עכשיו כשיום הקניות המכונה "בלאק פריידיי" מאחורינו, אפשר להתחיל לספור את המזומנים: שב"א דיווחה היום (ראשון) כי הישראלים ביצעו במהלך יום שישי עסקאות אשראי בסכום כולל של 881.87 מיליון שקלים. סכום העסקה הממוצע לעסקת אונליין היה 216.62 שקלים ולעסקה ישירה - 162.15 שקלים.

פתיחה מחודשת של קניון עזריאלי איילון (צילום: אבשלום ששוני)

אחיה פריד, ראש חטיבת שירותי התשלום בכאל, שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM ושיתף במספרים: "הישראלים קנו ב-67 מיליון שקלים, זה סכום שיא וגידול דרמטי של עשרים אחוז מהשנה שעברה".

מה הנתונים שלכם? עד כמה שאני מתרשמת מדובר בנתונים מעודדים. פרט.
"כן, האמת שראינו בלאק פריידי כבכול העמים. בכל העולם ראינו עלייה של כ־20 אחוז, וגם הישראלים קנו ב־67 מיליון שקלים. מדובר בגידול דרמטי של כ־20 אחוז ביחס לקניות בשנה שעברה". 

קנו באתרים בחו"ל? באתרים בארץ? איך זה נחלק?
"גם וגם. קנו באתרים בחו"ל ובארץ. אנחנו יודעים שקנו באתרים בינלאומיים ב־67 מיליון שקל, ואנחנו מניחים שבאתרים הישראליים היה גידול אפילו יותר משמעותי, אבל אין לנו את הסטטיסטיקה המדויקת על האתרים הישראליים כי לוקח זמן לעבד את זה, אבל בהחלט מדובר על עלייה משמעותית. כנ"ל לגביי כל חודש נובמבר. מה שאומר שגם האתרים הישראליים השתתפו בכל החגיגה הזו". 

איך אתה מסביר את זה שאנחנו יודעים שיש כמעט מיליון מובטלים, המון אנשים בחל"ת, שעסקים נסגרים, ותמונת המצב מזעזעת ועדיין ישנה בהלת קניות בסדר גודל כזה? 
"תראי, אני לא אכנס להשפעות הפסיכולוגיות, אבל כן אני חושב שלקורונה יש השפעה משמעותית על הרגלי הצריכה שלנו. הגידול ברכישות האון ליין משקפות את המצב. בתי העסק הקמעונאים  עשו עבודה. כל מי שנכח באונליין שיפר את הנוכחות שלו בצורה משמעותית, בין עם זה בעולם חווית המשתמש והמלאי. אתרים קיימים שיפרו את עצמם, ואחרים נכנסו בצורה מעוררת השתהות ובמהירות. אנשים קונים מכל מיני טעמים - הם לא יוצאים החוצה, וקונים כפיצוי, ועדיין מרגישים שהם הוציאו פחות כסף. יש גם הצטרפות של קבוצות גיל חדשות - הגיל השלישי שהפך להיות יותר טכנולוגיים".

גם דודי מנטין מנכ"ל רשת 'ריקושט' סיפר על הצלחת הרשת במבצעי בלאק פריידי: "הגידול היה מעל מה שמכרנו בשנה הקודמת". 

איך היו הקניות אצלכם?
"הבלאק פריידי היה הרבה מעבר למה שציפנו - גם באונליין וגם בחנויות הפיזיות כתוצאה מכל המצב בו אנחנו נמצאים". 

כמה חנויות היו סגורות?
"חצי היה פתוח, וחצי סגור בגלל הקניון".

מי הקהל שלכם? חיילים? 
"אנחנו גם קהל צעיר, אבל אני מזמין אותך לראות מי מסתובב היום בשביל ישראל. תראי שהרבה אנשים החליטו לטייל בשביל במקום לנסוע לחו"ל".

איך שכללתם את מערך האונליין שלכם?
"ראשית הגדלנו את המגוון של הפריטים בתוך האתר עצמו, וגם הכנסנו קטגוריות חדשות כשראינו בגל הראשון שענף הספורט העצמאי מתרחב הוספנו עוד פריטים. מעבר לזה, הבלאק פריידי נפל על גל הגיוסים הגדול של נובמבר, וזה גם מאוד השפיע על הקניות.בנוסף חשוב לי להדגיש שיש שינוי גם בחנויות הפיזיות.  כשלקוח כבר נכנס לחנות העסקה הממוצעת שלו גדולה יותר כי יש פה אפקט פסיכולוגי 'חיכיתי כבר שעה בתור בחוץ, אז אני לא אקנה?"'

מה אתה אומר על הפיילוט של הקניונים? 
"תראי, אני מבין את הפחדים והחששות".

השאלה אם זו הדרך בעצם. מה דעתך? 
"אני חושב שהשיטה הזו הייתה טעות מיסודה, ואחר כך הם אמרו שהפיילוט נכשל. אם היו פותחים את כל החנויות ללא יוצא מהכלל לא היינו רואים תמונות כאלה - הקהל היה מתפזר. לפתוח 15 קניונים ל־9 מיליון אנשים זה דבר לא סביר".