פקחי רשות המסים אינם מבזבזים זמן, וגם במהלך הסגר הם עושים ביקורות אכיפה. בשבוע שעבר הם ערכו ביקורת ב־11 קיוסקים פעילים, שלגביהם נמסר חשד מקדים לאי־דיווח על מלוא הכנסותיהם בתקופת הקורונה.

ענף הפיצוציות והקיוסקים אינו נמנה עם העסקים שעליהם הוטלו הגבלות. הביקורות נעשו בקיוסקים בעלי מחזור גבוה בענף. החשד שעלה לגביהם היה שהם מנצלים את חסות הסגר לאי־דיווח על מלוא הכנסותיהם והתחמקות מתשלום מסים כחוק.

הפעילות כללה פעולות סמויות כמו תצפיות, קניות ניסיון, הוצאת צווי חיפוש מבתי משפט ובדיקות רקע מודיעיניות. בעכו הגיעו המבקרים לקיוסק המוכר כריכים ומצאו ליקויים רבים בבדיקת הקופה, בהם אי־רישום תקבולים מאשראי ואי־הפרדה בין מזומן לאשראי בקופה.

מכולת שכונתית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מכולת שכונתית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


בנתניה הגיעו המבקרים לקיוסק הרשום על שם אדם הנמצא במאסר בכלא זה כמה שנים, והעסק מנוהל בפועל בידי רעייתו. במסגרת הבדיקה, נערך חיפוש בצו בית משפט ונחשפו ליקויים משמעותיים. רעיית העוסק נוסעת בג'יפ חדיש, בעוד דיווחי העסק מעידים על רווח אפסי.

בחיפה נמצא קיוסק שבו חלק מהמכירות נרשמות על דפים אקראיים שנזרקים בסוף יום. העסק מוכר כריכים ואינו מתעד את ההזמנות. רשות המסים, בניהול ערן יעקב, עורכת את הביקורת השוטפות למרות משבר הקורונה, מתוך הנחה שחלק מבתי העסק מנצלים את המצב כדי להעלים הכנסות ולעבוד בשחור.

ערן יעקב מנהל רשות המיסים  (צילום: דוברות משרד האוצר)
ערן יעקב מנהל רשות המיסים (צילום: דוברות משרד האוצר)