הנתונים הכלכליים האובייקטיביים השונים מראים שככל הנראה מחירי הדיור צפויים לעלות. שני נתונים עיקריים שפורסמו אתמול מחזקים את ההערכה הזו. על פי נתוני בנק ישראל, בחודשים ינואר עד נובמבר 2020 לקח הציבור הלוואות משכנתה בהיקף של 70 מיליארד שקל, לעומת 68 מיליארד שקל בשנת 2019 כולה. אולם זוהי רק ההתחלה: היתר בנק ישראל, המאפשר ללקוחות לבטל את מגבלת הפריים במשכנתאות, עלול להאיץ את הביקוש עוד יותר.

מהנתונים שפורסמו עולה כי בנובמבר נלקחו משכנתאות בסך 7.1 מיליארד שקל, 26% יותר מבנובמבר אשתקד. אחת הסיבות לכך היא הפריסה המחודשת של המשכנתאות בעקבות המשבר. לפי הנתונים, 15% מהמשכנתאות שנלקחו בנובמבר הן הלוואות שנפרסו מחדש.
בסך הכל נדחו משכנתאות בהיקף של 53 מיליארד שקל מתוך תיק הלוואות של 398 מיליארד שקל. נתון זה, בתוספת מימוש הכללים לקבלת משכנתה מוזלת, הם הגורמים הראשונים המתדלקים את השוק.

הגורם השני שנודע אתמול נוגע לתעסוקת העובדים הזרים, והוא עלול להוביל לירידה נוספת בהתחלות הבנייה. בסוף החודש יפקעו אשרות השהייה של 6,300 עובדים זרים, המהווים קצת פחות ממחצית מ־14.3 אלף העובדים הזרים בישראל. אלדד ניצן, יו"ר ארגון העובדים הזרים בלשכות המסחר, הזהיר כי אם לא תושג הסכמה להמשך העסקתם, ענף הבנייה עלול להיפגע קשות והמחירים עלולים לעלות. אלא שלא הושגה הסכמה בגלל מחלוקת פוליטית.

יו"ר כחול לבן בני גנץ מתנה את הסכמתו בהעסקתם של 4,000 עובדים זרים גם בתחום החקלאות. הצעה זו נתקלת בהתנגדות אנשי האוצר. שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן פעל בימים האחרונים להשיג הסכמה לפתרון המשבר, וההחלטה הסופית אמורה להתקבל ביום ראשון. לכל הגורמים הללו, שעלולים להביא לחידוש עליות המחירים בשוק הדיור, יש להוסיף גם את הפחתת מס הרכישה על דירה שנייה, שיזם שר האוצר לפני חודשיים ואשר כבר הביאה לגידול בפעילות המשקיעים. גורם נוסף הוא ירידת התמריצים לדיירי מחיר למשתכן, שגורמת לשובם של הזוגות הצעירים לשוק הדיור.