בועז כלף

מגייס לקוחות במקום אלה שנסגרו

"אני קונדיטור בוגר תדמור, שמגיל צעיר עוסק בתחום האפייה. לפני עשר שנים רכשתי את קונדיטוריית 'וייס' ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב, וכעבור חמש שנים רכשתי את קונדיטוריית 'פרלין' ברחוב אלחנן בראשון לציון, ששם גם פועלים המפעל וחנות המכירות. אני מייצר ומשווק דברי מאפה לקונדיטוריות פרטיות - עוגות פס ויום הולדת, עוגות גבינה ושמרים, סברינות, פחזניות ועוד. עד שהגיעה הקורונה העבודה רצה יפה והעסקתי שבעה־שמונה עובדים במפעל ועוד שניים־שלושה בקונדיטוריה בתל אביב. עם הסגר הראשון שלחנו לחל"ת כמה מהעובדים, והמשפחה התגייסה לעזור.

"אנחנו נחשבים לעסק חיוני בתחום המזון והמשכנו לעבוד כל התקופה, אבל זו מלחמה כל יום מחדש. הלקוחות שלנו צמצמו את עבודתם, חלקם אף נסגרו, ואני פועל לגייס לקוחות נוספים. אין לי אתר מכירות, ואני גם לא עובד עם הרשתות החברתיות. הקשר שלי עם הלקוחות הוא גם בעבודת שטח שלי וגם טלפוני – אני מתקשר אליהם פעמיים בשבוע כדי לדעת מה הם צריכים. גם אצלם הדברים לא יציבים. פעם סוגרים, ואז פותחים ושוב סוגרים.

"בעבר היו לי לקוחות מבאר שבע ועד נהריה שהיו מזמינים אצלי סחורה וגם מגיעים לאסוף אותה, אבל גם אצלם יש ירידה חדה בפעילות, בתוספת בעיה קשה של תזרים מזומנים. חלקם עדיין חייבים לי כספים, כך שאני משתדל לעבוד רק עם מי שאני מכיר ושהוא נגיש לי – ואומר על זה תודה. כרגע המצב מעורפל, ואני גם רואה שבשווקים העולמיים חלה עלייה במחירי חומרי הגלם כמו קמח וחמאה, וזה בהחלט מדאיג. במקביל, אני פועל לפתיחת מפעל וקונדיטוריה חדשים, גם בראשון לציון, אבל בגלל הבירוקרטיה והתקופה הכל הולך בסלואו מושן. אבל זה משהו שנגזר עלינו - ונתמודד איתו.
הכותב הוא הבעלים של קונדיטוריית "פרלין" בראשון לציון ושל קונדיטוריית "וייס" בתל אביב.
טל': 050־8455727

מוחמד עיק

עברנו לעבוד במזומן ובאשראי בלבד

"השותף שלי מוחמד אבו עטיה, שהוא שף־קונדיטור, ואני פתחנו את הקונדיטוריה שלנו בעכו בשנת 2013 ואת הסניף השני בחיפה ב־2016. עשינו שילוב ייחודי בין בית קפה לקונדיטוריה בסגנון צרפתי עם מאפים וקינוחים שכמעט ולא תמצא במגזר הערבי. בין לבין הקמנו, גם בעכו, מפעל שמוכר את המוצרים שלנו לקונדיטוריות, לבתי קפה ולמסעדות בכל אזור הצפון וגם במשולש. אנחנו מייצרים ומשווקים שוקולדים, כולל שוקולד צרפתי דרז'ה, פרלינים, עוגות יום הולדת, עוגות מוס, עוגות שמרים ועוד. עד שהגיעה הקורונה העסקים רצו מצוין והעסקנו קרוב ל־30 עובדים בשלושת המקומות.

