שנת 2020 טלטלה את עולם העסקים. בתי עסק רבים נאלצו לסגור את שעריהם בעקבות הסגרים וההגבלות ונקלעו לקשיים גדולים. עם זאת, היו גם עסקים שלמרות המצב הלא פשוט ניצלו את תקופת הקורונה להתרחבות, ואת השנה הנוכחית הם מסיימים עם סניפים חדשים ועם תקוות רבות לצד החששות. "נפגענו מאוד מהקורונה, המחזור שלנו היה 10% מהמחזור הרגיל. אבל למרות זאת החלטנו להתרחב, כי האמנו שבסופו של דבר נחיה לצד הקורונה והקניונים ייפתחו", אומר אסף מור, מבעלי רשת פופסי - מתנות ומוצרים מעוצבים.

קורונה - תנועת קונים דלילה בקניון. צילום: אבשלום ששוני

רשת פופסי נפתחה במאי 2018. עד הקורונה היו לה ארבעה סניפים: בקניון גבעתיים, בקניון איילון, בקניון עזריאלי הוד השרון ובמגדלי תל אביב. "אחרי הסגר הראשון, בסוף יוני, פתחנו חנות בקניון רחובות, ובזמן הסגר השני שיפצנו עוד שתי חנויות. האחת בקניון עזריאלי חיפה והשנייה בקניון רננים ברעננה", מספר מור.

מה ההיגיון לפתוח חנויות חדשות דווקא עכשיו?
"קודם כל, התקופה שבה הקניונים היו סגורים נתנה לנו זמן התארגנות. כמו כן, יש עכשיו גם הרבה תחלופה בקניונים. יש חנויות שנאלצות לסגור בגלל המצב, וזה מייצר הזדמנויות לשכירת נכסים יותר אטרקטיביים בתנאים מסחריים יותר טובים. אני מודה שאנחנו חיים עם החשש. אנחנו משקיעים המון כספים, לא יודעים בדיוק מה צופן העתיד ומקווים שזה ישתלם.

"אנחנו מוכרים מתנות, דברים שאנשים פחות קונים אונליין אלא מעדיפים לבוא לחנות, לבחור, לעטוף. מעבר לכך, מתנה זה צורך מיידי, אתה לא תחכה כמה שבועות עד שהיא תגיע. כמו כן, מפני שאנחנו מוצר זול אנחנו גם בולטים בנוף. הקורונה פחות פוגעת במוצר שלנו, להבדיל מחנויות צעצועים יקרות. אצלי ב־20 שקל הילד מבסוט".

"אנחנו פותחים חנויות וסניפים כל הזמן, כל השנה, וגם עכשיו", אומר עופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב", שפתחה בחצי השנה האחרונה למעלה מ־14 עסקים שונים. "הארגון שלנו מורכב מיותר מ־120 עסקים חברתיים, בהם מפעלים, רשת בתי הקפה 'קפה טוב', חנויות (כמו הרשתות 'דנדשה' ו'סיפור חוזר'), ודוכני מכירה המהווים מותגי הכשרה עבור אנשים עם מוגבלות או חסמים תעסוקתיים וחברתיים".

"כיום בתהליך הכשרה יש אצלנו יותר מ־6,000 איש", הוא מספר. "כל הנושא הזה של הריחוק החברתי והתו הסגול חתך לנו את התשתיות בחצי. כלומר, אם למשל במשמרת היינו מכשירים שמונה עובדים, אז בגלל הקורונה יכולנו להכשיר רק ארבעה. פתאום המציאות הפכה לאנטי־תזה לתהליך השיקום".

כיצד זה השפיע על קבלת ההחלטות שלכם?
"זה אילץ אותנו לפתוח עוד מקומות הכשרה כדי לאפשר כמה שיותר ימי הכשרה במסגרת ההגבלות. כמו כן, השאיפה שלנו היא שבכל מקום בארץ תהיה לנו האופציה לתת שירות לאנשים עם חסמים תעסוקתיים, ולכן כל הזמן חשוב לנו לייצר יותר נגישות גיאוגרפית. נוסף לכך, הקורונה גם יצרה הזדמנויות עסקיות. התפנו נכסים במיקומי פריים־לוקיישן, מיקומים שפעם היה קשה להשיג. היו גם עסקים שלצערנו התקשו להתמודד עם המשבר ונסגרו. זה אפשר לרכוש את פעילות העסק בעלות נמוכה יותר מאשר במצב השוק הרגיל ולעשות לה הסבה".

