2020 מקבוצת The Jerusalem Post

26.11.20 - בכירי המשק צופים פני עתיד, בהנחיית קרן מרציאנו

יצולם במתכונת יוקרתית וישודר באתר מעריב ובפייסבוק בשעה 10:00

כמעט כל ישראלי עם רישיון נהיגה מכיר את קורס הנהיגה המונעת. עברתם עבירות? קיבלתם נקודות? תגיעו לקורס, תעברו אותו בהצלחה, לא תעשו עבירות נהיגה נוספות והעבר התעבורתי השלילי שלכם ימחק.

כנקודה למחשבה אפשר לנסות לתרגם את השיטה גם לעולם הפיננסי. המערכת תאתר את כל מי שהסתבכו כלכלית בימי המשבר ותשלח אותם לקורס של חינוך פיננסי מונע שיעזור לו להתגבר על הקושי הנוכחי ולצאת לדרך חדשה ומודעת יותר. מי שיגלה מחויבות לתהליך, המערכת תבוא לקראתו ותמחל לו על חלק מהחובות במטרה לעזור לו להשתקם.

אחרי שנים בהן החינוך הכלכלי הנכון הוזנח במדינת ישראל, הגיע הזמן להפוך את הנושא לפרויקט ממלכתי. המדינה תיתן כתף מצד אחד, בדמות תשתיות ותקציבים והבנקים ייתנו את הכתף מהצד השני, בהנגשת ידע רלוונטי והצעות לפתרון ויחד נעזור לישראלים שבאמת רוצים לצאת מהבוץ להשתקם כלכלית ולצאת לדרך חדשה.

הכותב הוא מנכ"ל בנק ירושלים