הצהרתו של פרופ' ירון: שער החליפין של הדולר לעומת השקל ירד אתמול לרמה של 3.24 שקלים - מה שגרר את התערבות הבנק המרכזי, אשר רכש מאות מיליוני דולרים. בעקבות כך, התחזק הדולר במעט לעומת השקל, ויצוין כי הנגיד פרופ' אמיר ירון אינו מתייחס בשוויון נפש למתרחש בשוק המטבע.

בהרצאה שנערכה השבוע בכנס הורוביץ, הבהיר הנגיד כי בנק ישראל יעשה כל שיידרש כדי להגן על הדולר. לדבריו, "מדיניות רכישות המטבע היא נדבך אחד במדיניות המוניטרית, ומצטרפת לשורת צעדים נרחבים שננקטו במשבר".

לדברי ירון, "על אף הביצועים המצרפיים הטובים עד כה של היצוא, ייסוף מהיר עלול לפגוע בביצועים של היצוא ושל הענפים המייצרים תחליפי יבוא בהמשך, ולהקשות על התאוששות המשק. החשש מתעצם לאור מצב הסחר העולמי והגידול באחוז החברות המדווחות על מחסור בהזמנות ליצוא".

דולרים (צילום: רויטרס)
דולרים (צילום: רויטרס)

הנגיד הסביר כי היחלשות הדולר היא תופעה עולמית, והשקל לא בלט באופן מיוחד בהתחזקותו מול הדולר - בין היתר בזכות המדיניות של בנק ישראל בשוק המט"ח. סיבות נוספות להתחזקות השקל היו הגידול העודף בחשבון השוטף, בשל התכווצות יבוא, וירידה במחירי האנרגיה. לפי נתוני בנק ישראל, רכישות המטבע, שהסתכמו מתחילת השנה ועד חודש נובמבר ב־17 מיליארד דולר, סייעו לעמוד מול זרמי המטבע שנכנסו לישראל ומיתנו את קצב הייסוף.

הנגיד הוסיף: "בנסיבות הנוכחיות, רמת יתרות המטבע (שעומדת על 163 מיליארד דולר - י"ש) איננה מהווה מגבלה על מדיניות רכישות המט"ח. בנק ישראל מתכוון להמשיך את המדיניות בשוק המטבע גם ב־2021, ולרכוש מט"ח בכמות שתידרש, כדי למנוע הימשכות של הייסוף מעבר למה שנגזר מהנתונים הבסיסיים במשק".

ימי קורונה: הבורסה לניירות ערך תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ימי קורונה: הבורסה לניירות ערך תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אנליסטים ומנהלי השקעות מעריכים אף הם כי הדולר נחלש לנוכח עודף הסחר בישראל. עופר קליין, הכלכלן הראשי של הראל, מסביר כי התאוששות היצוא ברבעון השלישי היא אחת הסיבות לכך.

יוסי פרימן, מנכ"ל חברת המימון פריקו, העריך אתמול: "השוק הוצף במט"ח בגלל לקוחות זרים שמוכרים דולרים לצורך השקעות באיגרות חוב והגופים המוסדיים שמבקשים להגן על חשיפת המטבע בהשקעות הגלובליות"