יוסי פתאל, מנכ''ל לשכת התיירות הנכנסת, שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM על מצב התיירות במדינת ישראל בעקבות משבר הקורונה ולאור הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את נמל התעופה בן גוריון עד לתום הסגר השלישי. לטענתו, ענף התיירות נמצא במצב "צמח, ובקרוב נתחיל לקרוס. ההתנהלות הורגת אותנו". "תיירות בעולם כרוכה בתכנון זמן מראש, טיסות לא נולדות מהיום למחר. במהלך הזה ישראל מסמנת לעולם 'אל תסמכו עלינו'", הסביר פתאל.

איך אתה מתייחס לדרישה של ראש הממשלה ולדיון שמתנהל עכשיו? 
"בגלל שאנחנו ברדיו אני מנסה לשמור על כללי הנימוס, ולכן המילה המתאימה ביותר היא תמיהה. זו דרישה תמוהה. הרי הבעיה האמיתית היא שלא ניהלו את הכניסה לארץ כמו שצריך. הייתה החלטה גורפת של משרד הבריאות. מי שחוזר לארץ ממדינות ירוקות לא זקוק לבדיקות או לבידוד, והתנועה הייתה חופשית. אז במקום לקחת את התנועה הזו ולפקח עליה כמו שעושים בעולם, במקום לעשות בדיקות לפני שעולים למטוס, ואז יומיים שלושה אחרי שנמצאים בארץ עושים עוד בדיקה, והדבר הזה מצמצם את הסיכונים. במקום כל זה הלכו לקצה השני, וכמה זמן הם חושבים שאפשר להחזיק עם זה?" 

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

זה ברור שהעסק הזה לא מנוהל לחלוטין, וכל אחד עושה דין לעצמו. אנשים לא מקפידים לעטות מסכות, והמוטציות חוגגות. סגר זה הדבר הכי פשוט, אבל השאלה היא איך זה ישפיע אליכם?
"תנועת תיירות בעולם תמיד כרוכה בתכנון זמן רב מראש. הרי טיסות לא נולדות מהיום למחר. עם המהלך הזה, מדינת ישראל מסמנת לעולם 'אל תסמכו עלינו ואל תתכננו טיסות לעתיד לבוא'. אמרו שאנשים יוכלו להגיע לכאן עם אישורים לחיסונים ובדיקות, אבל גם מאחורי זה אין מערכת אופרטיבית שמיישמת את הדברים בפועל. בתיירות צריכים וודאות, אחרת זה לא עובד".

איפה עמדות הבדיקה בנתב"ג? הרי כבר מדברים על זה יותר מעשרה חודשים. איפה זה עומד? למה זה לא קיים?
"נכון. היה דיון ציבורי רחב והיינו חלק מהדבר הזה. אגב, עכשיו ראש הממשלה עושה משהו שלא עושים בעולם - הם הולכים לכל מדינה ואומרים לה 'תכירי בדרכון שלנו, ואנחנו נכיר בשלך'. העולם מתגייס לקראת אפליקציות ותקנים בינלאומיים, בעזרתם את תגיעי עם אישור של בדיקה מהמדינה שלך, ויוכלו לראות אם זה אמין. העניין הוא שאנחנו עדיין לא שם. בשבוע שעבר נחתה רופאה בישראל מארצות הברית עם אישור שהיא עברה חיסון, ולא ידעו מה לעשות איתה. אף אחד לא ידע איך בודקים נייר כזה".

פתאל המשיך וביקר את התנהלות הממשלה בכל הקשור לתחום התיירות במהלך המשבר: "בכל מה שקשור לתיירות, ההתנהלות עצמה, מעבר לנגיף, פשוט הורגת אותנו. צריך להגיד לנו כשיהיו 5 מיליון ועוד אדם אחד מחוסנים, נחשב כבר עדר באופן רשמי ונוכל להכניס לפה תיירים ממדינות ירוקות או כאלה עם חיסונים. יש אנשים שרוצים להגיע לישראל, והם מחוסנים, אנחנו רוצים להתחיל לעבוד ולהניע את הכלכלה, אבל לא נותנים לנו. בשביל להניע את העניין אנחנו צריכים הכנות של כמה חודשים מראש".  

כמה יעלו לכם ההפסדים?
"אנחנו נמצאים כרגע במצב צמח, אבל כשיפסיקו לשלם וכשנתחיל לעבוד אז יהיו קריסות. אנחנו תשתית קריטית להנעת הכלכלה, והדבר הזה מסכן את הבריאות הכלכלית שלנו, וגם את של שאר המקומות להם אנחנו דואגים לעבודה. מדובר ביותר מ-100 אלף מקומות עבודה, זה לא צחוק. עוד מעט יפסיקו לשלם את החל"ת, ואז מה? כולם יתרסקו. צריך איזשהו אופק, גם אם הוא רחוק".