בנק הפועלים ומכון היצוא במשרד הכלכלה עשו השבוע היסטוריה כשהובילו משלחת ראשונה אי־פעם של כ־200 בעלי חברות טכנולוגיה ובכירים במשק לוועידת החדשנות הגדולה של המזרח התיכון - GITEX, שהתקיימה בדובאי שבאיחוד האמירויות. היזמים הישראלים יצרו קשרים עם עמיתיהם המקומיים, החליפו רעיונות וטלפונים, נפגשו עם בכירים בממשל ועם נציגי קרנות מימון - והניחו את היסודות לחזון "השלום הכלכלי" בין מדינות האזור. 

ביתן בתערוכת הרובוטיקה בכנס GITEX  (צילום: סיון פרג')
ביתן בתערוכת הרובוטיקה בכנס GITEX (צילום: סיון פרג')

תומר נוטקין: "האמירותים מחפשים רעיונות חדשניים, שיתופי פעולה ואמון הדדי" 

"הבסיס להשתתפותנו בוועידת החדשנות GETIX הונח בחודש ספטמבר השנה, כשמשלחת בראשות דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, וראובן קרופיק, יו"ר הבנק, יצאה לאיחוד האמירויות. הם נפגשו עם נציגים בכירים בממשל ובכלכלה המקומית, חתמו על הסכמי שיתופי פעולה עם שני הבנקים הגדולים ביותר באבו דאבי ובדובאי ועל מזכרי הבנות בנוגע לאזורי הסחר במדינה, והניחו את אבן הפינה לשיתופי הפעולה העתידיים. אז גם הוחלט על הקמת המשלחת לוועידה בשיתוף מכון היצוא במשרד הכלכלה. לאחר שוועדה מקצועית בחרה את 200 היזמים שישתתפו במשלחת – יצאנו לדרך".

"מה שמייחד את הוועידה הנוכחית זה שהיא היחידה בעולם שנערכת השנה באופן פרונטלי ולא באמצעות זום, וההיענות אליה הייתה רחבה. היום השני שלה נבחר ל'יום ישראל', וזה היה אירוע מרגש שהניח אותנו במוקד. נציגים של הבנק, ובהם קוטלר וקרופיק, ושל משרד הכלכלה ומכון היצוא מצד אחד, ושל האמירויות מאידך, עלו על הבמה המרכזית וסיפרו איך הם רואים את שיתופי הפעולה והדינמיקה העסקית והאישית בעתיד. כל זאת מתוך הבנה שלא מייצרים עסקים ישר מההתחלה. שני הצדדים עדיין חשדניים ואי אפשר לגשר על פערים של עשרות שנים בלחיצת יד אחת".

אנשי עסקים ישראליים בסיור בפרויקט Sustainable cities בדובאי  (צילום: סיון פרג')
אנשי עסקים ישראליים בסיור בפרויקט Sustainable cities בדובאי (צילום: סיון פרג')

"חשוב שהיזמים הישראלים יידעו שהאמירותים לא מחפשים סטארט־אפ לשפוך עליו כסף. הם יודעים שהמוח היהודי יכול לשדרג אותם, והם רוצים דיאלוג, רעיונות חדשניים ושיתופי פעולה שהם יוכלו לממש. למשל, חברות בת שגם היזם הישראלי וגם הם ישקיעו בהן – והם כבר ישווקו את המוצר או השירות באזור שלהם עם הקשרים והיכולות שלהם. לכן הצלחה באיחוד תפתח להרבה גורמים ישראליים ערוצים לעולם הערבי, וכן לשווקים עצומים שאין לנו בהם הרבה דריסות רגל, כמו במזרח הרחוק ובאוסטרליה".

"עבורנו, הוועידה הזו היא הזדמנות נדירה לנצל את היתרון המשמעותי של הבנק בהיותו גוף פיננסי מוביל ומוכר, להוות פלטפורמה לרשת של קשרים בין היזמים ללקוחות הפוטנציאליים ולייצר תשתית לשיח ביניהם. חשוב שכל צד יברר אילו עולמות תוכן מעניינים את הצד השני, ואם הם צריכים עזרה. למשל, הם לא צריכים אותנו בתחום הבנייה, אבל אנו יכולים לייצר להם פתרון טכנולוגי לבקרה על תאונות עבודה באתרי הבנייה. הטכנולוגיה מעניינת אותם מאוד ויש אצלם דרישה לידע וניסיון בנושאים כמו ערים חכמות, ביג דאטה, פינטק, מדטק, אגטק, כלי רכב אוטונומיים ופתרונות תקשורת, שבהם ישראל נחשבת למעצמה עולמית. תפקידנו הוא לאתר ולהפגיש אותם עם חברות ויזמים ישראלים שמתמחים בנושאים האלה".

"אני לא מצפה שעשר חברות ישראליות יחתמו תוך חודשיים על הסכמים עם גופים אמירותיים. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע. הצלחה מבחינת הבנק תהיה כשבעוד כמה חודשים החברות והיזמים הישראלים ימשיכו את הדו־שיח האינטראקטיבי שלהם עם מקביליהם האמירותים ואף יעמיקו אותו, שיבססו את האמון הראשוני ושיקבלו ביטחון. בסך הכל, אני חושב שאנו עושים כאן משהו מאוד משמעותי, עם תחושה של שליחות אמיתית. אנחנו מניחים את היסודות לשלום הכלכלי, כי אנו מאמינים שיחסי גומלין כלכליים יכולים להביא את השקט לאזור הזה".
הכותב הוא מנהל מרכז עסקים הייטק בבנק הפועלים

תומר נוטקין (צילום: פרטי)
תומר נוטקין (צילום: פרטי)

במסגרת הוועידה העסקית הרשמית בין ישראל לאיחוד האמירויות - BEYOND BUISNESS - בהובלת בנק הפועלים ומכון היצוא, ביקרו השבוע 200 יזמים ויזמיות מובילים מישראל, אנשי ונשות חדשנות, מדע ועסקים בדובאי, לארבעה ימים של סיורים ומפגשים עם גורמי ממשל ואנשי השקעות, פיננסים, חדשנות והייטק מקומיים. במסגרת מדור מיוחד של "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים, אנחנו מספקים השבוע הצצה למסע הייחודי, ולהזדמנויות הכלכליות הגדולות שנפתחו במסגרת הסכם השלום ההיסטורי בין המדינות.