תן דוגמה.
"למשל בית קפה שפתחנו בספטמבר בשכונת פלורנטין בתל אביב. זה מקום שהיה בעברו בית קפה, רכשנו אותו ועשינו לו שיפוץ, התאמה והסבה לצרכים שלנו".

הסניפים החדשים של רשת פופסי בקניון עזריאלי חיפה (צילום: פרטי)
הסניפים החדשים של רשת פופסי בקניון עזריאלי חיפה (צילום: פרטי)

קוד לבוש

"עד הקורונה היה לנו את הסניף המיתולוגי ברחוב העלייה בתל אביב וגם סניף זכיינות בקריית גת", מספר גיא מור, מנכ"ל ומבעלי רשת אופנת סגל. "במרץ, עם תחילת הקורונה, פתחנו סניף נוסף במרכז מסחרי ליד קניון מלחה בירושלים. בזמן הסגר, שהחל מיד לאחר מכן, כבר התחלנו לשפץ את החנויות החדשות בנמל תל אביב ובמתחם ביג פולג בנתניה. את הסניף בתל אביב פתחנו בתחילת יולי, ואת הסניף בנתניה בתחילת אוגוסט".

מור מודה כי מאז שהחלה הקורונה התקופה לא הייתה פשוטה. "בסגרים החנויות היו סגורות ועשינו הסבה למכירות אונליין", הוא מספר, "זו הייתה תקופה מאוד קשה. חוץ מהסגרים שהיו, אין עכשיו אירועים, אין חתונות, אין בילויים בערב, אין מסעדות וברים. זו תקופה לא טובה לאף אחד בתחום האופנה ובטח לא בתחום האלגנט".

אז למה להתרחב דווקא עכשיו?
"קודם כל, אנחנו עסק של 76 שנים ויש לנו תוכניות להישאר עוד 76 שנים. גם אם יש כרגע סיטואציה של קורונה, זה לא משנה את האסטרטגיה של החברה להנגיש את המותג לקהל באזורים השונים. מעבר לכך, דווקא הקורונה יצרה הזדמנויות חדשות. החנות בנמל תל אביב למשל נפתחה במקום שמאוד היה חשוב לנו. סביר להניח שבתקופה אחרת הנכס הזה לא היה פנוי. זה מיקום אסטרטגי שהתפנה בגלל הקורונה והמצב.

"מעבר לכך, גם במחירי השכירויות הקורונה יצרה הזדמנויות. זה לא פשוט לפתוח חנויות חדשות דווקא עכשיו, אבל הקורונה יכולה להיות פה גם עוד שנתיים. בסופו של דבר, יגיע גם השלב של אחרי הקורונה ולשם אנחנו מכוונים".

"עד הקורונה היו לנו שמונה סניפים, שבעה מהם בתוך קניונים. למרות שיש לנו אתר אונליין, זו הייתה תקופה עם המון הפסדים, חוסר ודאות", מספר שלומי בלס, מנכ"ל משותף של רשת הנעליים והתיקים לאפייט איטלי, שפתחה באמצע נובמבר סניף חדש במרכז שוסטר בתל אביב.

למה בתקופה כזו פתחתם סניף נוסף?
"קודם כל, סבא שלי הקים את הרשת עוד בשנת 1938, ויש לנו קהל לקוחות גדול ונאמן. אנחנו באים מתוך ראייה שאו שנצליח לנצח את הקורונה או שנלמד לחיות איתה. לא איבדנו עכשיו את האנושות. אנחנו נמשיך לעבוד והלקוחות שלנו עדיין יבואו.

"כמו כן, מפני שבעלי עסקים שונים נכנסו לקשיים, יש כיום יותר עסקאות בשטח, כלומר אפשר למצוא חנויות בלוקיישנים אטרקטיביים. גם המחירים כמובן ירדו. מרכז שוסטר למשל זה גם מתחם פתוח וגם לוקיישן שפונה לקהל הלקוחות שלנו מבחינת גילים ומצב סוציו־אקונומי. תמיד חיפשנו שם מקום ותמיד זה היה פולי־בוקד. עכשיו הקורונה יצרה הזדמנות וגם הקטינה סיכונים בזכות העלויות היותר נמוכות".

לא חסרים עסקים שהחליטו אפילו להתרחב בזמן הקורונה. רשימה חלקית: רשת אלן קאר לגמילה מעישון פתחה בנובמבר את הסניף הרביעי שלה, בבאר שבע; קבוצת המילטון השיקה בסוף נובמבר חנות קונספט נוספת של המותג שיאומי, בראשון לציון; אולם תצוגה חדש התווסף לרשת השטיח האדום, במתחם העיצוב בפולג. זאת נוסף לסניף הקיים בראשון לציון, ובקרוב אמור גם להיפתח סניף בבני ברק.

