לקראת הדיון בקבינט הקורונה, בו יוחלט האם לסגור בחזרה את הקניונים שנפתחו כחלק מפיילוט פתיחת המסחר, התראיין היום (ראשון) מנכ''ל רשת המשביר לצרכן רמי שביט ב-103FM והתלונן כי אף אחד לא מוכן לקחת אחריות בממשלה. "הכל פופוליסטי, כל יום פושטים את הרגל 200 עסקים". לדבריו, הגדירו במשרד הבריאות את הפיילוט כהצלחה ולכן אין סיבה לסגור אותם מחדש. 


מה אתה אומר בתגובה להמלצה לסגור את כל המסחר?
"אנחנו כבר שלושה חודשים סגורים. אני לא יודע מה הם רוצים לסגור, את מה שממילא סגור? מתוך 180 קניונים שסגורים יש רק קניונים שעשו פיילוט. אנחנו מדברים על סגירה של המשק שכבר שלושה חודשים יושב בבית. משרד הבריאות מתנהג כאילו הוא מנהל את המדינה. אני לא יודע איזו החלטה יקבל הקבינט, אבל דבר אחד בטוח, אין כאן ניהול אמיתי של המשבר. אנחנו צריכים ללמוד לחיות לצד הקורונה, ולא שהקורונה תנהל אותנו. במצטבר, אנחנו כבר חמישה חודשים לא עובדים. כשאנחנו פונים למשרד הבריאות הוא אומר 'אני לא אחראי על הפיצויים ולא על הכלכלה. אני אחראי רק על הבריאות', אם זה ככה אז שמשרד הבריאות ייתן את ההמלצות שלו, ואני מקווה שבירושלים עדיין נשאר ההיגיון, והקבינט יסתכל על התמונה הכוללת כמו שהוא צריך להסתכל. תראה, כל יום פושטים את הרגל 200 עסקים. הכל פופוליסטי. אני לא מבין מה משרד הבריאות צריך להחליט, הם כבר חודשיים אומרים שאנחנו בגל שלישי, מדובר באנשים שרוצים להיות רק על הבמה,  בוא תשתיק אותם חודש עכשיו ואין קורונה". 

חזרה לשגרה בקניונים (צילום: אלון חכמון)
חזרה לשגרה בקניונים (צילום: אלון חכמון)

מה זאת אומרת? אתה לא רואה מה קורה בעולם?
"ראש הממשלה אמר שאנחנו ארץ ירוקה. למה לא שחררו את המסחר? אם המסחר סגור אז למה מאשימים אותנו בעלייה בתחלואה? שיגידו מאיפה באה הקורונה. אם היא באה ממגזרים שונים, או מערים מסוימות אז שיגידו לנו ויגמרו את הסיפור הזה, ויתנו פתרון כלכלי". 

והבעלים של איקאה?
"הם בכלל לא היו צריכים לסגור לדעתי. הם היו צריכים להשאיר את העסק פתוח".

אז זה בניגוד להנחיות.
"קנייבסקי שביקש לפתוח את הישיבות בניגוד להנחיות זה בסדר? מישהו פנה אליו? למה יש כאן אנשים שעושים מה שהם רוצים והכל בסדר? אתה יודע שהמסחר במגזר לא נסגר יום אחד? יש להם אנשים בכנסת ובממשלה שעוזרים להם להמשיך חיים רגילים, אבל מה איתנו? שימו לב את מי סוגרים. את העסקים הגדולים, החוקיים, את הקניונים. שמו לב שאחרי פיילוט של שבועיים שהוכח כמוצלח מאוד, פרופ' גרוטו היה ביום שישי בקניון פתח תקווה ואמר שהצלחנו מעל המצופה, אז למה מזכירים לנו שביום שישי לפני שבועיים הייתה בעיה? איפה הייתה התקשורת בסוף השבוע הזה? הרי אז לא הייתה שום בעיה. הקניונים עובדים הרבה יותר מכל מתחם מסחרי אחר בארץ".

תור לחנות H&M בקניון הגדול בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
תור לחנות H&M בקניון הגדול בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)


רגע לפני החיסון, לא שווה שלפני שכולנו רואים את קו הסיום נחליט לשמור ולהקפיד על ההנחיות בכדי לא לאבד עוד חיים של אנשים?
"למה שיחכו? אני אומר לך שאנחנו כבר שלושה חודשים סגורים".

כן, אבל אנחנו ממש לפני החיסון - לא עדיף שניתן עוד מאמץ אחרון? 
"אז בואו נחליט בצורה מסודרת שכולנו נכנסים לסגר בפברואר ואז נצא ממנו עם בדיקה וזריקה. אין בעיה.העניין הוא שעושים סגר רק למסחר, מה זה נותן להם? דרך אגב, המסחר לא קיבל שקל פיצוי. אנחנו לא קיבלנו שקל פיצוי מהמדינה. אנחנו לא עצמאיים ולא שכירים, ולא צועקים 'לחם עבודה', מה אנחנו מבקשים? לעבוד? אנחנו עם מיליארדים של סחורות ואנחנו לא יכולים למכור אותה. כל חווית הקנייה נהרסה, אני הפכתי עצמי לחצי מרכול, הפכתי את הסניפים שלי לחיוניים בשביל לעבוד. אנחנו מוסיפים נייר טואלט, חומרי ניקיון, הכול. זה כבר הפך להיות חמישים אחוז מהסניף. עשיתי הכל בשביל לשמור על העסקים".