"הגענו להישג בלתי רגיל והפכנו לפורצי דרך עבור חברות ספנות בעולם. זו הצלחה וגאווה גדולה", אומר בראיון ל"מעריב עסקים" מנכ"ל צים אלי גליקמן, בעקבות הנפקת החברה בבורסה בניו יורק, בשווי של כ־1.75 מיליארד דולר.

"הצפי של שווי החברה נבנה על פי מכפילים פיננסיים, ועברנו את הציפיות הראשונות", הוסיף גליקמן, והדגיש: "מאז שנת 2015 לא הייתה חברת ספנות שהונפקה בוול סטריט. חברות ספנות חששו לבוא, ואחרי ההנפקה של צים אני מעריך שיבואו חברות נוספות".

הרווח של צים צפוי, לפי הערכות, להסתכם ב־2020 ביותר מחצי מיליארד דולר, זינוק של אלפי אחוזים בשנים האחרונות. אשתקד סיימה החברה את השנה עם מינוס 13 מיליון דולר. "רק לפני שנתיים החברה הייתה שווה מינוס 200 מיליון דולר", מדגיש גליקמן.

מה הביא לגידול החד ברווחיות?
"יצרנו מהפך תרבותי בחברה ועברנו לספנות דיגיטלית, הכוללת שימוש בבינה מלאכותית ובביג דאטה. לקחנו חברה שפעלה במתכונת של תעשייה ישנה והפכנו אותה לחברה טכנולוגית מובילה".

במה זה בא לידי ביטוי בפועל?
"בזינוק בשינוע הימי. בין היתר חתמנו על הסכם עם עלי באבא להעברת מכולות דרך הים לכל העולם. ללקוחות של עלי באבא ניתנה אפשרות להעביר את המשלוחים מהאוויר לים ולהפחית את עלויות המשלוח בכ־80%. לנו הלקוח משלם יותר לעומת מטענים אחרים, כך שכולם מרוויחים. לקוחות ראו שגם הזמנה דרך האוויר לא מגיעה אקספרס ורבים העדיפו לחסוך בעלויות השינוע ולעבור להובלה ימית".

אתה מאבחן גם שינויים גלובליים בעקבות משבר הקורונה?
"יש מגמת גידול בהעברת מטענים בים. זה קורה להערכתי בגלל הירידה בתעבורה האווירית. בעקבות משבר הקורונה אנשים גם מוציאים פחות על בתי מלון ומסעדות וקונים מוצרים. משבר הקורונה עשה טוב לתעשיית המכולות".

גליקמן מזכיר שרק בשנת 2014 צים הייתה שרויה במשבר פיננסי קשה ועמדה בפני הסדר חוב. "עידן עופר קיבל החלטה לא לתת לצים ליפול. הוא הזרים כ־200 מיליון דולר וויתר על 68% מהבעלות לבעלי חוב. הוא האמין בצים וראה בה חברה לאומית שאסור לתת לה לפשוט רגל", הוא מסביר.

לאחר ההנפקה בוול סטריט, מה התוכניות לעתיד?
"היעד הוא להמשיך לצמוח, לא נלך על נתח שוק. גמרנו להפסיד כסף".