רשת בורגראנץ' התחדשה בסניפים בקניון קריית אונו ובקניון עזריאלי רמלה. נעמן גרופ פתחה בנובמבר במתחם מיקס חדרה חנות קונספט משולבת של המותגים נעמן וורדינון בהשקעה כ־250 אלף שקל. ורשת מחסני חשמל חנכה לאחרונה באילת מתחם למוצרי חשמל, טכנולוגיה, תקשורת ואודיו בהשקעה של 5 מיליון שקל.

בחודש מרץ גם הגיחה לאוויר רשת חדשה, אירופלקס הום, שהמשיכה להתרחב בחודשים האחרונים. "פתיחת שני הסניפים הראשונים של הרשת, במודיעין ובנתיבות, זה משהו שהיה מתוכנן עוד לפני הקורונה", מספר תומר בן־חמו, מנכ"ל הרשתות אירופלקס ואירופלקס הום. "אבל בתקופת הקורונה קרה דבר מאוד מעניין. אנשים נשארו הרבה יותר בבתים שלהם, ואז שמו לב יותר לדברים שהם משתמשים בהם ביום־יום, למוצרים שרלוונטיים לאירופלקס הום, כגון מערכות ישיבה, כורסאות, שולחנות קפה, שטיחים.

"אנשים לא נסעו לחו"ל והשקיעו יותר בדברים שמשתמשים בהם בבית, והביקושים למוצרים שלנו עלו בצורה מאוד משמעותית. זה גרם לנו לפתוח בין החודשים מאי־אוקטובר חמישה סניפים נוספים ברחבי הארץ של אירופלקס הום. זה הגיע מתוך דרישה מהשטח".

זה לא היה בתוכנית האסטרטגית שלכם?
"בהתחלה תכננו לפתוח השנה רק שני סניפים. הייתה כמובן מחשבה להמשיך להתפתח בעתיד, אבל מה שקרה בקורונה האיץ מאוד את התכנונים הלאה, בעצם הקדים אותם בגדול וגרם לנו לפתוח סניפים חדשים כבר עכשיו".

רשת אופנת סגל סניף ביג נתניה (צילום: יח''צ)
רשת אופנת סגל סניף ביג נתניה (צילום: יח''צ)

מצביעים ברגליים

בן־חמו מספר כי למרות שעסקים רבים נקלעים לקשיים וסוגרים, "עדיין בתקופה הזו צריך להתאמץ כדי למצוא מקומות אסטרטגיים טובים. שכר הדירה במתחמים הגדולים דווקא לא ירד, אבל החלטנו לפתוח ואנשים מצביעים ברגליים. נוסף לאירופלקס הום, פתחנו עוד סניף של אירופלקס מערכות שינה, בירכא. גם כאן ראינו שיש הזדמנות להתרחב".

"אנחנו חושבים שהקורונה תהיה פה ונחיה איתה ולצדה ביחד. בסופו של דבר החיים יחזרו לשגרה יחד עם הקורונה ואנחנו לא רוצים לעצור", אומרת אהובה תורג'מן, מנכ"ל ובעלים של קבוצת BBB, המונה כיום חמישה מותגים: BBB, בורגרים, Moses ,Moses Shop ו־Meat Deli. ב־18 בספטמבר הושק הסניף הראשון של המותג Moses Shop בקניון עזריאלי הוד השרון. הסניף השני ייפתח בקרוב בשכונת הרצליה הילס בהרצליה, כאשר המטרה היא לפתוח סניפים נוספים בחודשים הקרובים. ואילו רשת Meat Deli פתחה ארבעה סניפים וירטואליים באוקטובר, ובימים אלה מתוכננת השקת החנות הראשונה בפארק המדע ברחובות.

הרשת החדשה Moses Shop תפעל כמו כל מותגי קבוצת BBB, בשיטת הזכיינות. היא מושתתת על קונספט של סניפים קטנים, במרכזים מסחריים במיקומי פריים, ומציעה תפריט מהודק הכולל המבורגרים מוכרים של רשת Moses ומנות חדשות. אף שהרוב המוחלט של המסעדות בארץ חטף מכה בתקופת הקורונה ואף שלדברי תורג'מן ב־Moses וב־BBB חלה ירידה של 50%־80% במחזורים כיוון שאין אופציה לשבת בתוך המסעדה, עדיין לדבריה יש היגיון להתפתחות והתרחבות גם בתקופה הזאת.

