מעצב האופנה רונן חן שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ואלון גל בתוכניתם ב-103FM והתייחס לפתיחת העסק שלו, שנעשתה לפי התו הירוק גם אם לא לפי תקנות הקורונה. חן האשים את המשטרה באכיפה לא מידתית וטען "היה שוטר על כל חנות, זה היה מאוד קיצוני. בינתיים יש רחובות וערים שלמות שאין אכיפה".

כשנשאל האם החלטת בעלי העסקים לפתוח בניגוד להנחיות לא מסכנת את בריאות הציבור השיב חן כי "יש קניונים פתוחים וחנויות לכלל הציבור. לקוחה שלא התחסנה יכולה להיכנס לסופר-פארם והום-סנטר עם מסיכה. שם היא לא נדבקת ואצלנו כן?"

פקחים ושוטרים מבצעים אכיפה בקניון בת ים (צילום: אבשלום ששוני)

אתה חייב לפתוח את שערי חנותך כיוון שאתה מעצב 'הוט-קוטור'. היום הייתה אכיפה שלטענת פורום המסחר הייתה לא מידתית. הם ביקשו את אותם שוטרים שהיו בלוויות ההמוניות בבני ברק ובירושלים. מהי עמדתך?
"היה צריך להיות שם ולראות בעיניים מה קורה. שלושה קניונים, לי יש חנות רק באחד מהם בקניון הגדול בפת ושמחתי להיות חלק מהראשונים שפותחים כי אני חושב שצריך לעשות את הצעד הזה. כולנו לאורך זמן מרגישים שהממשלה לא מקבלת החלטות בזמן והחלטנו לפתוח היום לפי התו הירוק".

חטפת קנס?
"לא חטפתי".

כלום?
"זה היה מאוד קשה לקרוא לזה פתיחה כי היו שם שוטרים כמו מספר החנויות, שוטר על כל חנות ונתנו התראות, הבהירו לא לפתוח. זה היה מאוד ממוקד, אני חושב שלא הייתה משטרה באף מקום היום בישראל מלבד בשלושת הקניונים. זה היה מאוד קיצוני בעוד שיש רחובות אחרים וערים שלמות שאין שם שום אכיפה, בין אם ערים חרדיות,, ערים ערביות, גם רחוב ביאליק ברמת גן".

צריך להיזהר.
"זה היה ממש מכוון. אני שמח שעשינו את הצעד הזה. זו רק שריקת הפתיחה כי אני חושב שמחר יפתחו עוד מקומות, אנחנו לא יודעים למה מחכים יש במדינה כבר שלושה מיליון מחוסנים והפיילוט שניסינו היום זה לפתוח על פי תו ירוק, עם עובדים שהתחסנו ולקוחות שהתחסנו".

מי שהגיע לחלק מהקניונים, לא בכולם אותו תו ירוק, הוא אכן התו הירוק שאמור להיות לפי משרד הבריאות. מי שהתחסן פעם אחת נכנס, מי שאמר שהוא מתחסן ולא בדקו נכנס. אם עושים צעד כזה צריך להיצמד בציציות לכללים. אולי סיכנתם את הציבור?
"קניונים פתוחים, יש חנויות שמשרתות את כל הציבור, יכול להיות שלקוחה לא התחסנה ונכנסת לסופר פארם ומשם היא יכולה לעבור להום סנטר ושם אין בעיה, שמה מסכה ונכנסת. שם היא לא נדבקת ואצלנו כן?".

אישה במסכה בנמל תעופה (צילום: אינג אימג')
אישה במסכה בנמל תעופה (צילום: אינג אימג')

אתה הולך למקומות לא טובים. הגדירו אלו עסקים רשאים לפתוח ואלו לא. 
"יש בדיקה כפולה, גם יש שומרים בכניסה לקניון אם יש תעודת מתחסן".

אבל אני יכולה להדפיס את התעודה בבית אם אני רוצה. צריך למצוא מתווה אבל אתם לא יכולים להחליט על מתווה ולאכוף אותו. אם הייתה בקרה, אם זה היה נעשה יחד עם משרד הבריאות אז זה דבר אחר.
"אנחנו לא יכולים לחכות שבממשלה יעשו צעד כזה. אני רואה גוף שלא מצליח לקבל שום החלטה, בטח לא הגיונית. אנחנו לא יכולים להמתין, אנחנו חייבים לקדם את העניינים ולפתוח. חבל שזה בא מהשטח והשטח מכתיב את המציאות אבל אי אפשר כבר לחכות להם".

אין ממשק שאפשר לבדוק מי התחסן ומי לא?
"יש את התו הסגול שאנחנו פועלים לפיו, זה קיים. על זה אנחנו מלבישים את התו הירוק שזה רק אנשים מחוסנים. היום הבאתי צוות שהתחסנו, אם מישהו יסביר לי למה אי אפשר להכניס לקוחות למקומות עם תו ירוק כמו איים ירוקים? אנשים חושבים שאנחנו לוקחים את החוק לידיים אבל אף אחד לא עושה משהו". 

אם הדתיים עושים את זה, וגם במגזר הערבי, האם גם הסוחרים צריכים?
"אנחנו המגזר של אנשים שהם שומרי חוק, כולנו מעסיקים, כולנו משלמי מיסים, מקפידים על ההנחיות. בסגר הראשון כולם צייתו מאוד ויישרו קו לפי ההוראות".