ממשלת ישראל החליטה השבוע כי החל מיום ראשון הקרוב, תיכנס מדינת ישראל לסגר שלישי בעקבות עליית התחלואה בנגיף הקורונה. היום (שישי) פרסם בנק ישראל את הערכתו על עלות הסגר הכולל על המדינה, אשר נעמדת כעת על סכום של כ-2.5 מיליארד שקלים בכל שבוע.

בהודעתו, ציין בנק ישראל כי הסגר השני שהוחל על המדינה בחודש אוקטובר, הוערך בשווי כולל של כ-3.2 מיליארד שקלים בכל שבוע, כ-700 מיליון שקלים יותר מאשר ההערכה בסגר הנוכחי, זאת מכיוון שבשלב זה הנחיות הסגר השלישי פחות חמורות מאשר הסגר השני, זאת בנוסף להערכת בנק ישראל כי חלק מבתי העסק במשק ימשיכו לפעול למרות הסגר.

הנחיות הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)
הנחיות הסגר השלישי (צילום: אבשלום ששוני)

למרות זאת בנק ישראל צופה אפשרות שעלות הסגר השלישי תעקוף את עלות הסגר השני בעקבות שני משתנים. הראשון, האומדן לסגר באוקטובר הוא אומדן חודשי, זאת למרות שכבר בסוף אוקטובר, החל מ-19 באוקטובר, הופעלו הקלות בסגר. הסיבה השנייה, בתקופת הסגר השני נחגגו כל חגי תשרי, תקופה בה ממילא הפעילות הכלכלתי נמצאת בעצימות נמוכה מהרגילה. הסגר השלישי לעומת זאת, לא יחול בחגים אלא בימי חול.

הערכת עלות הסגר איננה כוללת עלויות מתמשכות שייגרמו, למשל, מפשיטות רגל של עסקים ואבטלה מתמשכת.  לאור כל הנתונים הללו, בנק ישראל קבע כי להערכתו, העלות השבועית של הסגר, תעמוד, כאמור, על 2.5 מיליארד שקלים, סכום המשקף שיעור פעילות של כ-90% מהמשק.