"כדי ששומר סף יוכל למלא את תפקידו כראוי, צריך לייצר עבורו מעטפת מתאימה שתאפשר לו להפעיל את שיקול דעתו מבלי שיופעלו עליו לחצים לא רלוונטיים. אחד הרכיבים הוא ביטוח האחריות של נושאי המשרה בחברה, שהתייקר משמעותית". כך אמרה אתמול יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה, שדיברה בכנס השנתי של איגוד הדירקטורים והחברות הציבוריות.

גואטה הבהירה כי "בעקבות צמצום היקף כיסוי הביטוח ועליית סכומי ההשתתפות העצמית, במשרד המשפטים מנסים למצוא פתרון לבעיה. אין מדובר בתופעה ייחודית לארץ. בשל גובה הפרמיות, אלון מאסק החליט שלא לחדש את פוליסות הביטוח של נושאי המשרה בטסלה, כשהוא מתחייב לספק להם כיסוי חלופי זהה שישולם על ידו. כדי להבטיח תפקוד תקין של השוק צריך למצוא פתרון דומה אצלנו. המצב הנוכחי אינו סביר״.

ענת גואטה, יו''ר הרשות לניירות ערך (צילום: גדעון מרקוביץ')
ענת גואטה, יו''ר הרשות לניירות ערך (צילום: גדעון מרקוביץ')


עוד הוסיפה גואטה בדבריה כי "בעקבות התפזרות גרעיני השליטה בבורסה הישראלית, יש להוביל לטרנספורמציה בתפקיד הדירקטור. מי מציע ומי ממנה דירקטורים? מי שולט? חוק החברות אומנם נותן לכך מענה, אבל בשטח, הפרקטיקה סבוכה. בעיית שלטון המנהלים החליפה את בעיית בעלי השליטה".

יו"ר הרשות הסבירה כי "בפועל הכוח עובר לבעלי המניות המבוזרים, המיוצגים על ידי הגופים המוסדיים. מדובר בסיטואציה לא פשוטה עבור הדירקטורים החדשים. גם אופק האינטרס משתנה. לבעלי שליטה היה אופק נשימה ארוך, ואילו לבעלי השליטה החדשים מחיר המניה מאוד משנה, כיוון שהם נמדדים על התשואות שהם מייצרים".

משה ברקת, הממונה על שוק ההון  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה ברקת, הממונה על שוק ההון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


בכנס השתתף גם הממונה על שוק ההון משה ברקת, שהתייחס בדבריו למכירת פסגות לאלטשולר שחם. לדבריו, "אם המהלך יצליח, וייווצר גוף גדול ותחרותי מול חברות הביטוח, אזי בית ההשקעות צריך להיות כפוף לפיקוח רגולטורי מסוים. אני לא לוקח סמכויות שאין לי, אבל כשהפיקוח נעשה מלמעלה יש לזה יתרון".

ברקת הוסיף כי "כניסת חברת הייעוץ הבינלאומית ISS לישראל תאפשר מתן ייעוץ למוסדיים, בלי חשש לניגוד עניינים. ועדות ההשקעות תשקף את האינטרס הציבורי והעמיתים, אבל לא תחליף את מנהל התיקים".