נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין נפגש בשבוע שעבר לשיחה עם שר האוצר ישראל כ"ץ, כשעל הפרק עמדו צעדים לעידוד המשק. שר האוצר ביקש מלין להעלות את ההצעות על הכתב, ובראשן את ההצעה לביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי בסך 75 דולר.

"בשיחתנו האחרונה הצעתי לבטל את הפטור ממע"מ ביבוא אישי ובמקומו להעניק פטור על צריכת מים ביתית או על צריכת חשמל. השר החליט לשקול ביסודיות הצעה זו", אמר לין, והוסיף: "ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי יבטל אפליה חמורה הקיימת כיום מול חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל. כל מי שמייצר או מוכר מוצרי צריכה בישראל מתחרה מול ספקי חוץ בתנאי תחרות נחותים ובלתי שווים, כשהיתרון ניתן לספקי החוץ".

לדבריו "ביטול הפטור יחזק את כוח הקנייה ואת הצריכה הפרטית למגזר המקומי. הגברת הביקוש בשוק המקומי תסייע לייצר מקומות עבודה. הערך החברתי של החלפת הפטור ביבוא אישי בפטור בצריכת חשמל ביתית או צריכת מים ביתית הוא דרמטי. במסגרת הפטור מיובאים הרבה פריטים שאינם פריטים חיוניים ורק חלק נהנה מכך. לעומת זאת, בצריכת חשמל או מים ביתיים, הפטור מוענק לכל האוכלוסייה והוא חשוב בייחוד עבור השכבות החלשות שיתקשו לשלם את תשלומי החשמל והמים בתקופת החורף".

לפי הערכותיו של לין, הפסד ההכנסות למדינה בהענקת פטור ממע"מ בצריכת חשמל ביתי עומד על 1.7 מיליארד שקל. מאידך, הפסד ההכנסות המדינה במענק פטור ממע"מ בצריכת מים לשימוש ביתי עומד על 930 מיליון שקל. בכל אחד מהמקרים ההפסד בהכנסות המדינה הוא קטן יותר מהפטור ממע"מ ביבוא אישי, שעל פי ההערכה האחרונה עמד על 2 מיליארד שקל.

לין טוען שמהלך יזכה לאהדת הציבור הרחב. סקר באמצעות חברת SQ למחקר יישומי מראה שמהלך לביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי, שבמקומו יינתן פטור ממע"מ על צריכת חשמל או צריכת מים, יזכה באהדה של 71%. יש לציין כי הדרג המקצועי באוצר בראשות המנכ"ל ערן יעקב תומך במהלך ביטול הפטור. גם שר האוצר לשעבר משה כחלון נטה לתמוך בביטול הפטור, אך חשש שהדבר עלול לפגוע בו אלקטורלית בבחירות שהיו בעבר.