מוחמד עיק (צילום: צילום פרטי)
מוחמד עיק (צילום: צילום פרטי)


"בסגר הראשון היה קשה. הוצאנו כמעט את כל העובדים לחל"ת והשארנו רק שלושה במפעל, שהמשיכו לספק לסניפים. אבל ברגע שקיבלנו את האישור של עסק חיוני בתחום המזון, העניינים השתנו. בשלב הזה המחזור שלנו ירד ביותר מ־60%, בעיקר בגלל שהרבה בתי קפה ומסעדות שהיו לקוחות שלנו פשוט נסגרו ונאלצנו לספוג ביטולי צ'קים במאות אלפי שקלים. זה היה שיעור טוב עבורנו, והיום מי שרוצה מאיתנו סחורה, משלם במזומן או בכרטיס אשראי בלבד. אפשר להגיד שהנגיף גרם לנו לעשות ריסטרט חיובי לעסק ולדעת מה טוב לו ומה לא.
"שותפי ואני מתכננים כבר כמה שנים להתפתח לרשת, ואחרי שהקמנו את מפעל הייצור, הבנו שיש לנו מספיק כוח ייצור כדי לחלק זיכיונות. ובאמת, ערב הקורונה חתמנו על זיכיונות לשני סניפים חדשים, אבל עצרנו את ההליך לתקופה מסוימת כדי לראות מה קורה. בסוף החלטנו לקחת סיכון ופתחנו באוגוסט, בין הסגר הראשון לשני, סניף בכפר יאסיף ובאוקטובר סניף נוסף בשפרעם. עכשיו אנחנו עובדים על פתיחת סניף חמישי בנצרת, כי יש ביקוש הולך וגובר למוצרים שלנו – ולא רק במגזר הערבי".

הכותב הוא בעלים משותף של רשת הקונדיטוריות "טורטה" – עכו, חיפה, כפר יאסיף ושפרעם.
טל': 054־7806444

ניר שפיר

להוזיל את הוצאות ההפצה
משבר הקורונה יצר מצב שבו לא מעט עסקים נאלצים לספק את מרכולתם באמצעות שליחים. שיטת הפצה זו אומנם יעילה, אך עלותה גבוהה, ואנו שומעים לא אחת טענות על כך. ובכן, כדי להוזיל עלויות יש לבחון מספר אפשרויות: האם ניתן לבנות קו הפצה? במקרה זה נשלם מחיר ראשוני עבור הקו - ותוספת נמוכה עבור כל נקודה ונקודה לאורכו. לחלופין, נשאל את עצמנו: האם כדאי להעסיק שליח במשרה מלאה במקום לשכור את שירותיה של חברת שליחים? הדוגמאות האלה באות להמחיש לנו את הצורך המתמיד לבדוק את סעיף ההוצאות בעסק ולחפש ולמצוא פתרונות גם אם הם מחוץ לקופסה. וזאת גם המלצתי לבעלי העסקים: חפשו כל דרך להוזיל את העלויות של הפעלת בית עסק, כיוון שכל שקל שנחסוך כאן הוא שקל של גידול ברווח.

ניר שפיר יועץ  (צילום: קורונה הפועלים)
ניר שפיר יועץ (צילום: קורונה הפועלים)

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

מיסאא שואהדה

הדיגיטל חוסך עלויות ומוסיף לקוחות
תקופת הקורונה עשתה שינוי משמעותי באופן ניהול העסקים בכלל והעסקים הקטנים בפרט, בנוסף לשינויים בהרגלי הקנייה של הלקוחות. נדרש כיום מבעלי העסקים להסתגל לשינויים מתמידים, בעיקר חנויות הרחוב שנאלצו לסגור את דלתותיהן. הטיפ שלי לבעלי העסקים בתחום המסחר הוא להכניס מוצרים מבוקשים בתקופה זו, להיפתח לעולם הדיגיטל ובהזדמנות זו גם לפעול להתייעלות העסקים שלהם. עולם הדיגיטל, למשל, חוסך עלויות לבעלי העסקים ומרחיב את מעגל הלקוחות שלהם. הניהול הפיננסי עומד בראש הפירמידה לכל בעלי העסקים. כאן יש לשמור על ניהול תזרים מזומנים יומי וקפדני, על התאמת מסגרות אשראי מול הבנקים ועל שימוש נכון בכלים הפיננסיים המוצעים על ידי המדינה כמו הלוואות בערבות המדינה, דחיית תשלומים, מענקים וכו'.
הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית
בסניף נצרת בבנק הפועלים

מיסאא שואהדה, מנהלת מחלקה עסקית (צילום: קורונה הפועלים)
מיסאא שואהדה, מנהלת מחלקה עסקית (צילום: קורונה הפועלים)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.