"לטובת Moses Shop למשל נבנו קונספטים שהם הרבה יותר מכוונים לתקופה הזו", היא אומרת. "המסעדות הגדולות שלנו למשל הן כ־300־400 מ"ר, כאשר סניפי Moses Shop יוקמו על שטחי נדל"ן של 80־100 מ"ר ויציעו כ־30־40 מקומות ישיבה בלבד, לצד שירות איסוף עצמי ומשלוחים. כשהשטחים יותר קטנים, אז גם השכירויות והארנונה קטנות יותר.

"כמו כן, יש כיום הרבה הזדמנויות מבחינת נדל"ן, מבחינת שכירויות. המחירים יותר זולים מאשר בעבר, למרות שקניונים מאוד שמרו על המחיר למ"ר ולא התפשרו. ההזדמנויות הן בעיקר בחנויות הרחוב. גם התפריטים של Moses Shop הם מצומצמים ומהודקים יותר ויש לנו טכנולוגיה מתקדמת שחוסכת כוח אדם. למשל גריל מיוחד שחוסך כוח אדם ומכין כמות יותר גדולה ובמהירות. הסניף שנפתח בהוד השרון מרוויח כסף מהיום הראשון, וזה המודל שאנחנו רוצים לשכפל".

"פתיחת הסניפים החדשים שלנו זה בהחלט לקחת ריזיקה. זה סיכון מאוד גבוה, אבל אנחנו מאמינים שמי שלא לוקח סיכונים לא פותח שמפניות", מסכם דור כהן, שבימי הקורונה התחדש בשני סניפים חדשים של בוטיק האוכל המזווה, והשלישי כבר בדרך. לפני כשמונה שנים הקימו כהן ושותפו אור דוייב בפרדס חנה־כרכור את המזווה - מעדניית בוטיק שמתמחה בעישון וכבישה של בשרים ומוצרי בשר. שנתיים לאחר מכן הם פתחו בסמיכות למקום את המזווה - בוטיק גבינות, שבו כ־170 סוגי גבינות ומוצרי מדף: ממרחים, ריבות ועוד.

"בתחילת הקורונה, כשביבי הודיע על הכוונה של סגר, אני והשותף שלי היינו בחרדות קיומיות, לא ידענו מה יהיה מחר וחיכינו להודעה הרשמית", מספר כהן. "מתוך המקום הזה של החרדה והפחד החלטנו שאנחנו מתעוררים לשבוע חדש ולחיים חדשים ומנסים להפוך את הלימון ללימונדה. הבנו שעכשיו מה שיהיה חזק זה המשלוחים. "הבנו גם שהשמיים סגורים ושכל האנשים יהיו בחג בבית ושיש לנו הזדמנות להגיע ליותר קהל. העלינו אתר משלוחים לאוויר, הוצאנו משלוחים לכל רחבי הארץ. שרדנו, ולא סתם שרדנו. אחרי שראינו שיש ביקוש למשלוחים באזורים שונים ברחבי הארץ החלטנו לפתוח סניף נוסף. פתחנו במרץ, בשיא הסגר הראשון, סניף של המזווה במרכז מסחרי בהרצליה".

הייתם זריזים.
"בפרדס חנה יש לנו גם מקומות ישיבה, ואילו את הסניף של הרצליה מראש התאמנו לקורונה. הוא ללא ישיבה, וברוך השם הסניף עובד מאוד יפה גם למשלוחים וגם לקהל שבא לקנות. אחרי שראינו שהסניף הזה בהרצליה לא עומד בביקוש הרב למשלוחים, פתחנו בסגר השני, באוקטובר, סניף נוסף, במתחם פיאנו בנתניה. עכשיו אנחנו משפצים סניף נוסף ברחובות ומקווים שלא נפתח אותו בסגר השלישי (הוא צוחק)".
כהן מודה כי הקורונה גם יצרה הזדמנויות כלכליות. "אנשים שפעם אמרו 'בוא תפתח אצלי חנות ואני רוצה תשלום של איקס למ"ר', אז עכשיו האיקס הזה ירד לחצי וזה משתלם", הוא מתאר. "בסופו של דבר, אנחנו לא עושים עסקים אם זה לא משתלם. אנחנו לוקחים סיכון, אבל הוא שקול. מובן שבסניפים החדשים יש גם סעיף קורונה בכל חוזה, מה שלא קיים בעסקים הקודמים. אם למשל מחר מחליטים שיש סגר או עוצר וגם עסקי המזון לא יכולים לפתוח, אז אנחנו לא משלמים שכר דירה. היום אתה יכול להגן על עצמך בחוזה".