בהחלטת בית המשפט המחוזי, ובהמשך לדיון שהתקיים אמש בנושא מכרז תלושי המזון של משרד הפנים, הוחלט היום (שישי) כי צו מניעה יוצא נגד שופרסל, נוכח סירובה להגיע למתווה משותף עם ארגון "פתחון לב", שעתרה בראשית החודש נוכח ליקויים בהצעת שופרסל.

בתום דיון החירום שנערך אתמול במשך מספר שעות, מצא בית המשפט פגמים וליקויים בהתנהלות שופרסל והמדינה במכרז וביקש מהצדדים להגיע לפשרה. לאחר היעדר הסכמה, הוציא כאמור בית המשפט צו מניעה שיעצור את המשך פעילותה של שופרסל, עד לקבלת פסק דין בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד יניב מטלס.

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר שמע אתמול במשך שעות ארוכות את טענות הצדדים וקבע כי ישנם פגמים בהתנהלות שופרסל וכי ישנם סיכויים לכך שהזוכה במכרז ישתנה. לאחר מאמצים רבים מצידנו להגיע להסכם פשרה, אשר מטרתו סיוע מהיר, מקצועי ויעיל למבקשי הסיוע ברחבי הארץ - נתקלנו בסירוב מצער מטעם הגורמים ונאלצנו, בהחלטת בית המשפט, לנעול את הדיון".

עוד הוסיף כי "ההחלטה האמיצה לצו המניעה למכרז משמעותה שאכן זוהו בעיות בהתנהלות ובמסמכים וכי רשת שופרסל לא פעלה כנדרש מול משרד הפנים. כולי תקווה כי הצדק יצא לאור ויתאפשר להוציא את המכרז לפועל בצורה הכשרה והטובה ביותר שניתן".

ממשרד הפנים נמסר כי "משרד הפנים יפעל על פי פסיקת בית המשפט. אולם כל שנותר הוא להצטער על הקפאת מתן הסיוע וחלוקת כרטיסי המזון למשפחות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית. מצער שדווקא העותרת שגרמה להוצאת צו המניעה, מתיימרת להיות עמותה שעוזרת למשפחות הללו וכעת היא הגורמת לנזק הגדול למשפחות הנזקקות. יש לפעול במהירות וללא דיחוי, כדי לסייע למשפחות אלה במזון בסיסי, משפחות שעבורן הקורונה היא סיוט כלכלי מתמשך ומסע הישרדות יום-יומי".

כאמור, במסגרת המכרז נדרשו המציעים להציע נקודות מכירה בהם יכובדו תווי הקניה שבכוונת משרד הפנים לחלק לזכאים. מבדיקה מעמיקה שביצעה "פתחון לב", נתגלה כי עשרות נקודות מכירה אשר שופרסל הציגה במסמכי המכרז כלל לא קיבלו פנייה ממנה וחלקן אף כלל לא קיימות. שופרסל זכתה במכרז הודות למספר הגבוה של נקודות חלוקה אשר העמידה לרשות הנושא - 1,627 במספר כאשר פתחון לב נמצאת במקום השני.

בעתירה נכתב כי "במסגרת המכרז ביקשה שופרסל לסטות מכל עקרון מקובל הן בדיני המכרזים, הן בדיני התחרות והן בהגנת הפרטיות וביקשה לבסס הצעה המושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב, על מנת להביא את ועדת המכרזים להכריז עליה כזוכה ולמעשה לאפשר לשופרסל להשתלט באופן בלעדי על פרויקט רחב ממדים זה".

ד״ר עו״ד מתן גוטמן שייצג את פורום מזון ומכולות לביטחון תזונתי, שביקשה להצטרף לעתירה כידידת בית המשפט, מסר: ״בית המשפט היה מאוד ברור בדיון בדבר הכשלים של משרד הפנים בבחירת ההצעה של סופרסל. הצעה שפוגעת בתחרות ובמכולות הקטנות.  אנו מברכים על החלטת הביינים של בית המשפט, ומקווים שמשרד הפנים יתעשת ויפעל כבר כעת, עוד טרם פסק הדין הסופי, להוצאת מכרז חדש ומהיר לחלוקת תווי קניה לנזקקים באמצעות המכולות הקטנות ברחבי המדינה״.